Selskapet lanserte sitt nye og forbedrede digitale multiabonnement +Alt i mai 2020 med mål om å skaffe 50 000 betalende brukere.
Innen åtte måneder etter lanseringen hadde Amedia overgått målet sitt og fått 120 000 betalte abonnenter, og ble det tredje største nyhetsabonnementsselskapet i landet.
Selskapet introduserte +Alt som et oppsalg til sin eksisterende kundebase, og oppmuntret dem til å betale en premie for å få tilgang. Av de 120 000 abonnentene var 86 000 nye kunder og 34 000 av dem var eksisterende kunder som oppgraderte abonnementet sitt.
Amedia sysselsetter rundt 1000 journalister og produserer mer enn 1000 daglige artikler med mål om å gjøre journalistikk tilgjengelig for alle med en «Spotify for News»-modell.
Ole Werring (Chief Product Officer, Amedia Utvikling AS, Norge) begynte nylig i WAN-IFRA Digital Media Europe Conference. å snakke om hvordan Amedias +Alt fører til en vellykket «ett abonnement, en pålogging» forretningsmodell, gitt mengden innhold selskapet produserer daglig og distribusjonen av de ulike avisene.
Identifiser problemområder
Amedia ansatte +Alt etter å ha identifisert brukerbehov og matchet dem med behovene til selskapet og dets ansatte.
Hovedbrukerkritikken mot den eksisterende digitale abonnementsmodellen var håndteringen av flere pålogginger på Amedia-lokasjoner og de tilhørende høye kostnadene. Brukernes behov var tydelig: de ville ha enkel tilgang.
Når det gjelder Amedias bekymringer, produserte selskapet mye daglig nyhetsinnhold, hvor forbruket kun var fokusert på regionene der det ble produsert. Derfor så selskapet en mulighet til å utnytte sin landsdekkende salgskraft og nå et bredere publikum, nye abonnenter og deretter lansere et mersalgsprodukt til eksisterende kunder for å øke gjennomsnittlig inntekt per enhet (ARPU).
Ett produkt, flere rettelser
+Alt var løsningen på Amedias abonnementsrelaterte problemer med sømløs navigasjon og full tilgang til alle 73 nyhetsnettsteder og 146 nyhetsapplikasjoner, og strømlinjeformet påloggingsprosessen med én bruker-ID på tvers av merkevaren.
Amedia tilbyr for tiden et månedlig digitalt abonnement for NOK 249 (norske kroner) (€24,46) og et digitalt og trykt abonnement til NOK 399 (€39,20).
Abonnenter har også muligheten til å velge en familiepakke og dele den med opptil fem medlemmer, noe som resulterer i flere brukere for selskapet.
Bortsett fra disse fordelene inkluderer opplevelsen også en personlig innføringsprosess for nye brukere for å lære mer om produktet.
For å øke engasjementet driver merket med kontinuerlig produktutvikling for å utvikle brukervaner og styrke lojalitet.
For å oppmuntre til abonnementsinnsats og salg, viser selskapet teasere på hjemmesiden og artikkelsidene som forklarer produkttilgang og fordeler, som en invitasjon til nye kunder og som en påminnelse til eksisterende kunder.
Amedia deltar i digitale kampanjer med Facebook og sine lokale nyhetsnettsteder og noen ganger i fysisk merkevarebygging. Uavhengig av metode, sikrer selskapet at det co-brands med en av sine regionale nyhetssider for å forsterke merkevarens image og tilbud.
Salgsvekst, brukertilfredshet
Etter å ha lansert +Alt, fant Amedia ut at den rådende friksjonen ved bruk av produktet forsvant. Brukere kan nå velge artikler uavhengig på tvers av titler og blir ikke plaget av flere pålogginger eller irriterende popup-vinduer.
«Brukere er villige til å betale en ekstra avgift for denne opplevelsen,» sa Werring.
Selskapet opplever at journalistikken nå har en mye bredere rekkevidde.
«Vi kan oppselge eksisterende kunder og tiltrekke oss nye ettersom produkttilbudet vårt nå er mye bredere,» sa han.
Ifølge Werring har brukere uttrykt sin takknemlighet for det nye produktet og den rimelige prisen.
«Våre brukere er ikke lenger bundet av geografiske begrensninger. Som en del av +Alt-abonnementet deres kan de følge nyhetene fra hvor som helst,» sa Werring.
Amedia så også økt engasjement, som fortsetter å vokse raskere enn hastigheten som merkevaren får nye abonnenter med.
Alle de 73 deltakende avisene opplevde en omsetningsøkning i 2020 på grunn av lanseringen av nye produkter, som styrker deres økonomiske base for lokal journalistikk over hele Norge.
– Amedia registrerer en salgsvekst på flere millioner norske kroner hver måned. «Hvis du samler alle avisene i et nytt paraplyabonnement, vil brukerne selvfølgelig si opp sine gamle individuelle abonnementer, men helhetsbildet viser at dette grepet var fruktbart for alle deltakende aviser, noe som gir et godt grunnlag for videre utvikling,» sa Werring.