Satren sa at byrået kan anbefale at Tesla tilbakekaller alle S- og X-modeller for utskifting av de nedre bakre kontrollarmene hvis det fastslår at de utgjør en «alvorlig risiko.»
Den kan imidlertid også fullføre gjennomgangen uten å iverksette tiltak hvis det ikke er noe sikkerhetsproblem, eller bestemme seg for å forlenge etterforskningen.
En avgjørelse ventes innen jul. Byrået har myndighet til å bestille tilbakekall dersom en bilprodusent nekter.
Tesla svarte ikke på en forespørsel om kommentar.
Nyheter om NPRA-undersøkelsen, som ikke tidligere har blitt rapportert, følger en Reuters-undersøkelse publisert onsdag som avslørte hvordan Tesla beskyldte sjåfører for hyppige feil på fjærings- og styredeler som selskapet lenge har lidd av visste at de var defekte.
Med garantikostnadene som skyter i været, forsøkte Tesla å redusere utgifter til reparasjoner. Selskapet gjorde dette blant annet ved å tilskrive feilene til «sjåførmisbruk.» Rapporten er basert på tusenvis av Tesla-dokumenter og intervjuer med tidligere ansatte, inkludert serviceledere og teknikere i Norge.
Bakgrunnen for den offisielle kontrollen i Norge i 2022 var mer enn ti kundemeldinger til myndighetene om plutselig knekte fjæringsdeler som bærearmen.
Reuters-undersøkelsen fant at kontrollarmsvikt var et pågående problem hos Tesla i Norge, et av selskapets største europeiske markeder.
Rapporter til NPRA, innhentet av Reuters gjennom en forespørsel om offentlige registre, inkluderer en fra en kunde som skrev: «Stoppet bærearm. Dette er skader som MANGE andre Teslaer har lidd. Direkte trafikkfare.»
Eieren ba regulatoren om å «gå inn og gjøre noe.»
En annen kunde sa til byrået: «Suspensjonen på vår brøt på lørdag Tesla Model SBare heldig at det ikke var en alvorlig ulykke.»
Satren sa at byrået har mottatt rapporter fra forbrukere som sier at kontrollarmene til Teslaene deres brakk kort tid etter å ha blitt inspisert av et servicesenter.
En eier fortalte Reuters at han tok sin 2017 Model S inn for å få den bakre høyre kontrollarmen kontrollert i juni 2022 fordi den bakre venstre kontrollarmen sviktet i oktober 2021. En tekniker fortalte ham at delen var fin og hadde ingen «korrosjonsskader, ingen sprekker,» ifølge fakturaer eieren ga Reuters.
To uker senere gikk delen i stykker, sa eieren.
Siden inntoget i Norge i 2013 har Tesla dominert markedet der, og har ivrig tatt i bruk elektriske kjøretøy. Data fra Vegforbundet viser at det er registrert 123.642 Tesla-biler i Norge og nesten 120.000 av dem er fortsatt på veiene.
Statens vegvesen ba først om et møte med Tesla-representanter i september 2022 etter å ha mottatt kundehensyn. Ifølge Satren hadde byrået et siste møte med Tesla denne måneden.
Hvis byrået anbefaler eller bestiller tilbakekalling, kan det også rapportere problemet til EUs Safety Gate, en database tidligere kjent som RAPEX som fungerer som et raskt varslingssystem for potensielt farlige ikke-matprodukter. Det vil varsle Tesla-eiere og EU-medlemsstater om mulige suspensjonsfeil, sa Satren.
Tesla modifiserte nylig den nedre bakre kontrollarmen, sa Satren.
«Allikevel er det mange biler på veien med disse problemene,» sa han.
(Fra nå av kan du bruke vår Economic Times WhatsApp-kanal)