Norske Orkla reposisjonerer sin India-virksomhet for å spille en større rolle i kryddermarkedet

New Delhi: Det norske investeringsselskapet Orkla ASA annonserte omorganiseringen av virksomheten i India. Selskapet vil operere under Orkla India-enheten, som fokuserer på markedet for pakket krydder og ferdigmat.

Orkla gikk inn i India i 2007 gjennom oppkjøpet av MTR. I 2020 kjøpte selskapet en kontrollerende eierandel på 67,8 % i den Kerala-baserte krydderprodusenten Eastern Condiments.

Etter restruktureringen vil Orkla India ha tre forretningssegmenter: MTR, Eastern og den internasjonale virksomheten. MTR har spesialisert seg på sylteagurk, krydder og ferdigretter, mens Eastern fokuserer på vanlig og blandet krydder.

Som en del av denne restruktureringen er Sanjay Sharma, tidligere administrerende direktør i MTR, utnevnt til administrerende direktør i Orkla India. Sharma vil være ansvarlig for å føre tilsyn med driften av alle tre divisjonene, hver med sin egen uavhengige administrerende direktør som vil rapportere til Sharma.

I tillegg er Sunay Bhasin utnevnt til administrerende direktør i MTR, mens Eastern fortsatt vil ha Navas Meeran ved roret. Meeran er medlem av Easterns opprinnelige promotorfamilie. Den internasjonale virksomheten ledes av Aswin Subramanian.

I et intervju sa Sharma at selskapet vil fokusere på å utvide eksisterende merker i de nærliggende sør-indiske statene. «Vår intensjon er å bygge lokale merkevarer.»

MTR har alltid hatt en sterk tilstedeværelse i Karnataka og Eastern har en sterk tilstedeværelse i Kerala. Merkene har imidlertid også lansert produkter som passer for Andhra Pradesh og Tamil Nadu, i tillegg til at 18 % av det årlige salget kommer fra eksport.

Som en del av restruktureringen vil MTR og Eastern beholde sine uavhengige merkeidentiteter, sa selskapet.

«Med oppkjøpet av Eastern har vi utvidet virksomheten vår i India betydelig og styrket vår posisjon i dette markedet… De tre virksomhetene vil spille en avgjørende rolle i å styrke Orklas portefølje, som er basert på styrken til lokale merkevarer og lederskap innen visse markeder, sier Atle, Vidar Nagel Johansen, styreleder i Orkla India.

Restruktureringen kommer etter at Orkla i mars etablerte en ny forretningsmodell globalt med 12 uavhengige porteføljeselskaper. Selskaper vil ha større autonomi, ansvar og beslutningsmakt for å sikre optimal bruk av hvert enkelt selskaps potensial, sa han.

Orkla ASA er posisjonert som et industrielt investeringsselskap med fokus på å bygge forbrukerfokuserte selskaper. Orkla India er nå det sjette største porteføljeselskapet i det norske morselskapet og bidrar med anslagsvis 4 % av årlig omsetning. I 2011 kjøpte Orkla India også spiseklar krydderprodusent Rasoi Magic, et heleid datterselskap av MTR.

Som en del av Eastern Condiments-avtalen i 2020 hadde Orkla annonsert at Eastern ville fusjonere med MTR.

«Nå er fusjonen fullført og virksomhetens omfang er plutselig veldig stort. Vi er nær 2.200 crore målt i størrelse. «Vi har jobbet med å transformere og integrere Eastern i virksomheten vår,» sa han.

Indias marked for merkede krydder er i ferd med å endre seg I følge et papir fra 2021 fra investeringsbanken Avendus Capital, vil merkevarekrydder utgjøre halvparten av krydderne som selges i landet.

Sharma sa at morselskapet Orkla fortsetter å lete etter oppkjøpsmuligheter i India. «Vi leter hele tiden etter ytterligere M&A-muligheter. Hvis vi kan bygge en kurv med merkevarer, er det en god retning for oss. Byggeskala er det neste store for oss – både organisk og uorganisk.»

Fusjoner og oppkjøp i bransjen har skutt fart.

tim

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *