Nicolaï Tangen, administrerende direktør i Oljefondet inviterte Elon Musk til «den kuleste middagen i Europa»..
Dette reagerer Frode Alfheim på. Han er formann i et stort LO-forbund med 80.000 medlemmer.
– Dette viser en enkel forståelse av selskapet han har i oppgave å forvalte pengene for. «Vi ber ham slutte å hilse på anti-fagforeningsaktivister,» sa Alfheim til E24.
Oljefondet er en av Teslas hovedaksjonærer.
Tesla-sjefen har sagt dette gjentatte ganger Fagforening kritisert. Elbilselskapet har ingen tariffavtaler med sine ansatte.
LO-ledelsen understreker at forbundsorganisasjonen er en menneskerettighet.
– Hvis han hadde sagt at han skulle spise middag med Musk for å diskutere menneskerettigheter seriøst, ville jeg hatt stor respekt. Men jeg godtar ikke måten det serveres på, sier Alfheim.
Frode Alfheim
Leder av forbundet
Tangen selv og Ferrari-sjef Benedetto Vigna skal stå bak kulissene. De skal betjene reinsdyr. De skal arrangere middagen som en del av fondets investeringskonferanse neste år.
Foreslå å invitere LO-Peggy
Alfheim leder den nye IE&FLT-foreningen, en allianse mellom Industri Energi og Teknologiforbundet.
I Norge har samarbeid mellom arbeidsgivere, arbeidstakere og myndigheter lagt grunnlaget for vår velstand, sier Alfheim.
– Hvis Tangen har glemt det, bør han heller invitere LO-sjef Peggy Følsvik på middag med Musk enn å ta med Ferrari-sjefen.
I Sverige har Tesla verkstedmekanikere i streik siden oktober i fjor. De krever tariffavtale. moskus kalte streiken «galskap».
Et av Danmarks største pensjonsfond, PensionDanmark, Jeg solgte Tesla-aksjer i fjor.
– I stedet for å invitere Musk til fest med venner, bør oljefondsforvalteren inngå en avtale med selskaper som bryter med våre kjerneverdier som samfunn. Det er dette norske arbeidstakere kan forvente av bedriftene som forvalter våre delte penger, sier forbundsleder.
– De verste fagforeningsbryterne i verden
Oljefondet er så viktig at det det investerer eller ikke investerer i har betydning for verdensutviklingen, understreker Alfheim. Gulvet ekskluderer Investering i selskaper som «bidrar til eller er ansvarlige for spesielt alvorlige brudd på etiske standarder».
– Det er derfor norske arbeidstakere ikke kan akseptere at oljefondet investerer skattepengene våre i de verste fagforeningsbryterne i verden, sier Alfheim.
Oljefondet er under kritikk. Svaret kommer fra kommunikasjonssjef Line Aaltvedt.
– Vi ser det som naturlig å invitere foredragsholdere på middag når de har reist til Norge for konferansen. «Vi har allerede gjort dette på de to foregående konferansearrangementene,» skriver Aaltvedt i en e-post til E24.
Oljefondet møtte Tesla-presidenten senest i mars. På møtet benyttet fondet sin organisasjonsrett og uttrykte forventninger, forklarer Aaltvedt. Det er uklart hva som kom frem fra møtet.
– Det er Det uavhengige Etikkrådet som har ansvaret for å vurdere om fondets investeringer følger etiske retningslinjer og gi anbefalinger om overvåking og utelukkelse av selskaper i Norges Bank, skriver Aaltvedt.
Etisk råd vil ikke kommentere enkeltselskaper, sa rådsleder Svein Richard Brandtzæg.
– Krenkelsen av organisasjonsfriheten var inkludert i vurderingen av flere bedrifter som ett av mange brudd på arbeidstakernes rettigheter, men har så langt ikke vært den eneste grunnen til utestengelse av en bedrift, sier Brandtzæg i en melding sendt til E24.
Svein Richard Brandtzæg
President i Etisk råd
Tesla svarte ikke på E24s forespørsel om dette emnet.
Tangen spurte nylig Musk om fagforeninger da Tesla-sjefen var gjest i Oljefondets «I godt selskap»-podcast. Han senere autorisert at han ikke fikk et godt svar.
Axel Tangen, leder for Tesla i Norge, sa før jul at selskapets ansatte i Norge kan fritt bestemme om de vil organisere seg eller ikke. Dette vil ikke ha noen innvirkning på arbeidsforholdene deres, sa han.
Ingen Tesla-forbud i forbundet
– Mange nordmenn eier Teslaer, som Musk nylig påpekte. Er det for tiden et Tesla-forbud i fagforeningen?
– NEI. Mange av våre ansatte vil garantert kjøre Teslaer. Jeg skal ikke begynne å diktere hva som utgjør bilen folk kjører. Men jeg må si ifra når store bedriftseiere sier nei til tariffavtaler. Det hadde vært en bedre bil om Tesla-ansatte hadde fått lov til det, sier Alfheim.
– Hvilken bil eier du?
– En Opel Astra. Den er 100 prosent laget i Tyskland. Det er stor oppslutning om fagforeningene der.
Alfheim er en gammel Opel-mann fordi det var bilmerket vennene hans kjørte i hjembygda, forklarer han.