– Det synes jeg er bra, for man får en daglig oppdatering, eller påminnelse om partiene og deres saker.
En rundkjøring som Ekot gjort viser at alle partier investerer mer i sosiale medier i dette valget enn de gjorde ved tidligere valg, og mange partier indikerer at de ønsker å nå unge velgere. Bente Kalsnes og hennes kollega Anders Larsson forsker på sosiale medier i valgkampen, og forskningen viser at sosiale medier har blitt en integrert del av valgkampen.
– Har du en opptreden på tv, profilerer du den på Facebook, og du melder på Twitter at du skal intervjues på radio, så politikerne prøver å få dette til å henge sammen, sier Bente Kalsnes.
Det har hun og Anders Larsson studerte blant annet alle partilederes bruk av Twitter en måned før valget, og der så man at de mindre partiene var flittigst.
– Sosialistisk Venstreparti og Venstre er partiene med partiledere som har vært mest aktive her, sier Anders Larsson.
Det lille liberale partiet Venstre har i dag to mandater av Stortingets 169. Kjartan Almenning, som er organisasjonssjef for partiet, sier at for et lite parti er sosiale medier bra, fordi det krever mindre ressurser.
– Venstre har fått mye respons på at vi gjør det bra på Twitter, og det har nok noe å gjøre med at målgruppen vår i stor grad er der – vi appellerer til ungdom, vi har relativt høy valgdeltakelse bl.a. de med høy utdanning, og derfor er det et viktig medium for oss, sier Kjartan Almenning.
Når det gjelder å skape engasjement på Facebook har de store partiene Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet markert seg, men også et lite parti som kan omorganisere det politiske landskapet.
– Miljøpartiet De Grønne har klart å skape masse engasjement. De hadde meningsmålinger i begynnelsen av august som var veldig positive, og i løpet av en periode på to uker var de det partiet som vokste mest på Facebook målt i antall fans, sier Bente Kalsnes.
Det har Miljøpartiet De Grønne tidligere vært et miniparti etter valgresultatet å dømme, men de har vokst seg så store at de kan komme inn på Stortinget for første gang. Deres kommunikasjonssjef Sindre Buchanan forteller at det har vært naturlig for dem å satse på sosiale medier.
– Vi har prøvd å dele ting som folk vil legge ut på veggen sin, vi har vært veldig bevisste på det visuelle når det kommer til Facebook. Og på Twitter har vi prøvd å være ærlige og imøtekommende og svare direkte, og ikke bare bruke det som en enveiskanal, sier Sindre Buchanan.
Utenfor Stortinget står Aili, 18, som skal stemme for første gang. Hun har nettopp demonstrert for bedre omsorg.
– Sosiale medier er selvsagt praktiske for å finne avisartikler eller intervjuer, men for oss som er involvert utenfor Facebook, er det andre områder vi finner kildene våre også, sier hun.