Geekkultur? Med NADK, arkitekter, gjør deg klar!

Pelican Crest Hotel @AND STUDIO

Historie, fortid og nåtid, former Geeks 3.0-verdenen som nå må dyrkes, og det er arkitekturen som pålegger dem dette. NADK – uttales Enadeka, fra ena, på gresk, fra den første kunsten, arkitektur, til deka, den tiende kunsten, videospill – bringer ikonisk arkitektur og ubygde prosjekter til live i virtuelle verdener. Arkitekter har alt å vinne.

Vi tilbringer 90 % av tiden vår i konstruerte miljøer, en del av denne tiden i imaginære rom, det være seg litteratur i fortiden, nå videospill, filmer, reklame osv. Ved å leve fra fødselen av i det som allerede er konstruert, fylles hvert menneske seg med en sammenhengende romlig logikk, som han forventer å finne i disse imaginære rommene.

Videospill, som kino, hadde i utgangspunktet ingen krav på å være realistiske. La oss huske Pong, et av de aller første spillene som ble utgitt i arkader i 1972 og i hjem med den første konsollen i 1975. følte » Når du spiller tennis eller bordtennis, åpner denne mangelen på realisme døren til fantasien.

Deretter utviklet spillene seg, med fokus enten på spillerne i førstepersonsperspektivet (vi ser gjennom øynene deres) eller i tredjepersonsperspektivet (kameraet følger karakteren), men bildene forble lenge uskarpe eller stiliserte. Men i disse dager har spill blitt så realistiske at de blir speil av det virkelige liv. Eller nesten. Hvordan ser egentlig anlegget, bygningene og lokalitetene ut?

Har videospillutgivere noe ansvar for å bidra til å forme fantasien til millioner av mennesker som er fordypet i videospillverdenen? Faktisk, ved å skape virtuelle verdener, tar spillutviklere rollen som arkitekt eller byplanlegger. Videospillstudioer har problemer som er veldig nære de virkelige utviklerne har og henter jevnlig inn historikere, sosiologer og arkitekter. Det er her DPLG-arkitekten Vincent Barué spiller inn, som grunnla selskapet NADK sammen med Julien Barbier på begynnelsen av 2020-tallet.

» Arkitekter har en kultur av rom, historie, kunst og kreativitet, og skaperne av virtuelle univers krever i dag en kulturell bakgrunn som er akkurat den enhver arkitekt tilegner seg under studiene. Et science fiction-univers, for eksempel, krever sammenhengende skapelse, og virkelige arkitekter har nå muligheten til å delta i eller til og med skape disse virtuelle verdenene med NADK. », forklarer han på møte med Kronikker.

???

Vincent Barué forsikrer at det er nettopp grensene for kunstig intelligens (AI) som gir denne nye muligheten til alle arkitekter i landet og verden.

Akkurat som AI får panikk over planeten?

» AI brukes til å spare penger og skape verdener «, han er enig. » Men AI skaper repetisjon og tap av orientering: I Paris flytter noen mennesker fra ett sted til et annet annerledes enn i en amerikansk by eller by sør for Sahara. Den virkelige verden er organisk når AI er prosedyremessig per definisjon. Folk skiller umiddelbart mellom et menneskelig ansikt og et «falsk» digitalt ansikt. Det samme gjelder arkitektur og byplanlegging i spillmiljøet, der selv møblene er feil «, han sa.

Overbevist om at uutviklede arkitektoniske prosjekter er underbrukte mesterverk og » Karakter, interesse, intriger, noe som aldri er sett før, narrativ », fant Vincent Barué, arkitekt og stor spiller, en måte å forene sine to lidenskaper på.

NADK
Leonardo da Vincis religiøse bygning @Bibliothèque de l’Institut de France
Wuhan Center @AND STUDIO

Prinsippet virker åpenbart. Alle arkitekter er enige om at massen av tapte konkurranser representerer et monumentalt bibliotek av grå substans som er dømt til å bli glemt, og de fleste av disse prosjektene vil etter hvert samle støv i bokser eller lagres på harddisker. Det er tusenvis av dem, en utrolig og enestående skattekiste av arkitekters kreative geni!

» Det er ofte de mest ambisiøse prosjektene som forblir i dvale, forblir i tilstanden til skisser og planer lagret i arkivene. Et prosjekt for en religiøs bygning av Leonardo da Vinci, Newtons Cenotaph av Étienne-Louis Boullée, Basilica of Sainte-Baume av Le Corbusier, kraterbygningene av Claude Parent, Jeita Grotto Theatre av Jorn Utzon, The Endless Tower av Jean Nouvel og så mange andre ikoniske prosjekter er ofte lite kjente og noen ganger glemt «.

Ikke mer, fordi NADKs katalog over ubebygd arkitektur er tilgjengelig for utviklere av videospill og, bredere, imaginære rom, uavhengig av skjermen. » Det er en sterk synergi mellom virtuelle universer og ubygde prosjekter. Førstnevnte skal være forankret i historien, trekke på kultur og tilby unike opplevelser. Det andre er mesterverk fra alle tidsepoker, med sine historier og designet av talentfulle skapere som formidler deres beryktethet, deres estetiske univers og til og med kollektive fantasier », fortsetter arkitekten.

NADK, riktig sertifisert IP (Intellectual Property) klar – noe som betyr at alle juridiske problemer er løst – tilbyr utgivere eller direktører to hovedområder: porteføljen og samlingene. Portfolioen presenterer prosjektet basert på forfatternes eksisterende dokumentasjon (skisser). , planer, utsnitt, perspektiver, bilder, 3D-modell hvis tilgjengelig) hvis samlingene presenterer prosjekter hvis modellering er støttet av NADK og er direkte tilgjengelig for den audiovisuelle sektoren. NADK tilbyr arkitekter et nytt liv for sine ubygde prosjekter, selvfølgelig mot vederlag, med betydelige provisjoner dersom byrået forplikter seg til katalogen, slik så forskjellige byråer som Christian og Élizabeth de Portzamparc, Brenac & Co. har gjort, for eksempel. Gonzalez eller Béchu & Associés.

Å være for god til å være sann? Og hvorfor har ingen tenkt på dette før? » For ti år siden ville ikke dette prosjektet vært mulig, men i dag gjør teknologien det mulig for systemer å være interoperable, og i denne forstand er videospill faktisk det 10.Th Kunst, ettersom den blander musikk, kino, scenografi, arkitektur, etc. », fortsetter Vincent Barué. Faktisk blir videospillstudioer i økende grad animasjonsstudioer, med spillkarakterer som blir heltene i sine egne spillefilmer, som Mario Bros. The Movie i 2023.

Tilsynelatende prøver disse studioene nå å promotere sine virtuelle verdener ved å utvikle en kulturell sensitivitet som de prøver å fremheve. Det er nå noen ganger en «Utforskning»-modus som lar deg gå ut av «Spiller»-modus og bare gå rundt for å utforske spillmiljøet. Ubisofts «Extracts» har blitt med i museer. På reklameområdet leter selskaper også etter et autentisk kulturelt univers som reagerer på merkevarens DNA. Dagens kino er ikke lenger redd for å blande virtuelle og virkelige lokasjoner.

Det er absolutt ikke et spørsmål om filantropi, men » Studioene selv blir verdsatt, de deltar i bevaring av arv, i samtidsskaping samtidig som de presenterer et troverdig grafisk univers, og med god grunn, forankret i en historie og derfor aldri sett maken til! », bemerker Vincent Barué.

Langt fra et enkelt 3D-bilde, hver bygning i hver tapende konkurranse formidler faktisk ideen om et komplett, unikt, detaljert prosjekt som dukker opp fra en fortelling, som spilldesignernes storyboards sier. I dag er de første NADK-kontraktene i kraft.

» På grunn av kraften i arkitekturprosjektet er det noen ganger nødvendig å endre en nøkkelsekvens », forklarer eksperten, hvorfor det er nødvendig å forklare prosjektet, om ikke annet for å forstå hvordan man setter inn en helipad, for eksempel. Dette er minimum, med tanke på at et spill tar flere år å utvikle. GTA 6 krevde en milliard dollar i investering og ti års arbeid for å gjenskape Miami. 7. desember 2023 nådde traileren 120 millioner visninger på 24 timer og sprengte YouTube.

GTA 5 har solgt 200 millioner eksemplarer, Fortnite, et gratisspill, har 500 millioner spillere over hele verden og det potensielle markedet for et spill er nå anslått til tre milliarder spillere. Svimmelhet! Imidlertid ble mer enn 15 000 spill utgitt i 2023, så det er plass, mye plass, for tapte konkurranser fra NADK-katalogen og arkitekter kan ha muligheten til å oppdage prosjektene deres, hva vet, i den nyeste Alien eller for en følelse- bra annonse!

Spesielt siden integrering i katalogen er gratis for deg.

Til slutt bør det bemerkes at skatten ikke er begrenset til glemte verk av samtidsarkitektur, men muliggjør også gjenoppliving av legendariske verk, med store kulturinstitusjoner som nå er overbevist om omfanget av NADK-oppdraget.

Den monumentale porten ved verdensutstillingen i 1900, René Binet @Bibliothèque de l’Institut de France

Med andre ord, Geek 3.0 vil bli dyrket eller ikke. Vincent Barués idé, født fra dette oppfattede behovet til studioene, viser at menneskelig kreativitet vil få en ny betydning nettopp takket være prosessuell, stump og begrenset AI. Hvilke gode nyheter!

I alle fall, er videospillmarkedet en «game changer» for arkitekter?

Christophe Leray

Lære mer : https://www.nadk.io/

lyon

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *