F-35: – Vi ser fienden før fienden ser oss

3. november 2017 landet de første norske F-35 jagerflyene i Norge. De skulle erstatte forgjengeren F-16, som hadde sikret norsk luftrom siden 1980. Etter en lang periode med testing og evaluering begynte F-35 gradvis å overta rollen som Norges viktigste jagerfly.

I januar 2022 ble F-16 endelig tatt ut av drift etter lang og tro tjeneste. Det var nå opp til det nye jagerflyet å kreve ene suverenitet i norsk luftrom.

Ifølge F-35-pilot og oberstløytnant Morten «Dolby» Hanche finnes det ikke noe fly som er bedre egnet for oppdraget enn F-35.

– Designet for å være vanskelig å oppdage

Den toppmoderne jagerflyen ser banebrytende ut. På bildene kan du se at saken har et elegant «stealth-look». I cockpiten er det nesten bare en stor skjerm å se.

Jagerpilot Hanche snakker om «overlevelse» når han blir bedt om å beskrive F-35.

– Flyet er bygget på en slik måte at det er vanskelig for en fiende å oppdage. – Dette betyr at vi kan operere mye sikrere i områder der vi ikke ville kunne operere med eldre F-16-fly, sier han til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen. Artikkelen fortsetter under annonsen

Lockheed Martin F-35 er det vi kaller et «stealth-fly». Teknologien reduserer flyets synlighet på radar. «Dolby» forklarer at teknologien gir norske piloter mer tid og større handlefrihet fordi de er vanskeligere å oppdage.

Kombinert med en rekke sensorer gir stealth-teknologi F-35 en stor fordel:

– Vi ser fienden før han ser oss. Så kan vi lage planer, som kan inkludere å unngå fienden for å fokusere på det opprinnelige målet. Å slåss på gata kan være distraherende, men når du er i kamp, ​​skyter F-35 først, sier Hanche.

Artikkelen fortsetter under annonsen. Artikkelen fortsetter under annonsen

– Generelt vinner den som skyter først, legger han til.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Dette bildet fra en F-35-simulator gir en ide om hvordan cockpiten til det virkelige flyet ser ut. Foto: Ole Andreas Vekve / Forsvaret

Jeg har tid til å søke

Som allerede nevnt er F-35 utstyrt med en rekke sensorer. Ifølge Dolby hjelper den sentrale teknologien flyet med å «se» i det fjerne.

– I tillegg er sensorene koblet til hverandre slik at piloten ikke trenger å detaljstyre hver enkelt sensor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da F-16 dominerte norsk luftrom, måtte piloter bruke mer tid på å få et inntrykk av situasjonen. Grunnen til dette var at piloten måtte fortelle sensorene hva de skulle ta hensyn til. Ting er annerledes med F-35.

– Det er automatisert. Maskinen gir piloten et bedre helhetsbilde av situasjonen. Dette gir tid til andre oppgaver. Du har tid til å løfte blikket og tenke på fremtiden.

Se videoen: Flyet kan ikke lande

Spill andre gode ting

Jagerpiloten forklarer videre at flyets overlevelsesevne og sensorer kan bidra til å støtte andre allierte parter på slagmarken, enten det er i luften, på bakken eller til sjøs.

– Ved å jobbe med for eksempel eldre kampfly kan vi bidra til å effektivisere eldre fly, forklarer Hanche.

I motsetning til F-16, som ble utviklet på 1970-tallet, men senere modernisert, er F-35 en mer uavhengig plattform. Siden F-16 i praksis var ment å betjene et «ferdiglaget» mål utpekt av andre, kan F-35 i større grad operere uavhengig.

Artikkelen fortsetter under annonsen. Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette gir fleksibilitet. Spesielt i en krigssituasjon der normale operasjoner blir vanskelige fordi fienden gjør alt han kan for å ødelegge oss.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

General Dynamics F-16 har lenge vært ryggraden i det norske luftforsvaret. Her er en på oppdrag i 2008. De andre flyene er russiske Tupolev Tu-160 bombefly som opererer i internasjonalt luftrom. Foto: Per Egil Rygg / Luftforsvaret / AFP / NTB

– Det er avgjørende å ha kontroll over luften

Fra tid til annen settes norske F-35 inn for å identifisere ukjente fly som dukker opp utenfor norsk luftrom. Disse oppdragene kalles Quick Reaction Alert (QRA) oppdrag og det er alltid to norske jagerfly klare til å ta av fra Evenes Air Base.

Ifølge Forsvaret ble 59 ukjente fly identifisert i 32 anløp i 2023. De ukjente flyene er stort sett russiske militærfly som utfører ulike fly- og treningsoppdrag like utenfor norsk luftrom.

– På QRA-oppdrag har vi vanligvis raketter og maskingevær, forklarer oberstløytnant Hanche.

Han viser til at F-35 er godt egnet til å ødelegge fiendens luftvern og at det norske luftforsvaret trener i dette området i samarbeid med amerikanske bombefly. I slike scenarier er målet ofte fiendtlige luftvernsystemer lokalisert på norsk jord som del av en foreslått invasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er avgjørende å ha kontroll over luften. Da må du også være i stand til å ødelegge fiendens luftvern. Her er F-35 i en klasse for seg, forklarer Hanche.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

En norsk F-35 fotografert fra en belgisk F-16. Foto: Belgian Air Force / Defence Media Bank

En flott investering

En rekke land deltar i det USA-ledede F-35-prosjektet. I tillegg til flyet har kundene tilgang til en programvarepakke som skal holdes oppdatert gjennom hele flyets levetid.

Da Norge vurderte å skaffe jagerfly som erstatning for F-16, ble flere flytyper diskutert, blant annet svenske JAS 39 Gripen fra Saab.

Til slutt falt valget på F-35 fra produsenten Lockheed Martin. Valget møtte motstand. Mange trodde at ved å velge et annet fly ville du få mer jagerfly for pengene.

Norge vil ha totalt 52 fly av denne typen. I desember 2023 omtalte Riksrevisjonen kjøpet av F-35 som tidenes største investering i norsk offentlig sektor.

17.03.2024 10:00:52
1710661387
#F35 #Vi #ser #fienden #før #fienden #vi #borte

lyon

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *