Norge kansellerer NH90-helikopterkontrakten og krever full refusjon

KØBENHAVN, Danmark (AP) – NATO-medlem Norge har sagt opp sin to tiår gamle kontrakt med en Frankrike-basert produsent for 14 maritime helikoptre, med henvisning til forsinkelser, feil og tidkrevende vedlikehold, sa forsvarsministeren fredag, og kalte flyttingen » en alvorlig.» Avgjørelse.»

Den norske regjeringen vil returnere NH90-helikoptrene den har mottatt så langt og forventer full refusjon av de nesten 5 milliarder kronene ($525 millioner) den betalte, ifølge forsvarsminister Bjørn Arild Gram.

– Dessverre har vi kommet til den konklusjon at uansett hvor mange timer våre teknikere jobber og hvor mange deler vi bestiller, vil NH90 aldri kunne oppfylle kravene fra det norske forsvaret, sa Arild Gram.

Helikopteret ble utviklet på midten av 1990-tallet av NHIndustries, et partnerskap mellom europeiske selskaper Airbus Helicopters, Leonardo Helicopters og Fokker Technologies med base i Aix-en-Provence, Frankrike. Flyet brukes av en rekke land.

Norge bestilte 14 helikoptre for kystvakt- og antiubåtkrigføring i 2001, opplyser det norske forsvaret. Levering var opprinnelig planlagt til slutten av 2008, men bare åtte ble levert i drift.

«Flåten må for tiden gjennomføre 3900 flytimer årlig, men de siste årene har gjennomsnittet bare vært rundt 700 timer,» sa Bundeswehr.

NHIndustries sa i en uttalelse at de var «ekstremt skuffet over avgjørelsen fra det norske forsvarsdepartementet og avviser anklagene mot NH90 og selskapet.»

Hun la til at hun ikke hadde fått anledning til å diskutere sine siste forslag og at hun anså Norges oppsigelse av kontrakten som «rettslig ubegrunnet».

Forsvarsdepartementet sa at de snart vil begynne å lete etter et alternativt maritimt helikopter.

NH90 er et tomotors helikopter designet for å møte NATOs krav til et moderne, mellomstort, multi-rolle militærhelikopter for land- og sjøoperasjoner.

En omfattende gjennomgang av Norges maritime helikopterkapasiteter etterspurt av Forsvarsdepartementet i februar konkluderte med at NH90s ytelse og tilgjengelighet ikke ville møte landets behov, selv med betydelige økonomiske tilleggsinvesteringer.

tim

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *