Norges fond saksøker Volkswagen for utslippsskandale

bildekilde, Getty bilder

Bildebeskrivelse, Rundt 11 millioner kjøretøyer over hele verden er utstyrt med såkalte «nederlagsanordninger».

Norges suverene formuesfond, verdens største, planlegger rettslige skritt mot Volkswagen på grunn av selskapets utslippsskandale.

Advokater påpekte at selskapets oppførsel «gir opphav til rettslige krav under tysk lov».

Volkswagen innrømmet i fjor at de hadde installert hemmelig programvare for å manipulere amerikanske utslippstester.

Utspillet fra en av VWs største investorer er det siste i en flom av rettssaker over skandalen.

Det står overfor handling fra det amerikanske justisdepartementet, Federal Trade Commission og dets egne forhandlere.

Norges Bank Investment Management er verdt 850 milliarder dollar (592 milliarder pund; 751 milliarder euro) og har eierandeler i mer enn 9000 selskaper.

Ifølge Financial Times, som først rapporterte historien, er søksmålet ventet i løpet av de kommende ukene. Søksmålet er anlagt i Tyskland og slutter seg til gruppesøksmålene som forberedes der.

«Å rygge»

«Norges Bank Investment Management har til hensikt å slutte seg til et søksmål mot Volkswagen i forbindelse med… [the fact that] «Selskapet ga uriktige utslippsdata,» heter det i uttalelsen.

«Som investorer er det vårt ansvar å sikre fondets deltakelse i Volkswagen.»

Volkswagen har satt av rundt 16,2 milliarder euro til å finansiere utslippsskandalen.

I forrige måned ble den tyske bilprodusenten enig med amerikanske myndigheter om et tilbud om å kjøpe tilbake nesten en halv million biler og gi penger til et fond for å utvikle ren bilteknologi.

Det norske fondet annonserte nylig tiltak for å slå ned på overdreven lederlønninger i selskapene det investerer i og oppmuntre oljeselskapene til å rapportere mer om risikoen ved klimaendringer.

«Tvister»

Den planlagte rettssaken mot VW er en del av fondets bredere strategi for å gjøre investeringene «mye mer etiske og miljøbevisste», sier Christian Stadler, professor i strategisk ledelse ved Warwick Business School.

Det er imidlertid også en del av kampanjen for å gi minoritetsaksjonærer mer medbestemmelse i tysk selskapsledelse.

«Det har vært uenigheter om eierstyring og selskapsledelse med Volkswagen i mange år, ettersom Porsche-familien effektivt kan gjøre hva den vil; Som den største aksjonæren er alt du trenger å tenke på delstaten Niedersachsen, som har en andel på 20 % og er selskapets hovedkvarter.

«I Tyskland har ikke minoritetsaksjonærene mye å si, noe fondet tidligere har kjempet mot, siden 4% av egenkapitalen er i Tyskland,» la Prof Stadler til.

«Selskapet vil ikke skille seg fra Volkswagen, men ønsker å jobbe for å endre sin selskapsstyringsstruktur.»

tim

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *