At Holland Norway Lines (HNL) ber om betalingsutsettelse tyder på at konkursen kan være nært forestående. De nesten 400 ansatte ble informert onsdag morgen. Passasjerer som har innstilt fergetur, fikk en epost om dette på ettermiddagen. Billettsalget til fremtidige seilinger er stanset.
Siden april 2022 har HNL seilt med MS Romantika fra Eemshaven til Kristiansand, Norge. Selskapet hadde imidlertid ikke egen brygge i Eemshaven. Fordi det ikke alltid var plass i Eemshaven, måtte HNL kansellere mer enn tjue seilinger i begynnelsen av dette året. Selskapet valgte da å la fergeforbindelsene gå fra Tyskland: først fra Cuxhaven, og siden 1. juni fra Emden. Disse havnene ligger henholdsvis to og en halv og en og en halv times kjøretur fra Eemshaven.
Om forfatteren
Maarten Albers er en generell reporter for de Volkskrant.
Ifølge HNL er det kilden til det økonomiske ubehaget: «en periode med mange kanselleringer og ekstra kostnader, men også med betydelig innvirkning på bestillinger for fremtiden», ifølge selskapet. Ledelsen konkluderer nå med at det trengs mer tid for å ta igjen tapene.
Strandede passasjerer
På nettsiden til HNL henvises passasjerer med billett for en fremtidig seilas til sitt forsikringsselskap. Det er uklart om de får pengene tilbake. MS Romantika vil ikke seile foreløpig, så strandede passasjerer anbefales å søke tilflukt hos andre fergetjenester eller flyselskaper.
Siden april 2022 har MS Romantika seilt fra Eemshaven til Kristiansand tre ganger i uken klokken 15. Etter en kryssing på rundt fjorten timer seilte båten tilbake klokken 09:00 neste dag. En returbillett kostet minst 225 euro, og HNL lovet sine passasjerer om bord et «variert tilbud» av catering, taxfree-butikker og underholdning.
I utgangspunktet var fergetrafikken en suksess. I 2022 fraktet HNL 186 tusen passasjerer, godt mer enn forventet 150 tusen. Ifølge HNL har det tallet nå steget til 400 tusen. For noen passasjerer kan det ha spilt inn at en ferge er en relativt bærekraftig transportform.
Likevel var ikke suksessen stor nok til at HNL kunne gjøre de nødvendige investeringene: Selskapet trengte 10 til 15 millioner euro for å bygge sin egen kai i Eemshaven, men kunne ikke skaffe de pengene. I tillegg var det fra oktober i fjor ikke lenger reservert fortøyningskai for Romantika, og policyen var at de skipene som først ankom kai kunne fortøye der. Dette førte til kansellerte seilinger, skuffede passasjerer og dårlige forhold mellom HNL og Groningen Seaports, eieren av Eemshaven.
Fortøyningsplass
HNL var garantert båtplass i de tyske havnene, men flyttingen kostet selskapet penger og trolig også kunder. I tillegg betalte HNL leie for en parkeringsplass i Eemshaven som den ikke lenger brukte. Finansdirektør Wilbert Boneschansker sa RTV Nord i april at HNLs aksjonærer allerede hadde trukket på lommeboka tre ganger for å holde selskapet flytende.
HNL planla alltid å returnere til Eemshaven, og ifølge Boneschansker aksjonærene ville ta en beslutning denne måneden om byggeplanene der. Han uttrykte håp om at Romantika ville forlate Groningen igjen sommeren 2024. Det virker nå stadig mer usannsynlig.