Til tross for den pågående streiken, overtar Tesla den øverste salgsposisjonen i Sverige og Norge

Foto av Lucas Kloeppel på Pexels.com

Det er ingen overraskelse at Norge er verdensledende når det gjelder bruk av elbiler, men i 2023 oppnådde landet rekordhøye 82 % markedsandel for elbiler og Tesla med 20 % markedsandel. Og registreringer av nye Tesla-biler i Sverige steg med 9 % i desember til tross for Teslas pågående arbeidskonflikter i regionen og et importforbud.

I Norge leder den amerikanske elbilprodusenten flokken med en markedsandel på 20 %, ifølge Reuters, en stor økning fra fjorårets 12,2 %. Fem av seks nye biler som ble solgt i Norge i fjor var BEV-biler, med Tesla forbi rivalene om dominerende markedsandeler.

Oljeproduserende Norge gjør raske fremskritt i overgangen til elektrisk transport. Tesla har ledet bevegelsen med sin bestselgende Model Y, godt hjulpet av landets generøse skattelettelser for helelektriske biler. Tesla var det mest solgte bilmerket i Norge for tredje år på rad, med nesten én av fire nybilregistreringer som en Tesla Model Y, melder Reuters.

Nordmenn har store insentiver til å gå over til elbiler. Men landet har begynt å rulle tilbake disse gevinstene, delvis på grunn av den enorme økningen i eierskap av elektriske kjøretøy, men også på grunn av færre private biler (til og med elbiler) på veien, og i stedet kan gå, sykle og kjøre, brukes av offentlige transportere. Også for å oppmuntre. Landet har lagt 25 % merverdiavgift på innkjøpspriser på 500.000 norske kroner og over frem til 2023, men Tesla har fortsatt hatt enorme fortjenester.

I mellomtiden steg Teslas markedsandel i Sverige litt til 6,1 % fra 4,6 % i desember, ifølge Reuters. Data fra Mobility Sweden viste at 1 789 nye Tesla-kjøretøyer ble registrert i desember, opp fra 1 645 i samme måned i 2022.

Electreks Tech

Alt dette er en imponerende bragd for Tesla, som er involvert i en tre måneder lang arbeidskonflikt med svenske IF Metall, fagforeningen som representerer mekanikere som betjener Tesla-biler i landet. Striden har nå spredt seg til 15 andre fagforeninger, som tar grep mot selskapet med mindre det forhandler om en tariffavtale som inkluderer Sveriges nordiske naboer i solidaritet. Har vært. Tusenvis av arbeidere, fra longshoremen til bilforhandlere til postarbeidere, er involvert i streiken, som hindrer dem i å berøre Tesla-relaterte jobber inntil selskapet signerer en tariffavtale med IF Metal. Tesla-sjef Elon Musk, som er notorisk anti-fagforening, kalte handlingene «galskap».

Foreløpig ser det i hvert fall ikke ut til at hele dramaet vil ha stor innvirkning på Tesla-salget. Men ettersom streiken fortsetter å vokse uten ende i sikte, nye elbil-rivaler dukker opp og land trekker tilbake elbilinsentiver, kan det være for tidlig å avbryte den. For eksempel skrev Norges største pensjonsfond, KLP, nylig et brev til Tesla der de beskrev sin «dype bekymring» for konflikten og sa at den handlet om «grunnleggende menneskerettigheter». New York Times informert om. KLP eier Tesla-aksjer for rundt 210 millioner dollar.

Selv om det fortsatt er for tidlig å si hvilken innvirkning dette vil ha på Tesla, forsvinner ikke kulturkollisjonen mellom den amerikanske bilprodusenten og den nordiske livsstilen med det første.

FTC: Vi bruker automatiske affiliate-lenker som genererer inntekter. Mer.

Kilde: electrek.co

tim

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *