Facebook-eier Meta Platforms vil bli bøtelagt med én million kroner (98 500 dollar) per dag for brudd på personvernet fra 14. august, opplyser Norges datatilsyn mandag.Reuters, en avgjørelse som kan få bredere europeiske implikasjoner.
Regulatoren, Datatilsynet, hadde 17. juli sagt at selskapet ville bli bøtelagt dersom det ikke bøte på personvernbruddene tilsynet identifiserte.
Meta Platforms svarte ikke umiddelbart på en forespørsel om kommentar.
Datatilsynet hadde sagt at Meta ikke kunne samle inn brukerdata i Norge, for eksempel deres fysiske plassering, og bruke dem til å målrette annonsering mot dem, kalt atferdsreklame, en forretningsmodell som er vanlig for big tech.
(For dagens beste teknologinyheter, abonner på vårt teknologinyhetsbrev Today’s Cache)
Hun hadde frist til 4. august på å bevise overfor tilsynsmyndigheten at hun hadde fikset problemet.
– Fra førstkommende mandag vil en dagmulkt på én million kroner bli brukt, sier Tobias Judin, leder for den internasjonale seksjonen av Datatilsynet, til Reuters.
Boten varer til 3. november. Datatilsynet kan gjøre det permanent ved å henvise sin avgjørelse til European Data Protection Board, som har fullmakt til å gjøre det, dersom det er enig i den norske tilsynsmyndighetens vedtak.
Det kan også utvide det territorielle omfanget av avgjørelsen til resten av Europa. Datatilsynet hadde ennå ikke tatt dette skrittet.
Meta kunngjorde i forrige uke planer om å søke samtykke fra brukere i EU før de tillater selskaper å målrette annonsering basert på det de ser på deres tjenester som Facebook og Instagram.
Judin sa at dette trinnet ikke var nok. Meta måtte slutte å behandle personopplysninger umiddelbart og inntil denne samtykkemekanismen var operativ.
«I følge Meta vil det tidligst ta flere måneder før dette blir implementert…Og vi vet ikke hvordan samtykkemekanismen vil se ut,» sa Judin.
«Og hele tiden blir folks rettigheter krenket hver dag.»
Meta sa at endringen ble gjort for å møte regulatoriske krav i regionen og stammet fra en ordre utstedt i januar av den irske databeskyttelseskommissæren, Metas viktigste europeiske regulator, om å revurdere det juridiske grunnlaget for måten den målretter annonser på.
Norge er ikke medlem av EU, men er en del av det europeiske indre markedet.
Dette er en Premium-artikkel som er tilgjengelig eksklusivt for våre abonnenter. For å lese 250+ slike premiumartikler hver måned
Du har brukt opp grensen for gratis varer. Støtt kvalitetsjournalistikk.
Du har brukt opp grensen for gratis varer. Støtt kvalitetsjournalistikk.
Du leser {{data.cm.views}} ut av {{data.cm.maxViews}} gratis varer.
Dette er din siste gratisartikkel.