Skrekkhistorier om norske videregående studenter ble ropt opp «Sot» Begivenhetene som gikk amok i sørlige strøk i sommer dominerte de lokale mediene. Nå oppfordres skolene til å ta kontroll over Norges bølle russiske kultur og frigjøre seg fra hendene på kommersielle næringsinteresser.
– Det er veldig enkelt å selge det til denne gruppen norske ungdommer, sa professor Tor Wallin Andreassen på riksdekkende radio torsdag morgen. Wallin har spesialisert seg på markedsføring ved Handelshøyskolen NHH (Norges Handels Høyskole) i Bergen og leder innovasjonssenteret.
Norge har allerede lover som forbyr reklame til barn. Wallin sa til NRK at han mener politikerne bør tenke på om loven også bør strammes inn for å stramme inn markedsføringen. sot Produkter og tjenester som inkluderer pakkereiser til utlandet og retter seg mot ungdom.
– Denne gruppen ungdom er allerede villige til å bruke penger, og dette gjentar seg år etter år, sier Wallin til NRK. Han beskriver norsk ungdom som «et marked uten hukommelse» fordi de harde lærdommene fra ett års russ ikke blir gitt videre til gruppen de neste årene sot. «Ingen vet hva gode eller dårlige produkter og tjenester er.»
Sommergalskap
Denne sommeren har vært preget av stygge hendelser med pakkereiser til de greske øyene, Mallorca og andre feriedestinasjoner i Middelhavet for tusenvis av ankommende russere, mange på samme tid. Turene, ofte organisert av kommersielle selskaper, tillot rivaliserende grupper å ha en tilstedeværelse på samme øy, for eksempel Kos og Ios, og førte til organiserte gatebråk, hevder noen. Turoperatører arrangerer også fester, som ofte involverer store mengder alkohol.
Resultatet var ville fester som gjorde beboere og andre besøkende rasende, ødela hotellrom og førte til slåsskamper og alvorlige skader. NRK meldte torsdag at minst fire unge kvinner ble voldtatt. Minst 15 norske tenåringer er arrestert og varetektsfengslet.
Den sterke markedsføringen er rettet mot sot Ifølge Wallin legger dette også ytterligere press og fristelser på tenåringer: «De slutter i stor grad å tenke individuelt og begynner å tenke i grupper. De gjør ting de ellers ikke ville ha gjort.» Han sa norske ungdommer alltid har brukt penger på festreiser, men nå er markedet blitt så stort at også internasjonale aktører er involvert.
Russ sin virksomhet har blitt internasjonal
«Russere pleide å holde lokale fester (i sine hjemområder), så ble disse til regionale og nasjonale fester og samlinger organisert av store kommersielle aktører,» sa Wallin. «Nå har det blitt internasjonalt, med reiser til nye festarenaer i utlandet.» Dette er drevet av deres «gruppementalitet», sa Wallin, der «alle» mener de må være med, og det gjør dem til et spesielt attraktivt marked.
Tormod Korpås, norsk videregående skolerektor og leder av Statens utdanningsforbunds lederråd, mener skolene nå må ta kontroll over seniorklassenes avgangsseremonier. skrev Korpås i avisen Dagsavisen Denne uken begynner markedsføringen når tenåringer begynner på videregående (videregående skole).
«I løpet av de neste tre årene (etter eksamen) er de utsatt for massiv innflytelse fra profesjonelle arrangører som har endret seg sot Kultur fra avslutningsfest til en solid inntektskilde for festarrangører», skrev Korpås.
Innflytelsesrik «industri»
Han bemerket at den kommersialiserte sot Kulturen har fokus på dyre fester, høyt alkoholforbruk og sterkt sosialt press. «Kommersielle selskaper selger sot Klær og tilbehør, organisere salg av sot Busser, hjelp til å sponse bussene (brukes av). sot å kjøre rundt og feste) og arrangere russetreff», skrev Korpås. «På mange måter definerer de hvordan det er å være en sot bør være.»
Han kaller det en «bransje» som har blitt altfor innflytelsesrik. Han understreket at skolene selv aldri var ansvarlige sot Feiringer, men feiringen har blitt så intens, med implikasjoner som kan påvirke testresultatene, at han sier skoleledere må ta ansvar for russisk kultur på sine egne skoler.
«Det er ikke lenger håndterbart for studentene og de kommersielle aktørene,» skrev han. «Vi bør oppmuntre elevene til å gjøre noe bra sot Tid, men ikke på russisk industris premisser.» Han håper skolemyndighetene kan svekke kontrollen kommersielle selskaper også hadde da de ble stiftet sot Tavler for studenter og arrangementskalendere. Han håper at elevene vil samarbeide godt sot Styre, skoleledelse, foreldre og lokale myndigheter for å sikre større sikkerhet sot feiringer.
En mors dilemma
Det skriver en mor i avisen Aftenposten Denne uken avslørte frykten hun følte da tenåringssønnen hennes annonserte at han var hans sønn sot-Bussgruppe ville til den greske øya Ios i sommer. Hun jobbet en gang som reiseleder i Hellas da en 17 år gammel gutt på en gruppetur falt fra en hotellbalkong og døde. Hun hadde den vanskelige oppgaven å ta seg av familien hans da de kom for å hente kroppen hans.
Hun følte seg hjelpeløs overfor sin egen målbevisste sønn, som allerede var 18, lovlig kunne ta sine egne avgjørelser og tjene sine egne penger for turen. «Jeg kunne ha fortalt ham at han ikke fikk reise, men jeg tror han ville ha reist uansett,» skrev hun. Hun hadde derfor noen alvorlige samtaler med ham før avreise om alkohol og respekt for andre, både besøkende og fastboende.
«Han kom hjem etter å ha hatt en fantastisk tid,» skrev hun og hevdet at verken han eller vennegjengen hans var vitne til alle de alvorlige hendelsene som skapte overskrifter hjemme. Nyheten om dem har imidlertid sjokkert ham og vennene hans, og hun tror at hvis hun hadde bedt ham om å bli hjemme, ville han ha forstått det nå. «NEI sot «En reise rundt i verden er verdt brukne bein og fengsel,» skrev hun.
Avis Dagsavisen Leder denne uken at Norge er helt sot Kultur må undersøkes. «Det er bare én god ting med alle meldingene om vold, meningsløs festing, angrep på jenter og ødelagt hotellrom,» skrev avisen. «Det tvinger fram en nødvendig debatt om russfeiringen, som for mange tydeligvis har gått helt ut av kontroll.»
newsinenglish.no/Nina Berglund