Hvordan IBMs blokkjede kunne sikre sporbarhet av…

I Norge kan blokkjedeteknologi godt gjenopprette tilliten mellom fiskere og publikum. Ettersom norske forbrukere krever bedre sporbarhet av maten de spiser, bruker fiskerne nå blockchain for å forsikre dem om at hvert produkt kan spores tilbake til opprinnelsen.

Til dette er fiskerne spesielt avhengige av teknologier utviklet av IBM, som nettopp har annonsert lanseringen av et fremtidig samarbeid med Norges Sjømatlag for å levere blokkjedeteknologi for datautveksling. Forsyningskjededata på tvers av norsk sjømatnæring.

En vesentlig ny virksomhet for lokale produsenter, selv om norsk sjømat er kjent for sin kvalitet og landet eksporterte over 2,7 millioner tonn sjømat i 2019, tilsvarende 25.000 måltider i minuttet. Kvarøy Arctic, et marin lakseselskap, er et av de første selskapene som snart begynner å sende produkter til store forhandlere i USA og Canada. Den bruker denne teknologien for å sikre opprinnelsen til varene sine.

Et sterkt krav om sporbarhet

BioMar, et annet fiskefôrselskap, lar nordiske selskaper vite opprinnelsen og kvaliteten til sjømatprodukter samt kvaliteten på matfisken som spises. Evnen til å kontrollere fiskens opprinnelse, vekst og lagringsforhold vil gjøre forsyningskjeden i stand til å redusere matsvinn og forbedre bærekraften, noe som er viktig for forbrukere og sjømatforbrukere. «Mat industri.

For Alf-Gøran Knutsen, administrerende direktør i Kvarøy Arctic: «Blockchain gjør det mulig å dele fiskens reise fra havet til butikken.» «Det er nå mer aktuelt enn noen gang siden forbrukerne ønsker mer informasjon om hvor maten de spiser kommer. fra å komme for å spise.»

For å sikre forretningssuksess, registrerer det private blokkjedenettverket data om plassering og tidspunkt for fangst, forsyningskjedehendelser som forsendelsesoppdateringer og fortolling, og temperatur, som kan deles med autoriserte parter på tvers av nettverket.

Den skybaserte IBM Blockchain-plattformen informerer kunder i butikk om hvilken fjord fisken kom fra, når den ble fanget, hvilken mat den ble konsumert og om etablissementet bruker bærekraftig praksis. I følge en fersk IBM-studie sier 71 % av forbrukerne sporbarhet er viktig for dem og er villige til å betale en premie for merker som tilbyr det.

Kilde: ZDNet.com

lyon

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *