Posten tester leveringsroboter i Oslo

Forsyningskjede

Publisert på:
Siste oppdatering : 31. mars 2023
Fra : Mary Helen Gallon

Posten bruker i dag to autonome leveringsroboter tre ganger daglig for å hente produkter bestilt på nett av kunder fra restauranter i et ganske travelt område av Oslo. Posten Norge ønsker å se hvordan og med hvilken nytte de kan bidra til bylogistikk i fremtiden.

I noen uker kan forbipasserende observere hvordan autonome roboter distribuerer produkter og frakter storkjøkkenvarer på vegne av Posten. Posten Norge tester for tiden disse Ottonomy-leveringsrobotene i det tettbefolkede området på AkerBrygge. i Oslo, Norge, for å hente kunders nettbestillinger fra to restauranter i området.

«Vi tester for tiden to autonome roboter på Aker Brygge, Samler inn produkter som kunder har bestilt fra restauranter via Amois digitale markedsplass, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten Norge AS. Sammen med våre partnere ønsker vi å lære mer om mulige fremtidige anvendelser av denne typen teknologi, som kan bidra til både å forenkle logistikken og redusere støy i bylandskapet.»

Hvordan roboter takler hindringer

Testene foregår i et tett befolket område for å se hvordan robotene oppfører seg i et område med høy aktivitet: «I dag vil varene bli hentet av våre bud, men Logistikken med å få varebiler til Aker Brygge er komplisert og tidkrevende med tanke på parkering. forklarer Kenneth Tjønndal Pettersen. «Det er derfor vi ønsket å gjennomføre prosjektet vårt i et miljø der mange mennesker beveger seg rundt hver dag, for å se hvordan roboter takler hindringene som plutselig kan dukke opp i en livlig by.»

Bestillinger legges inn Amoi-plattformen, en digital markedsplass fra Posten Norge SA. De bestilte varene hentes fra restaurantene tre ganger daglig, fraktes deretter til distribusjonsenheten ikke langt unna i Filipstad og leveres til slutt til kundene med bud.

En lastekapasitet på 80 kg

De autonome robotene fra det indisk-amerikanske selskapet Ottonomy har en lastekapasitet på 80 kg. Nettovekten er 100 kg og Hastighetsbegrenset til 6 ved transport til Aker Brygge km/t. «Levering til sluttkunden fungerer veldig bra med bud i dag, men vi har identifisert oss.» Svake punkter den første kilometeren mellom restauranter og distribusjonsenheten, hvor robotene virkelig kan utmerke seg, sier Sven Richard Tønnessen fra avdelingen for nye teknologier i Posten, som står bak prosjektet. Denne interaksjonen mellom mennesker og roboter gir mange nye muligheter.»

lyon

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *