«Europapa» av Joost Klein er det desidert mest populære bidraget i Eurovision Song Contest. Dette fremgår av strømmedata fra Spotify, på tampen av den 68. utgaven av Eurovision i Malmö. Av alle deltakende land var Joosts Eurovision-bidrag det mest lyttet til verden over på Spotify. Gabber-pop-hymnen «Europapa» har nå blitt strømmet totalt nesten 44,5 millioner ganger på Spotify.
Den siste måneden ble det nederlandske bidraget lyttet til nesten 20 % flere ganger enn det italienske bidraget «La noia», som tok andreplassen. Den svenske dance-pop-duoen Marcus & Martinus ligger på tredjeplass i antall streams med sitt bidrag «Unforgettable».
Topp 10 mest streamede oppføringer over hele verden:
- Nederland: Joost Klein med Europapa
- Italia: Angelina Mango med La noia
- Sverige: Marcus & Martinus med Unforgettable
- Frankrike: Slimane med Mon amour
- Hellas: Marina Satti med ZARI
- Spania: Nebulossa med ZORRA
- Sveits: Nemo med koden
- Ukraina: Jerry Heil, alyona alyona med Teresa & Maria
- Israel: Eden Golan med orkan
- England: Olly Alexander (Years & Years) med Dizzy
Spotify har kartlagt populariteten til «Europapa» for forskjellige Eurovision-land. Til dette formålet er de 15 landene som for øyeblikket er klassifisert som favoritter av bookmakere valgt ut. For hvert land så vi på hvor høyt det nederlandske bidraget rangerte på listen over mest streamede Eurovision-bidrag den siste måneden. Av dette kan det utledes at «Europapa» kan regne med et stort antall telestemmer.
Topp 15 ifølge bookmakerne og rangeringen av «Europapa» i det landet basert på antall strømmer på Spotify:
- Kroatia: plass 3
- Sveits: 4. plass
- Ukraina: 3. plass
- Italia: plass 3
- Nederland: plass 1
- Frankrike: plass 3
- Irland: 1. plass
- Israel: plass 2
- Hellas: 4. plass
- Storbritannia: plass 2
- Litauen: 2. plass
- Belgia: plass 1
- Norge: plass 3
- Sverige: plass 2
- Georgia: 3. plass
En annen grunn til at Joost Klein kunne gjøre det bra i televoting kan finnes i hans popularitet innenfor forskjellige alderskategorier. Dette viser at den nederlandske inngangen er i stand til å bryte gjennom ulike generasjonsbarrierer over hele verden. «Europapa» viser seg å være den mest lyttede sangen i alderskategorien 18 til 24 år. Den italienske oppføringen gir best gjenklang blant den eldre målgruppen.
Den mest streamede sangen etter alderskategori:
- 0-17 – Nederland: Joost Klein med Europapa
- 18-24 – Nederland: Joost Klein med Europapa
- 25-29 – Italia: Angelina Mango med La noia
- 30-34 – Nederland: Joost Klein med Europapa
- 35-44 – Nederland: Joost Klein med Europapa
- 45-54 – Italia: Angelina Mango med La noia
- 55+ – Italia: Angelina Mango med La noia
Joost Klein slo rekorden for den mest lyttede nederlandske sangen på Spotify på én dag med «Europapa» for en måned siden, med mer enn 1,2 millioner streams. Men hvordan blir de andre bidragene faktisk mottatt av nederlandske lyttere? Basert på antall streams bør Italia stikke av med de nederlandske «Douze Points».
Topp 10 mest streamede bidrag i Nederland, etter «Europapa»:
- Sveits: Nemo med koden
- Italia: Angelina Mango med La noia
- Kroatia: Baby Lasagne med Rim Tim Tagi Dim
- Sverige: Marcus & Martinus med Unforgettable
- Belgia: Mustii med Before The Party’s Over
- Østerrike: Kaleen med We Will Rave
- Ukraina: Jerry Heil, alyona alyona med Teresa & Maria
- Hellas: Marina Satti med ZARI
- England: Olly Alexander (Years & Years) med Dizzy
- Frankrike: Slimane med Mon amour
Alle Eurovision-vinnere kan være enige: det er et liv før og et liv etter Eurovision Song Contest. Dette gjenspeiles også i strømmedataene. Å vinne tittelen gir et enormt løft i strømmer. For eksempel så fjorårets svenske vinner Loreen en vekst på 518 % i strømmer sammenlignet med året før seieren. Den siste nederlandske vinneren, Duncan Laurence, økte antallet strømmer med 542 % i året etter seieren. Måneskin så en dampende vekst på 2114 % i året etter seieren sammenlignet med året før Eurovision 2021.