Uttarakhand-tunnelkollaps: Redningsaksjoner for å evakuere 40 arbeidere fanget under ruinene av den kollapsede tunnelen på Char Dham-veien i Uttarakhand gikk inn i sjette form i dag, fredag. En kraftig boremaskin begynte å grave ut rusk fra den kollapsede tunnelen og redde fastklemte arbeidere.
Myndighetene sa at en seks meter lang seksjon av et stålrør ble satt inn i den borede passasjen. En annen seksjon ble sveiset der.
Planen er å sette inn rør med 800 mm og 900 mm diameter – etter hverandre – ved hjelp av det gigantiske boret inntil det er opprettet en rømningsvei for arbeiderne som sitter fast på den andre siden av den kollapsede delen av tunnelen som er under bygging.
Uttarkashi Tunnel Rescue: En kraftig boremaskin boret torsdag gjennom 12 meter med steinsprut fra den kollapsede tunnelen på Char Dham-veien i Uttarakhand, noe som vekket håp om å redde 40 arbeidere som var fanget inne i over fire dager.
Myndighetene sa på kvelden at en … pic.twitter.com/nNif8MUeki
– Press Trust of India (@PTI_News) 17. november 2023
Her er en 10-punkts guide til Uttarakhand-tunnelens kollaps
1) Gitt den prekære tilstanden til fjellene der den kollapsede tunnelen ligger, ble eksperter fra Norge og Thailand tatt i betraktning og estimerte at det måtte trenges ned rundt 50 meter med rusk for å sette inn evakueringsrørene, India i dag rapportert.
2) Hvis en mindre boremaskin ikke klarte å gjøre jobben, fløy IAF C-130 Hercules-fly den amerikanskproduserte boremaskinen, delvis, fra Delhi til en flyplass 30 kilometer unna onsdag. Det 25 tonn tunge utstyret ble installert over natten, ifølge PTI rapporterer.
3) Statsminister for veitransport og motorveier VK Singh, som besøkte redningsstedet, satte «to til tre dager» som «ytre grense» for at den nye maskinen skulle gjøre jobben.
4) Uttarakhands sjefsminister Pushkar Singh Dhami sa at alle tunnelprosjekter i staten nå vil bli undersøkt, noe som høres mer optimistisk ut.
5) «Jeg ble fortalt at det nye boret allerede hadde trengt fem til syv meter gjennom ruskene. Vi håper den vil nå de fangede arbeiderne snart, og borer med en hastighet på fem til ti meter hver time, sa Dhami til journalister.
6) Sjefen påla også statsadministrasjonen å samarbeide med sentrale etater og gjennomføre redningsaksjoner døgnet rundt. Administrasjonen ga telefonnumre for å sikre kontakt og kontinuerlig kommunikasjon med familiene til arbeidere som sitter fast i tunnelen.
7) Navayuga Engineering Company-talsperson GL Nath informerte om at de fangede arbeiderne er trygge og mottar oksygen, medisiner, mat og vann gjennom rør. PTI rapportert.
8) Dr. Ajay Agarwal, direktør for indremedisin ved Fortis Hospital, Noida, sa imidlertid at ofre kan oppleve panikkanfall på grunn av å være fanget i lukkede rom i lang tid.
9) Den nye skruen ble fløyet inn etter at den første boringen viste seg å være for sakte og tekniske problemer utviklet seg, sa tjenestemenn.
10) Ved inngangen til Brahmakhal-Yamunotri National Highway-tunnel uttrykte arbeidere sin misnøye gjennom slagord, og protesterte mot det oppfattede sakte tempoet i redningsaksjonen til kollegene deres satt inne i over 72 timer.
(Med bidrag fra byråer)