Tata Consultancy Services (TCS) meldte onsdag morgen at de har inngått et strategisk samarbeid med BankID BankAxept AS, Norges nasjonale betalings- og elektroniske identitetssystem, for å forbedre landets kritiske finansielle infrastruktur. TCS vil opprette, bygge og administrere et nytt kommandosenter for systemet.
Den nye kommandosentralen vil muliggjøre umiddelbar respons på eventuelle tjenesteavbrudd, sikkerhetsproblemer eller kundehenvendelser knyttet til Norges kritiske nasjonale betalings- og elektroniske identitetsverifiseringssystemer. Utviklingen vil bli implementert gjennom TCS sitt dedikerte overvåkingsrammeverk ved kommandosenteret, som kan forutsi, svare på og forhindre at problemer i verdikjeden påvirker det bredere økosystemet for finansielle tjenester.
Partnerskapet har som mål å støtte Norges nasjonale betalingssystem i å etablere og administrere et driftskontrollsenter som skal forbedre systemets motstandskraft, sikkerhet og tilgjengelighet. BankAxept administrerer 80 prosent av kortbetalinger i Norge med BankAxept-kort. BankID er den norske eID-verifiseringsløsningen mer enn 90 prosent av landets befolkning, banker, offentlige institusjoner og kommersielle virksomheter bruker.
Nye forskrifter for digital identitetsautentisering krever at BankID gir brukerne en kompatibel, pålitelig og sikker elektronisk identitetsløsning og 24/7 support.
«Vi er glade for å samarbeide med BankID BankAxept AS i deres misjon om å muliggjøre sømløse finansielle transaksjoner på tvers av det landsdekkende økosystemet og fremme innovasjon. «Operasjonskommandosenteret vårt vil forbedre sikkerheten, påliteligheten og motstandskraften til den nasjonale betalings- og elektroniske identifiseringsinfrastrukturen som ligger til grunn for det norske bank- og finanstjenestenes økosystem, samtidig som vi støtter nye innovative tjenester fra økosystempartnere,» sa TCS-sjef for bank, finansielle tjenester og forsikring. – Kontinentaleuropa Hemakiran Gupta.
For ethvert problem har rammeverket en mekanisme som effektivt deler kommunikasjonsdata med et team av eksperter og leverandører, slik at de raskt kan identifisere årsaken til problemet og samarbeide for å løse eventuelle problemer.
«BankID brukes i dag av 4,4 millioner brukere over hele Norge, og BankAxept behandler rundt åtte av 10 betalinger i butikk. Enhver svikt i disse systemene vil ha en alvorlig innvirkning på landets offentlige institusjoner, bedrifter og innbyggere. Vi henvendte oss til TCS som en pålitelig teknologipartner for å bygge et oppdragskritisk kommandosenter som vil hjelpe oss raskt å løse tekniske problemer eller tjenesteforstyrrelser, og sikre motstandskraften og påliteligheten til Norges vitale infrastruktur for finansielle tjenester, sier BankID BankAxept AS-sjef Øyvind Westby Brekke. .
TCS-aksjene ble handlet på 52 ukers høyeste, opp 0,4 prosent til 3619 Rs/aksje klokken 11:10.
(Redigert av: Asmita Pant)
Først publisert: 20. september 2023, 12:04 IST