Elbiler har nesten halvparten så stor sannsynlighet for å gå i stykker i kulden som deres termiske motstykker. Statistikk fra et norsk reparasjonsfirma, et land som er iskaldt om vinteren, beviser det.
I går publiserte vi en artikkel om Tesla-biler som går i stykker på Superchargers i Chicago på grunn av kuldekrisen som rammer USA for tiden. En av våre lesere, «Kabloona,» svarte i kommentarene at han «Fortsatt nysgjerrig på at i Norge, et land kjent for dette sitt tropiske klimadet er mange Teslaer” og at han aldri hadde hørt om lignende problemer før i dag.
Et lokalt reparasjonsfirma kom for å bevise at han hadde rett. Dette norske serviceselskapet hevder at elbiler har mindre sannsynlighet for å gå i stykker enn termobiler i veldig kaldt vær.
Hvorfor har elbiler et dårlig rykte i kulda?
Ytelsen til elektriske kjøretøy i kaldt vær og den tilhørende risikoen for havari har et svært dårlig rykte. Det er ingen tvil om at dette ryktet skyldes nyheten i teknologien. Det er åpenbart at dens svakheter er mer gransket enn de til termikk, som lenge har vært kjent og ikke lenger tiltrekker seg kunder i media. Akkurat som våre smarttelefoner, liker ikke elbilbatterier kulde, noe som reduserer rekkevidden.
Men nordmennene leverer rådata som setter dette dårlige ryktet i perspektiv. Eller til og med benekte det. Dataene fra Norge er desto mer interessante fordi innbyggerne er pionerer: nesten hver fjerde bil er elektrisk. I resten av verden går mange flere termiske kjøretøyer i stykker i kaldt vær, men deres overveldende flertall gjør sammenligning vanskelig.
Gjenvinningsselskapet beviser at elbiler er mer pålitelige i kaldt vær
Oppussingsselskapet Viking sammenlignet feilraten for elbiler med bensin- eller dieselbiler. Grunnlaget for dette er et utvalg på 34 000 inngrep på veiene i det skandinaviske landet.
I det nordiske landet, som har vært i ekstremt kaldt vær siden starten av året, involverte 13 % av inngrepene elektriske kjøretøy. De resterende 87 % kommer fra termobiler. Siden 23 % av bilene i Norge er elektriske, betyr dette at elbiler er nesten dobbelt så effektive i kulde som kjøretøy med fossilt drivstoff.
Les > Elbiler motstår kulden bedre: en studie viser levetiden deres
Disse spennende resultatene for elbiler må tempereres. Disse dataene tar faktisk ikke hensyn til kjøretøyenes alder. Det er normalt at eldre bensinbiler går i stykker oftere enn nye elbiler, som vanligvis er mye nyere.
Når det gjelder Teslaer i Chicago, som vi forklarte i gårsdagens artikkel, er det mer sannsynlig at selve superladerne sviktet. Faktisk burde bilbatterier fortsatt kunne lades til tross for -34° kulde i Chicago. Som Kabloona treffende sier i sin kommentar: «I ekstrem kulde er autonomien begrenset, men i prinsippet er den håndterbar og det er å forvente«.
- Elbiler har dårlig rykte i kulda fordi de er ny teknologi.
- Et norsk reparasjonsfirma tilbakeviser disse fordommene.
- Statistikken over inngrepene hans viser at elbiler er nesten dobbelt så pålitelige i kaldt vær som termobiler.
Kilde: TV2