Norges siste dypvannsprosjekt for arktisk gruvedrift vil uunngåelig synke

Meningene som uttrykkes i denne artikkelen er forfatterens og representerer på ingen måte den redaksjonelle posisjonen til Euronews.

Norges beslutning om å åpne Arktis for gruvedrift kan godt være gnisten som tenner hele næringens fremtid, skriver Louisa Casson.

ANNONSE

Industrialisering av havbunnen midt i en klimakrise er ikke bare hensynsløst, men grusomt.

I forrige uke gikk Stortinget videre og stemte for dyphavsgruvedrift i Arktis.

Nok en gang serverer et land som presenterer seg på verdensscenen som progressivt og forkjemper for miljøet mørke og fjerne planer for planetens fremtid.

Hvis regjeringer mener alvor med å takle miljøkrisen, trenger vi mer enn tomme ord som omgjøres av forferdelige planer.

De dype havene og Arktis er blant verdens siste intakte grenser. Hjem til utrolig dyreliv, de skjøre økosystemene på toppen av verden er også avgjørende i kampen mot klimakatastrofen.

Det norske myndigheter nettopp gjorde ved å godkjenne planer om å utvikle en industri vi ikke trenger, truer med å forstyrre de økosystemene vi trenger mest.

Hvilken energiomstilling finner sted?

Deep sea gruvearbeidere har gått enda lenger enn grønnvaskingen av oljeselskapenes karbonkompensasjonsannonser – ikke bare ved å bruke naturen til å prøve å rettferdiggjøre planene deres om å brenne enda mer fossilt brensel, men å bruke den grønne overgangen som en eneste begrunnelse for ødeleggelsen av havene .

Gjennom denne heftige PR-strategien kom industrien overens med den uunngåelige miljøskaden som dyphavsgruvedrift ville forårsake – det ble stadig vanskeligere å rope ut til tross for hundrevis av forskere som advarte om risikoen og Sir David Attenborough kalte det en «tragedie» etter alt – men sier at utryddelsen av livet i havet er et nødvendig offer vi må gjøre for å utvinne metaller til batterier til elektriske kjøretøy.

Denne vridde logikken viser den politiske konsensus som eksisterer i dag i kampen mot klimaendringer, men motsier den harde sannheten om at klimabevegelsen må være mer oppmerksom på den typen energiomstilling som gjennomføres, ettersom den akselererer globalt.

En utvalgt gruppe bransjer med vaklende historier og forferdelige miljørekord – fra karbonkompensasjon til dyphavsgruvearbeidere – prøver å hevde at de er den eneste «pragmatiske» veien til avkarbonisering.

Politikere må ikke tro på disse løgnene, som distraherer oppmerksomheten fra reelle løsninger: å redusere utslipp ved kilden og beskytte naturen, spesielt de enorme karbondalene, som er vår beste allierte mot klimaendringer.

Den oppløselige sosiale lisensen til store forurensere

Gruvedrift på dypt hav er et godt eksempel på hvordan tønneskraping ser ut.

Akkurat som fracking gikk foran det, ser vi ødeleggende, forurensende industrier innse at deres sosiale lisens går i oppløsning og tyr til stadig mer ekstreme metoder for å utvinne så mye som mulig mens de fortsatt har det.

Men nok en gang undervurderer selskaper kraften til vanlige mennesker, som bryr seg om den naturlige verden, til å stoppe disse prosjektene. Selv multimilliardoljegiganten Shell har ikke klart å realisere planene sine om å bore etter olje i Arktis.

Det internasjonale ramaskrik – med 119 europeiske parlamentarikere som signerer et åpent brev til sine norske kolleger, der de ber dem om å stoppe åpningsprosessen, og det vitenskapelige rådgivende rådet til de europeiske akademiene, en gruppe nasjonale vitenskapsakademier med base i Brussel, som advarer om «katastrofe konsekvenser» på marine økosystemer» – vil bare bli mer uttalt ettersom dyphavsgruvearbeidere planlegger å provosere frem en politisk krise ved å sende inn verdens første gruvesøknad noensinne for verdenshavet senere i år.

Disse alvorlige advarslene ble gjentatt onsdag, da Europaparlamentet debatterte det norske vedtaket.

Ideen om å utnytte havdypet vil uunngåelig synke

Vi må se til den andre siden av jorden for å finne motet til å forstå hvorfor Norges hensynsløse plan ikke er slutten – og hvorfor dette tilsynelatende tilbakeslaget for miljøet faktisk vil galvanisere en global seier for å beskytte havdypet.

På 1980-tallet var forhandlinger i gang – og til og med avsluttet en traktat – for å åpne Antarktis for gruvedrift. Hvis ideen om å utnytte den frosne Sydpolen virker gal i dag, er det bare fordi kampanjen over hele verden ble ansporet av denne krisen – og ikke stoppet selv etter konvensjonens avtale. Wellington av regjeringer.

ANNONSE

Uopphørlig offentlig motstand overbeviste til slutt Frankrike og Australia om ikke bare å avstå fra å ratifisere traktaten, men også å foreslå det motsatte: et historisk moratorium for gruvedrift og boring i Antarktis som på bare noen få år har fått nok politisk fart til å komme inn i makt.

Ideen om å utnytte havdypet vil møte en lignende skjebne. I løpet av 12 måneder frem til november 2023 tredoblet antallet regjeringer som krever et moratorium for dyphavsgruvedrift – med 24 regjeringer som nå støtter tiltaket, inkludert fire fra G7 sammen med latinamerikanske makter og nasjoner i Stillehavsøyene.

Norge har valgt å isolere seg, og det vil betale den høyeste prisen: sitt rykte.

Med den usannsynlige alliansen av bilprodusenter, fiskeindustri, storfinans og urfolksaktivister alle forent for å motsette seg ødeleggelsen av havbunnen, kan Norges plan om å åpne Arktis for gruvedrift være gnisten som tenner hele fremtiden til industrien.

Louisa Casson er en Greenpeace-aktivist.

ANNONSE

Hos Euronews tror vi at alle synspunkter teller. Kontakt oss på view@euronews.com for å sende presentasjoner eller bidrag og bli med i samtalen.

smith

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *