Royan, Palais des Congrès av Atelier Ferret, Chatillon Architectes

@Antoine Mercusot

I Royan (Charente-Maritime) utførte Atelier Ferret (administrerende direktør) og Chatillon Architectes (partner) renoveringen og moderniseringen av det første Palais des Congrès i Frankrike i 2023 for byen som eiere. Budsjett: 6,5 millioner euro uten skatt. Kommuniserer.

Etter fire år med renovering og restitusjonsarbeid utført av Atelier Ferret Architectures og Chatillon Architectes, åpnet Palais des Congrès i byen Royan dørene igjen sommeren 2023.

Prosjektet måtte forene flere mål: gjenopprette bildet og den arkitektoniske rikdommen til bygningen, endret av for mange inngrep siden konstruksjonen, gjenoppdage dets programmatiske kall og stedet hvis drift ikke samsvarer med kravene til det 21. århundres arrangementsteknologi var kompatibelt, bringe det til live igjen. Operasjonen muliggjorde også opprettelsen av et senter for arkitektur og kulturarv (CIAP) i første etasje, slik at byen Royan nå kan dra nytte av et rom dedikert til å fremme områdets eksepsjonelle arkitektoniske arv.

    Chatillon arkitekter
@Antoine Mercusot
Chatillon arkitekter
@Antoine Mercusot

Royan, den moderne arkitekturens vugge

Byen Royan er en berømt badeby som opplevde en enorm vekst under det andre imperiet. Ødelagt av allierte bombeangrep under frigjøringskampene, er spor fra førkrigstiden sjelden funnet. I 1949 erklærte den daværende regjeringen byen som en prioritet for gjenoppbygging;

Prosjektet vil bli overlatt til Bordeaux-arkitekten Claude Ferret, utnevnt byplanlegger og sjefsarkitekt for gjenoppbyggingen av Royan, som vil gjøre byen til et eksempel på arkitektur- og byplanleggingskulturen på 1950-tallet. Denne nye byen skal bygges etter disse modernismens prinsipper, som representerer en estetikk basert på funksjonalisme og rasjonalisme med et enestående forhold, hvor bygningsformen utelukkende skal være et uttrykk for bruken.

Programmet inkluderte spesielt byggingen av det første Palais des Congrès i Frankrike, designet av arkitektene Claude Ferret, Adrien Courtois og Pierre Marmouget, og i 1957 ble bygningen innviet etter fire års bygging. Den skiller seg ut for sin modernisme og imponerer med sine fasader laget av koøyepaneler fra de berømte Maxéville-verkstedene grunnlagt av Jean Prouvé.

På 1970-tallet startet en serie arbeider som gradvis forvrengte hele det opprinnelige prosjektet: rekonstruksjon og stenging av kjelleren som pleide å stå på påler, opprettelse av en andre fasade på sjøsiden, bygging av et «kube»-anneks på byen side. Oppretting av mange vertikale og horisontale skillevegger inne i bygningen, tap av kolorimetri valgt av designerarkitektene, men også den ovale formen til konferanserommet eller til og med riving av spiraltrappen som er så karakteristisk for bygningen…

På begynnelsen av 2000-tallet ble de utdaterte møblene til Palais des Congrès i Royan i økende grad neglisjert fordi deres nye form og teknologi ikke lenger møtte moderne behov. I 2004 fikk bygningen merket «20th Century Heritage» og ble registrert som et historisk monument i 2011. I denne sammenheng ble en arkitektkonkurranse for å kvalifisere Palais des Congrès lansert i 2017. Atelier Ferret Architectures / Chatillon Architectes-gruppen vant konsultasjonen med et frivillighetsdrevet prosjekt som tilbyr en sann restaurering av dette landemerket for arkitektonisk og programmatisk innovasjon fra gjenoppbyggingstiden.

» Når solen går ned over havet, må man gå rundt i bygningen for å forstå den poetiske intensiteten til lyset og fargene som utvider det maritime landskapet. Arkitektene visste hvordan de skulle fange denne atmosfæren. Bygningen er et mesterverk », Indikerer François Chatillon, grunnlegger av Chatillon Architectes.

Palais des Congrès Royan
@Antoine Mercusot
    Palais des Congrès Royan Chatillon Architects
@Antoine Mercusot

En renessanse av 1950-tallets arkitektoniske volum

Restaureringsprosjektet Palais des Congrès tillot en gjenfødelse av det arkitektoniske volumet designet av Claude Ferret på 1950-tallet. Den opprinnelige utformingen av bygningen ble restaurert ved å fjerne senere tillegg: et konferanserom «La Salle Saintonge» og to barer plassert i første etasje og koblet til terrassen i 1. etasje, utstillings- og mottaksrom i den restaurerte «Galerie Seudre» , kontorer og møterom.

Rivingen av enkelte tilbygg i henhold til designet, spesielt «kube»-tilbygget fra 1970-tallet og platene på nordsiden, gjorde det mulig å gjenoppdage de opprinnelige volumene underveis i byggearbeidene.

Utenfor tillot fjerningen av den sørlige fasaden på 1980-tallet ved strandpromenaden og restaureringen av den nordlige tilgangen og metalltaket gjenoppdagelsen av det gamle panoramaet og gjenoppkoblingen av Palais des Congrès med hagen, byen, dens omkringliggende innbyggere og besøkende. .

Innvendig gjør frigjøringen av gulvplanene og perspektivene til hallen, spesielt den doble og tredoble høyden, det mulig å gjenskape effekten av åpenhet ønsket av designerne. Takket være sin nye doble orientering og gjennomsiktigheten til de to hovedfasader, bekreftes det opprinnelige kallet til Palais des Congrès på nytt for å tjene som et møtested, et sted for kontemplasjon og en grenseflate mellom hav og land.

Hvis dekonstruksjonen av «kuben» resulterte i den fysiske forsvinningen av den da bestilte fresken av Nadu Marsaudon, ble et nytt kreativt rom reservert for den for realiseringen av en viss orden innenfor det opprinnelige volumet til Palais des Congrès. Dette nye monumentale verket okkuperer nå en trippel vegg i Cordouan Hall og tar for seg historien om Royan.

    Palais des Congrès Royan
@Antoine Mercusot
Palais des Congrès Royan
@Antoine Mercusot

En arkitektur å vise frem

Bygningens spesielle form er et resultat av søket etter en fri planløsning og ideen om en arkitektonisk vandring mellom inne og ute gjennom enkle volumer. Plassene og etasjene er tilgjengelige, som plattformer, gjennom trapper som følger besøkende steg for steg, og noen ganger også gjennom frivillige omveier for å oppdage bygningen og den innrammede utsikten den gir av omgivelsene. Her finner vi spesielt de fem punktene i Le Corbusiers arkitektur.

Nord-sør-posisjonen til Palais des Congrès lar deg observere effekten av lys på de ytre og indre volumene til forskjellige tider av døgnet. Gjenoppdagelsen av gjennomsiktigheten til koøyene på Prouvé-panelene i Salle Saintonge er ledsaget av projiserte skygger som dekker rommet med det blendende lyset sent på ettermiddagen.

Chatillon Architectes og Atelier Ferret Architectures jobbet også med å finne utformingen av den manglende kunstige belysningen, tidligere preget av rørformede neonlys festet til undersiden av takene. Disse lysene er erstattet med LED-strips av tekniske og energisparende årsaker, men layout og arrangement er grundig gjenskapt for å berike nattemiljøene.

Chatillon arkitekter
@Antoine Mercusot

En usynlig teknisk oppgradering for et mer effektivt bygg

Intensivt samarbeid og utveksling mellom Chatillon Architectes og Atelier Ferret Architectures var nødvendig for å bringe møblene helt oppdatert uten å forvrenge dem.

Teknologien ble bygget inn i hullene for å la Palais des Congrès de Royan gjenvinne sin opprinnelige funksjon og igjen bli et innovativt og ledende arrangementsanlegg for regionen, som oppfyller internasjonale standarder når det gjelder mottak, komfort og energiytelse. Alle glassfasader ble doblet, isolasjonen i Prouvé-panelene ble erstattet og skjøtene ble igjen behandlet med en anti-korrosjonsbehandling, noe som resulterte i en betydelig forbedring av stedets varmeisolasjon og akustikk.

Akustikkpanelene i Saintonge-hallen ble erstattet med mer effektive enheter laget av mikroperforert tre, men uten noen gang å avvike fra den opprinnelige layouten. Det ble brukt sprayet monoakustisk isolasjon i hallene, noe som gjorde det mulig å visuelt gjenopprette ensartetheten i takene. Den diskrete senkingen av noen av dem tillot den usynlige integreringen av alle væsker uten å forvrenge stedets ånd. For å forbedre den termiske komforten til brukerne ble eksisterende gulvvarme i Salle Saintonge beholdt og tilpasset og utvidet til de tilstøtende hallene.

Ved å lage en heis bak scenen som betjener alle etasjer (-1 til R+2), er de offentlige områdene i Palais des Congrès, inkludert scenen og personalkontorene, fullt tilgjengelige. Tilgang for bevegelseshemmede er nå i første etasje via en individuell og direkte inngang til de nye CIAP-rommene.

I Saintonge Hall ble nye fullt uttrekkbare seter installert under scenen for å forbedre funksjonaliteten, modulariteten til plassen og komforten til brukerne.

Palais des Congrès Royan
@Antoine Mercusot

En gjenoppdaget kolorimetri

Kolorimetri representerer et viktig element i arkitekturen til Claude Ferrets bygning Gjennom sin raffinerte stil, dens arkitektoniske flyt og fargen på den hvite betongen, fortsetter Palais des Congrès å hevde sin innflytelse fra moderne brasiliansk arkitektur.

Bruken av hvitt, balansert av den svært fargerike komposisjonen, fremhever de arkitektoniske elementene og åpne områdene som forbinder bygningen. Siden fasadene hovedsakelig er laget av Prouvé-paneler (fra Maxéville-verkstedene), bestemte arkitektene Claude Ferret med Pierre Marmouget og André Courtois seg også for å lage utformingen av fasadene og metallrammene basert på Prouvé-fargekartet.

De to hovedfargene funnet og restaurert gjennom stratigrafi er «Vermeer Grey» og «Lemon Yellow», som er tilstede på hagesiden og sjøsidens fasade. Det særegne ved utformingen av Palais des Congrès ligger i oppfinnsomheten til arkitektene som bruker Prouvé-panelene oppå hverandre for å lage en gardinvegg sammensatt av vekslende farger. På baksiden av denne fasaden bidrar metallrammen til utformingen av interiørkomposisjonen, fremhevet av «Dynasty Blue».

Chatillon arkitekter
@Antoine Mercusot

Andre grunnelementer i lesesaler: gulv og tak. Som et bakteppe bidrar de til bindenes enhet. Mosaikken representerer gjennom sitt spill av tepper og vekslende svarte og blå striper et viktig verk i uttrykket av nivåene på nivåene og kontinuiteten i mellomrom mellom inne og ute. Takene er selv malt i dyp oransje, også gjennom stratigrafi og fotoarkiver ble oppdaget. Den dekker deretter alle volumer med mykt, varmt og jevnt lys.

lyon

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *