Svenske SeaTwirl skal teste sin vertikale rotasjonsakse flytende vindturbin i Norge

Det svenske selskapet SeaTwirl ønsker å få det norske verftet Westcon til å bygge en vindturbin med vertikal rotasjonsakse. Onsdag 7. september kunngjorde selskapet at det hadde signert en intensjonsavtale med Westcon for byggingen, samt offshore-installasjonen, av sin 1 MW flytende vindturbinprototype. Stålkonstruksjonene skal produseres ved Florø verft og deretter monteres og testes i Dommersnes før tauing og montering.

SeaTwirl har fått en femårig konsesjon for S2x-tomta i Boknafjorden, ikke langt fra Stavanger (Sørvestlandet). Installasjonen vil bli plassert 700 meter til havs på inntil 130 meters dyp. SeaTwirl må installere maskinen sin samt ankrene og strømkabelen. Området vil bli direkte tilknyttet en eksisterende nettstasjon på land.

SeaTwirl har allerede testet en liten 30kW-modell, S1, og ønsker nå å gå over til 1MW S2 før de utvikler kraftigere maskiner. S2 blir 55 meter høy, har et dypgående på 80 meter og en diameter på 50 meter. En spesiell egenskap ved denne maskinen: Den vertikale aksen til vindturbinen er fast forbundet med det flytende legemet, spartlig og ballastert. Så de turnerer sammen. Den eneste delen som står igjen er en ring forankret til bakken som huser generatoren.

Designerne understreker at denne teknologien ikke trenger å utsettes for vind, at den kan plasseres på store dyp, offshore der vindene er sterkere, eller at den er robust og rimelig (å bygge og vedlikeholde).

Denne vindturbinen minner om teknologien utviklet av HydroQuest. Selskapet, som allerede har testet en prototype tidevannsturbin på Paimpol-Bréhat-området, jobber også med en vindturbin med dobbel vertikal rotasjonsakse kalt WindQuest. I følge HydroQuest kan denne teknologien redusere produksjonskostnadene til flytende vindturbiner sammenlignet med tradisjonelle vindturbiner med horisontal akse ved å begrense den relative størrelsen på flytende og kjølvannseffekter for til slutt å komprimere produksjonen fra havvindparker.

© En artikkel av Mer et Marine-redaksjonen. Reproduksjon forbudt uten samtykke fra forfatteren(e).

lyon

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *