Meta risikerer en høy bot for annonseringspraksis som krenker brukernes personvern, sa datatilsynet mandag, med mindre eieren av Facebook og Instagram tar affære
AP new York
Meta står overfor en høy bot for annonseringspraksis som krenker brukernes personvern, sa Norsk datatilsyn mandag – med mindre eieren av Facebook og Instagram tar grep for å overholde loven.
Den norske tilsynsmyndigheten Datatilsynet sier at adferdsreklame – en vanlig markedsføringsmodell som oppretter brukerprofiler ved å samle inn informasjon som deres fysiske plassering og andre data uten deres samtykke – er ulovlig. Datatilsynet innførte derfor et midlertidig forbud mot slik praksis på Facebook og Instagram.
Klikk her for å komme i kontakt med oss via WhatsApp
Under forbudet, som begynner 4. august, risikerer Meta en bot på opptil 1 million norske kroner (nesten 100 000 dollar) per dag. Forbudet vil vare i tre måneder eller til Meta kan bevise at det overholder loven, sa Datatilsynet.
– Denne avgjørelsen forbyr ikke Facebook eller Instagram i Norge, sa Tobias Judin, leder for internasjonal avdeling i Datatilsynet, i en pressemelding. – Hensikten er snarere å sikre at folk i Norge kan bruke disse tjenestene trygt og at deres rettigheter er beskyttet.
I en uttalelse sendt til Associated Press mandag sa Meta at selskapet vil vurdere Datatilsynets vedtak, og legger til at det ikke var noen umiddelbar innvirkning på selskapets tjenester.
Debatten om rettslig grunnlag har pågått en stund, og selskaper står fortsatt overfor en mangel på regulatorisk sikkerhet på dette området,» sa Meta. «Vi fortsetter å jobbe konstruktivt med den irske databeskyttelseskommisjonen, vår ledende regulator i EU for å sikre våre overholdelse av avgjørelsen deres.»
Norge er ikke medlem av EU, men er en del av det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS).
I mandagens kunngjøring viste Datatilsynet til en avgjørelse fra Irlands databeskyttelseskommissær i desember som påla Meta å bringe sin adferdsreklame i samsvar med europeisk lov innen april. Regulatoren pekte også på en nylig avgjørelse fra EUs høyesterett som uttalte at Metas praksis fortsatt var i strid med loven.
Likevel fortsetter Meta sin praksis, sa Judin til AP på e-post. Gitt den nylige juridiske utviklingen og Metas passivitet, mener vi det haster med å gripe inn. Ellers frykter vi at Meta vil fortsette å utsette etterlevelsen.
Et forbud mot adferdsreklame utenfor Norge er også mulig. Datatilsynet sier de vil ta saken til European Data Protection Board, som kan forlenge forbudet på tre måneder med vidtrekkende konsekvenser over hele kontinentet.
Meta har blitt kritisert en stund på grunn av databeskyttelsen. I mai ga EU for eksempel Meta en bot på 1,3 milliarder dollar og beordret Meta å slutte å sende brukernes personopplysninger over Atlanterhavet frem til oktober. Og teknologigigantens nye tekstbaserte app, Threads, har ikke lansert i EU på grunn av personvernhensyn.