Follobanens jernbanetunnelprosjekt er fullført i Norge: passasjerene kan nå nyte en 11-minutters reise fra Oslo til Ski gjennom Nordens lengste jernbanetunnel.
«I dag er en historisk dag – vi er stolte av å åpne Follobanen slik at reisende kan nyte det positive resultatet av et av våre største moderniseringsprosjekter de siste ti årene,» sa Bane Nor-sjef Gorm Frimannslund.
De første togene kjørte på den nye strekningen mellom Oslo og Ski gjennom den lengste jernbanetunnelen i Nord-Europa søndag, og den offisielle åpningen på Oslo Sentralstasjon fant sted mandag morgen. Det deltok kong Harald av Norge, kronprins Haakon, statsminister Jonas Gahr Støre og samferdselsminister Jonas-Ivar Nygård.
Med en toppfart på 250 kilometer i timen skal togene sørge for at reisetiden mellom Oslo og Ski halveres fra 22 minutter til 11 minutter.
Det forventes store fordeler
Ambisjonene til Ski kommune, hvor mange byggeprosjekter gjennomføres, er høye. Kommunen planlegger å bygge mer enn fire tusen nye hus i sentrum i løpet av de neste to tiårene.
«Jernbanebygging handler om å bygge og styrke fellesskapet. Historisk sett markerte jernbanen grensene mellom hvilke byer og tettsteder ble bygget.
«Nå som Follobanen er på plass planlegger vi hvordan Oslo og områdene sørøst for Oslo skal bli et felles bo- og arbeidsrom. Større avstand mellom jobb og hjem vil ikke lenger være et problem, og daglig pendling mellom disse stedene gjennom hele regionen vil bli mer effektiv og enklere», forklarte samferdselsministeren.
Et etterlengtet og forsinket prosjekt
Behovet for å øke kapasiteten på jernbanelinjen mellom Oslo og Ski viste seg allerede på slutten av 1980-tallet.
Etter mange års forskning startet Follobanens forarbeid i 2010, og hovedarbeidet i 2015.
Det massive prosjektet var plaget med forsinkelser og budsjettendringer. Sluttprisen var 36,8 milliarder kroner.
Drevet av thelocal.no.
sfgdfg