I følge et første Ipsos-barometer for selskapet Qualisocial mener 76 % av bygningsarbeiderne at trakasseringssituasjoner forekommer hyppig i deres profesjonelle kontekst. Men i hvilke former? Hva er årsakene til og løsningene på denne kompliserende faktoren i den psykiske helsen til fagfolk? Svar med Camy Puech, president for Qualisocial.
Mens fysisk risiko er et stort problem i byggebransjen, må psykososiale risikoer overvåkes nøye. Dette er bevist av bølgen av selvmord som ble observert hos produsenten Eiffage i 2017.
Og situasjonen angår Qualocal, spesialist i Forebygging av psykososiale risikoer og forbedring av livskvalitet på jobb. » Det er en sektor der fysiske helseproblemer er svært tilstede og psykiske problemer ofte skyves i bakgrunnen. », kommenterer den grunnleggende presidenten Camy Puech på grunnlag av et første barometer dedikert spesielt til trakassering i selskaper i alle sektorer.
En undersøkelses- og bevisstgjøringsmetode for mer rettferdige tallUndersøkelsen «Franske arbeidere og trakassering på jobb», utført i september i fjor av Ipsos for Qualisocial, blant 2000 arbeidere som jobber i en bedrift med minst 5 ansatte, bruker en spesiell metodikk. Før undersøkelsen av panelet presenterte Qualisocial først 14 typiske trakasseringssituasjoner for å måle kunnskapsnivået om trakassering. Fordi » Det er et tema som det enten er tabuer eller mange fantasier om », forklarer Camy Puech, en av fagpersonene som bagatelliserer eller overdriver trakasseringssituasjonen. Et bevis på dette er at én av to respondenter nesten ikke har kunnskap om dette temaet, mens 4 % har tilstrekkelig kunnskap. Qualisosial har derfor økt bevisstheten til respondentene om å avgrense analysen og definere de som faktisk er utsatt for trakassering: « både som offer, som vitne, men også som gjerningsmann », forklarer presidenten. |
I hele byggebransjen sier 41 % av arbeiderne at de har gjort dette Vitne til trakassering på arbeidsplassenmens 28 % av arbeiderne vurderer å ha allerede gjort det Ofre for trakassering. 76 % mener at trakasseringssituasjoner ofte oppstår i profesjonell sammenheng.
Kvinner er mer utsatt for sexisme
Til tross for en gradvis feminisering av sektoren 54 % av kvinnene i byggebransjen sier de er ofre for trakassering, sammenlignet med 48 % på tvers av alle sektorer til sammen. » Den kvinnelige befolkningen er altfor utsatt for sexisme », bekrefter Camy Puech.
Og sexisme vil ta forskjellige former, inkludert kjønnsdiskriminering, det vil si « all oppførsel og handlinger med en seksuell konnotasjon (alvorlige vitser, etc.) », forklarer presidenten for kvalisosial. Vedkommende viser også til at ansatte brukes til husarbeid og barneoppdragelse: « Derfor vil vi organisere arbeidet slik at kvinner kan passe barn utenom jobben. Selv om det er velvillig, er det sexistisk «. Men der sexisme er reell er ansvarsposisjoner.» hvor kvinner blir diskriminert på bakgrunn av menns evner «.
Situasjoner som oppstår i mange fagmiljøer. Men det særegne ved konstruksjon er at « Sexisme foregår foran et vitne «Og» at sexisme i byggebransjen er legitim sammenlignet med andre », understreker Camy Puech. » Ledere er overrasket. De forstår ikke hvorfor en sexistisk vits er forbudt «, fortsetter han.
Men siden loven av 2. august 2021 om helse på arbeidsplassen trådte i kraft og trådte i kraft 31. mars 2022, « to atferd med sexistiske konnotasjoner som skaper et fiendtlig, skadelig og nedverdigende miljø for en tredjepart, i dette tilfellet en kvinne i vårt tilfelle, kalles seksuell trakassering », minnes presidenten i Qualocal.
Og seksuell trakassering er forkastelig i henhold til arbeidsloven og rettspraksis. Loven pålegger arbeidsgivere å være ansvarlige for helse og sikkerhet til sine ansatte. Sistnevnte plikter derfor å vurdere, bevisstgjøre og håndtere enhver trakasseringssituasjon, selv om dette innebærer oppsigelse av den ansatte som beviselig har begått trakassering. Spesielt siden andelen ansatte som anser seg selv for å være utsatt for seksuell trakassering på jobben er tre ganger høyere for store byggegrupper (20 %) sammenlignet med alle sektorer (7 %).
Støttefunksjoner er spesielt nedverdiget i byggebransjen
DE Mobbing forekommer også ofte i byggebransjen. For de fleste atferd registrert av Qualisocial » Vi vil finne slurret «, spesielt gjennom» Forholdet til arbeidsbelastning, evnen til å utføre arbeidet », forklarer Camy Puech.
Presidenten for forebyggingsselskapet peker også på et forhold mellom to klaner: byggefagfolk på stedet (prosjekteiere, byggeledere, arbeidere, etc.) og støttefunksjoner (kommunikasjon, markedsføring, regnskap, menneskelige ressurser, ingeniørfag, maskinflåtestyring) . . » Det er de som skaper verdi eller de som koster verdi. Alle som representerer støttefunksjoner har en mindre viktig plass i landskap, beslutningstaking, strategi mv. », prosjekterer presidenten for Qualocal.
Hvis status quo kan finnes i selskaper av alle størrelser, så er det » Dette gjelder enda mer for strukturer med færre enn 50 ansatte », der relasjonene er mer direkte enn i byggfagene.
Lav digitalisering i byggebransjen oppfordrer til netttrakassering
Et annet fenomen å analysere: Nettmobbingsom ifølge Qualisocial rapporteres seks ganger hyppigere i byggebransjen (25 %) enn i alle sektorer (4 %).
En merkelig observasjon med tanke på at digitaliseringen av bygg og offentlige arbeider henger etter. Men som Camy Puech påpeker: » Alle har en smarttelefon og alle trenger å kommunisere «. Det er også mange digitale kanaler: SMS, videokonferanser, e-poster, men spesielt WhatsApp.» WhatsApp har eksplodert enormt i byggebransjen. Og det er ikke lenger noen begrensninger, både i form av meldinger og i tidspunktene det sendes meldinger », er enig presidenten for Qualocal.
Selv om « Alle selskaper har lært å bruke e-post og har gått over til direktemeldingskanaler «Det er ikke nødvendigvis tilfelle i byggebransjen,» der folk bruker WhatsApp med kollegene sine, akkurat som de bruker det med familiene sine », fortsetter vedkommende. På grunn av deres lavere digitale flyt på arbeidsplassen, har bygningsfagfolk en tendens til å: « Lag dine egne verktøy uten å tenke på verktøyet, dets innvirkning osv. «.
Veiledere er de viktigste gjerningsmennene til trakassering i byggebransjen
DE I byggebransjen er det dobbelt så stor sannsynlighet for at ofre for trakassering blir isolert (40 %), enn generelt (21 %). Forholdet er det samme i situasjoner hvor gjerningsmannen til mer vedvarende trakassering (35 %) enn i alle spesialistgruppene (16 %). Kanskje fordi toppledere er de viktigste gjerningsmennene til trakassering i byggesektoren, spesielt i store selskaper (31 %). Dette til tross for at de sammen ligger på tredjeplass på alle områder og forfatteren ofte er den direkte overordnede.
Men selv i et selskap med færre enn 50 ansatte » Lederens posisjon er viktig. Av denne grunn er det mye mer sannsynlig at personen som er ansvarlig for trakasseringen, er N+2. Og N+2 er den store sjefen », analyserer Camy Puech. Nok til å øke hemmeligholdet blant bygningsarbeidere, både vitner og ofre, sikkert i frykt for utstøting eller represalier.
Spesielt siden bedriftsledere » har kraften til kompetanse, utførelse og salg. De er ofte supermenn, Supermann. Og når de ikke lenger er under spenning, kollapser virksomheten deres », beskriver imidlertid presidenten for Qualisocial for oss.
Lønnsomhetspresset, grobunn for trakassering?
Fordi «konstruksjon» forblir en sektor som ikke er lett og hvor marginen kan endres fullstendig. Det kan være en sektor som ikke tjener mye penger, det kan være en sektor som tjener mye penger. Dette spiller en stor rolle i administrasjon og administrasjon av byggeplasser. Et dårlig administrert nettsted vil være veldig, veldig dyrt, et godt administrert nettsted vil være ekstremt lønnsomt «, minner oss om Camy Puech.
I tillegg kommer administrative prosedyrer, men i den senere tid også reguleringsutvikling, stigende energi- og materialpriser, utsettelse av utsatte prosjekter og dermed kontantstrømproblemer. Økonomiske problemer som øker presset på administrerende direktør.
Hvis ansatte ikke ser denne daglige volden, eksisterer den og » forårsaker engstelige tendenser, søvnforstyrrelser og vedvarende overaktivitet i hjernen, noe som viser seg i tretthet og fører til større følelsesmessig plager », mistenker Camy Puech. Sterke følelser som kan føre til nedverdigelse og fornærmelser fra lederen overfor sine ansatte. For ikke å snakke om utfordringene med å rekruttere og beholde talenter som kan begrense virksomheten Avskjedige en trakasserende ansatt.
derfor Trakassering kan bli tabu i byggebransjen » fordi det kan ødelegge modellen » som selskaper opererer under. Imidlertid, ifølge presidenten for Qualisocial, må den onde sirkelen brytes ved å øke bevisstheten til ledere overfor ansatte, inkludert mellomledere. Formatene som brukes av forebyggingsselskapet er mange: konferanser, plakater, webinarer, teater… En meklingstjeneste tilbys også for å finne en løsning (avslutte trakasseringen, støtte gjerningspersonen eller offeret til å forlate) og en eskalering av konflikter unngås.
» Det som må unngås er smerte «, forsvarer Camy Puech for både offeret og gjerningsmannen for den rapporterte trakasseringen, som kan møte avvisning i selskapet eller oppsigelse. Flere og flere bedriftsledere er « hyperreseptiv » for veibeskrivelse. Presidenten i Qualisocial mener imidlertid at det trengs mer menneskelige investeringer, men også tid. » Kultur kan ikke foreskrives, den skapes. En slik kulturendring tar måneder, ja til og med år. Du må fortsette trinn for trinn. Du bør ikke prøve å endre alt over natten. », avslutter han.
Kommentarer samlet av Virginie Kroun
Bilde av en: Adobe Stock