Verdien av kule øyer, et nytt kompass for utviklere

En kul øy fører til energibesparelser som kan integreres i prognoser for urbane prosjekter. Denne analysen lokaliserer ambisjonen om Hvitbok med tittelen «Den sosioøkonomiske vurderingen av utviklingsprosjekter for informerte politiske beslutninger». Forfatteren av heftet, Scet, formaliserer nøkkelbegrepet med et akronym: NPV, for netto nåverdi.

Statsarv

Célia Colin, seniorkonsulent i kommunalingeniøravdelingen i Caisse des Dépôts, viker ikke tilbake for kritikk inspirert av inntektsgenerering av velvære. » Men Å sette en pris har fordelen av å få beslutningstakere til å lytte », forsvarer medforfatteren av hvitboken.


Basert på en nytte-kostnadsanalyse, Varebil støver av arven etter Internal Transport Orientation Law (Loti), som siden 1982 har krevd sosioøkonomiske vurderinger (ESE) av transportinfrastrukturer under statlig prosjektledelse. Tre tiår senere utvidet den forpliktelsen til bygninger, som den bidro med mer enn 20 millioner euro til. Denne utvidelsen, inkludert i loven om offentlig finansiell planlegging av 31. desember 2012, kom et stort antall universitetsprosjekter eller administrative byer til gode. Hvis staten bruker mer enn 100 millioner euro på en eiendomsavtale, styrker en second opinion troverdigheten til ESE.

Utvidelse av evalueringsområdet

Tolv år senere rettferdiggjør Célia Colin den pågående nye utvidelsen: «Metoden vi foreslår tar sikte på å oppmuntre utviklere til å overskride det juridiske minimumet, i sammenheng med kampen mot klimaendringer og null-net kunstighet.» Loti-arven: Lønnsomheten beregnes på lang sikt. «I utvikling, som i transportinfrastruktur, jobber vi med ekstremt lange perioder,» bekrefter Jérôme Goze, viseadministrerende direktør i det lokale offentlige selskapet La Fabrique de Bordeaux, sitert i hvitboken.

NPV-skjermen filtrerer ikke bare ut positive eksternaliteter. «Vi beregner både plusser og minuser», understreker Célia Colin, ved å bruke eksemplet med den planlagte byfornyelsen i distriktet Merignac Soleil industriområde i utkanten av Bordeaux: Nærheten til forurensende veier fører til en negativ verdi som mer enn oppveies av kunstigheten som ble unngått i etableringen. av naturrom. Sammenligningen mellom renoveringsprosjektet og videreføring av boligutvidelsen underbygger bevisene iht den såkalte speilscenariometoden, en av de metodiske pilarene i hvitboken.

Skalerbare krypteringer

Den nye æraen av ESE utfordrer sakraliseringen av hastighet, arvet fra barndommen. Når staten setter besparelsen på en time på vei hjem til jobb til 13 euro og besparelsen av samme reisetid til en feriedestinasjon på 15 euro, ser den ut til å ignorere fordelene som skånsomme og langsomme transportmidler gir, i unngått forurensning eller i trivsel.

Men hvitboken setter grenser: Kun anerkjente tall er tatt med i beregningene. I motsetning til Bénéfriches-studien av Ecological Transition Agency (Ademe) for å demonstrere de økonomiske fordelene ved å resirkulere ødemark, tar ikke Van-beregningen hensyn til kostnadene som unngås i trygd for folk som bor i nærheten av et grønt område.

LESE OGSÅ


Bénéfriches demonstrerer den økonomiske interessen for resirkulering av ødemark

Legg til kunstighet og renaturalisering

På den annen side gir skattesimuleringene knyttet til ulike utviklingsscenarier et perspektiv tilpasset meldingens forfattere. I kjølvannet av «Veiledning til samfunnsøkonomisk vurdering av offentlige investeringer», oppdatert i 2023 I følge France Stratégie er Scet avhengig av seks familier med «beskyttende verdier» for å forme beregningen av kapitalverdier. Kostnaden for kunstig gjenskoging av 1 hektar skog, anslått til € 970/år, kommer først.

Diskutert jevnlig i en tenketank opprettet av France Stratégie med deltagelse av Scet. disse beskyttelsesverdiene fortsetter å utvikle seg. Célia Colin understreker behovet for å fullføre vurderingen av kunstighet: «At inkludere kostnadene ved demontering, dekontaminering og renaturering vil gjøre det mulig å bedre reflektere virkeligheten,» mener hun.

Vitne oppdrag i Toulouse og Bordeaux

Rundt Toulouse sentralstasjon bruker prosjekteieren av Grand Matabiau-operasjonen denne tilnærmingen: «Den sosioøkonomiske verdien av prosjektet er estimert til 837 millioner euro takket være de 4 hektarene med åpen plass som er funnet.», sier Raphaël Cartonnet, daglig leder i det blandede økonomiselskapet Oppidea, sitert i meldingen. Denne beregningen resulterer i en pris på mer enn €20 000 per m2 natur i byen.

Skalerbarheten til figurene gjenspeiler ånden som driver Ese Regenerators: Langt fra å «normalisere aktørene», ønsker de å «støtte beslutningen».sier Sabine Baietto Beysson, president for tenketanken og det regionale landobservatoriet, i intervjuet hennes som er inkludert i hvitboken.

Ny ungdom av en gammel idé

Teoretisert så tidlig som i 1844 av sivilingeniør Jules Dupuis i en artikkel med tittelen «On Measuring the Benefits of Public Works», ESE kommer langt. Men gitt den økologiske utfordringen og mangelen på offentlige investeringsmidler, Dens anvendelse i utvikling krever tilbakemelding og målinger over lange tidsperioder.


I Toulouse og Bordeaux-regionene Fire operasjoner identifisert i Scet-hvitboken er ment å konsolidere disiplinen. For å øke ESEs operative legitimasjon, er ingeniørgruppen avhengig av datterselskapet Citadia, en spesialist innen byplanlegging og utviklingsrådgivning.

lyon

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *