Norges aldrende arbeidsstyrke er i stand til å nyte god helse

Nasjonalt råd for aldring og helse (Alder og helse) gir spesialistkunnskap og kompetanse til helsepersonell i nesten alle norske kommuner.

Deres strategiske beslutning om å utvikle seg fra en ansikt-til-ansikt-metodikk med begrenset nettlevering til et fullstendig e-læringsøkosystem på Moodle Workplace resulterte i sømløs integrering av kurs om aldring og helse i e-læringssystemet til Norske Kommuner og Landsting, forynget kursstruktur, redusert administrativ belastning og posisjonering av enheten for nye muligheter.

Aldring og helses e-læringsinfrastruktur, støttet av sertifisert Moodle Premium tjenesteleverandør eFactor, har forbedret leveringen av profesjonell læring og dermed klinisk omsorg for eldre pasienter i hele Norge.


Om aldring og helse

Aldring og helse er en nasjonal kompetansetjeneste som arbeider med aldersrelaterte sykdommer og tilstander, spesielt med frontlinjepersonell som jobber med pasienter med demens. Tjenesten ble grunnlagt i 1997 og har gitt støtte og kompetanse i form av korte kurs, vitnemål og sertifiseringer til 60 000 helsearbeidere over hele Norge. I tillegg er Age and Health en forskningsorganisasjon involvert i nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter og ansetter egne forskere og doktorgradsstudenter for å forkorte tiden som trengs for å omsette forskning til praktisk klinisk omsorg. Denne tjenesten er i hovedsak finansiert av Helsedirektoratet og sykehuset som tjenesten er knyttet til.


Utfordring:
Levere innhold til helsepersonell over hele Norge

Målet med programmet Aldring og helse er å utdanne flest mulig om aldring og demens.

Hilde Heimli, leder for opplæring og utdanning, sier: «Vi har et stort antall helsepersonell over hele Norge, og vi trengte åpenhet for å vite hvilke ansatte som tok hvilke kurs og for at disse kursene skulle være tilgjengelige og gratis. Vi ønsker å fokusere på innholdsutvikling og forskning i stedet for å kaste bort ressurser og tid på tekniske spørsmål.

Jon Angelskår, digital koordinator for aldring og helse, forklarer noen av avdelingens tekniske utfordringer da prosjektet startet i 2019. «Før prosjektet hadde vi ulike alternativer for å tilby våre kurs og programmer. Mange kurs ble levert ansikt til ansikt, mens noen kurs ble levert på en Moodle-basert plattform administrert av et sykehus. Selv om grensesnittet var ganske gammelt, likte vi mulighetene det ga. Vi hadde også en grunnleggende, spesiallaget e-læringsmodul på nettsiden vår som ikke hadde integrasjon med andre systemer. Vi trengte å kunne tilby kurs i andre organisasjoners læringsøkosystemer eller portaler, samtidig som vi beholdt administrasjonen av disse kursene.. »

I tillegg resulterte ulike og begrensede systemer i begrenset fleksibilitet og interaktivitet i online levering og nødvendig støtte for selv små endringer, noe som resulterte i betydelige kostnader.


Tilnærming: en fleksibel plattform som sømløst kan integreres med andre eLearning-rammeverk

En rekke alternative plattformer ble vurdert som en del av en overordnet prosjekttilnærming, som inkluderte faser med å identifisere overordnede prosjektbehov, målmarkedsbehov, styrker og svakheter ved nåværende aldring- og helsesystemer og en analyse av alternative løsninger.

Et vesentlig krav var det systemet må gi rom for en rekke undervisningsmetoder eller undervisningstilnærminger gi elever en rekke muligheter til å få tilgang til og engasjere seg i læremateriell og demonstrere kunnskapen de har tilegnet seg. Men ettersom aldring og læringskurs leveres asynkront, uten å kreve omfattende klasseromsfunksjonalitet.

Videre krever aldring og helse et system som Sømløs integrasjon med andre organisasjoners nettbaserte læringsinfrastruktur uten at brukerne må forlate en plattform for å flytte til en annen.

Pålitelighet og skalerbarhet ble også identifisert som svært viktig. – Uansett hvilken investering som gjøres, må den være lønnsom på lang sikt. Med et begrenset teknisk supportteam fant Aging and Health også ut at systemet Reduser administrative byrder og krav til teknisk støtte.

Aldring og helse brukte mye tid på å definere hvilken innvirkning et nytt system ville ha på stillingsbeskrivelser, hvilke nye ferdigheter som skulle kreves, hvem som skulle ha ansvaret for de nye jobbene, og hvem som skulle drive kursene. – Vi har kartlagt alle ressursene våre og har god oversikt over hva vi må gjøre, sier kommunikasjonssjef Jacob Svenningsen.

«Vi henvendte oss til eFactor for å hjelpe oss med å finne den rette løsningen. Vi ba om et objektivt synspunkt og det fikk vi. Alf Martin Johnson sørget for at vi tok en grundig prosjekttilnærming som gjorde at vi kunne finne den Moodle-arbeidsplassen som passet best våre behov, sier Angelskår.


Løsning: Moodle Workplace: personalisering, interoperabilitet og personlig læring

Sertifisert Moodle Premium-tjenesteleverandør, eFactor, ledet prosjektet gjennom en konsulentavtale som resulterte i å bygge instruksjonsmodellen for utvalgte nettkurs og deretter sette opp og flytte eksisterende kurs for aldring og helse fra ulike steder til et sentralisert system på Moodle Workplace.

Dette har gjort at kurs om aldring og helse er kompatible med mange forskjellige systemer og organisasjoner. Spesiell, det muliggjorde sømløs tilgang til kurs om aldring og helse innen KS-læring (KS), Norske kommuner og regioner. og Norges største offentlige arbeidsgiverforening.

Angelskår sier: «KS gir opplæring via Moodle til 200 000 aktive brukere over hele Norge, hvorav rundt halvparten er helsepersonell og vårt målmarked. Vi ønsket å opprettholde kontroll over kursdesign, innhold og levering. En av fordelene med å velge Moodle var at innholdet vårt enkelt ble distribuert over økosystemet deres og så stort sett likt ut, men vi beholdt kontrollen over innholdet og kunne dele det takket være interoperabiliteten til læringsverktøyene.

Moodle Workplace-infrastrukturen har også lettet den administrative byrden ved å administrere et stort antall brukere. Moodle Workplaces LTI gjorde at økosystemet kunne kobles sikkert til det norske ID Gate-identifikasjonssystemet. Dette gjorde det mulig å importere relevante brukerdata inn i læringsøkosystemet uten at brukerne måtte opprette en administrativ pålogging.

Også den delte timeplanfunksjonen til Moodle Workplace lar samfunnsledere tildele relevante kurs til elevenuten å vise alle kurs tilgjengelig gjennom Aldring og helse.


Resultater: Et strømlinjeformet nettbasert læringssystem som lar aldring og helse fokusere på innholdsutvikling og forskning.

«Moodle Workplace-løsningen har hatt en veldig positiv innvirkning på tjenesten vår,» sier Heimli. «Vi er alle energiske og oppmuntret av mulighetene som Moodle Workplace tilbyr oss. Vi kan bruke animasjoner, podcaster, videoer og alle slags forskjellige verktøy som gjør timene våre livlige og underholdende. Vi elsker rollespillmuligheter og legger til rette for læring gjennom aktiviteter og vurderinger. Det var imidlertid en bratt læringskurve Systemet lar oss fokusere på innholdsutvikling og forskning i stedet for å kaste bort ressurser og tid på tekniske problemer.. Organisasjonen vår har mange høyt kvalifiserte mennesker, og vi ønsker at de skal utnytte sine styrker og ikke bli belastet eller begrenset av problemer knyttet til kurslevering.

Systemet har også forbedret rapporteringsevne på to nivåer. For eksempel kan samfunnsledere spore elevens fremgang og bidra til forbedringer i læringsøkosystemet. Det sikret også åpenhet om aldring og helse og muligheten til å produsere rapporter på høyt nivå for finansieringsbyråer.

«Moodle-infrastrukturen har økt finansiernes tillit til vår evne til å holde løftene våre, noe som har posisjonert oss sterkt for nye muligheter, spesielt med evnen til å levere nettbasert læring, et nøkkelkrav i mange offentlige kontrakter,» sier Svenningsen.

Med et lite internt teknisk team var partnerskapet med eFactor også avgjørende for prosjektets suksess.

– Systemet har redusert vår tekniske innsats betydelig, sier Angelskår. «Vi kan tilby integrasjoner i andre systemer, noe som er en avgjørende fordel i tillegg til plattformens fleksibilitet og brukervennlighet. eFactor er vår pålitelige partner, vi er vert for instansen vår med dem og hjelper oss når det er nødvendig, noe som er veldig viktig fordi vi har et lite teknisk team. »

«Et av målene våre var å trene aldrende og helsepersonell til å kunne lage nettkurs selv, slik at vi nå kan gi dem teknisk støtte når de trenger det. Du har mulighet til å gjøre så mye som mulig og vi er der når det trengs,” sier Alf Martin Johnsen, administrerende direktør i eFactor.

eFactor er høyt respektert og anerkjent i det norske markedet, etter å ha designet og implementert mange store Moodle-installasjoner.

«Brukerne er fornøyde med tjenesten vår, vi får mange veldig gode tilbakemeldinger og til slutt er det bedre for eldre pasienter i Norge» – Hilde Heimli, opplæringsleder og opplæringsleder

Finn ut mer om sertifiserte premium tjenesteleverandører, eFactor.

For å lære mer om Nasjonalt råd for aldring og helse, besøk deres nettsted.

roy

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *