Du vil motta lederne for gruppen din i Wien for ditt årlige arrangement. Tolv måneder etter en viktig kunngjøring for Wienerberger…
Heimo Scheuch: Det er faktisk ganske morsomt, for for nøyaktig et år siden signerte jeg kjøpekontrakten for Terreal på akkurat dette stedet, Albertina-salongene i Wien. Selgerne, angelsaksiske investeringsfond, var på stedet under sluttforhandlingene.
Hvordan ser avslutningen av dette salget ut?
HS: I de påfølgende månedene nådde vi de nødvendige avtalene med konkurransemyndighetene. Vi fikk grønt lys i Tyskland veldig raskt, 20. januar 2023. Vi har etablert en faglig dialog med franske myndigheter basert på gjensidig respekt og meget god markedskunnskap. Alt dette tok 6 til 7 måneder før en avtale ble oppnådd 19. juni. De andre landene utenfor EU svarte oss da og vi var klare i september. Jeg minner om at vi ikke kjøper hele gruppen. De østerrikske, polske og ungarske aktivitetene vil bli overtatt av en sveitsisk gruppe som signerte kontrakten i oktober. Dette betyr at vi nå kan kombinere aktivitetene til Wienerberger og Terreal i Frankrike og Creaton og Wienerberger i Tyskland.
Hvordan kan dette oppkjøpet åpne nye muligheter for deg?
HS: Terreal er en viktig leverandør av takløsninger. Dette oppkjøpet gjør at vi kan få et solid fotfeste, spesielt i renovasjonsmarkedet.
Frederic Didier: Kjøpet har stor betydning med tanke på «takintelligens»: selvfølgelig med solenergi, men også med takskallet med vannhåndtering. Med Terreal kan vi virkelig jobbe i Frankrike i våre fire yrker: struktur (leirefliser), taktekking, fasade og ren solenergi. Vi har to utviklingsområder: Koramic nord i landet og Terreal i sørvest. De to enhetene utfyller hverandre strategisk og geografisk. I solsektoren ligger Terreal foran Koramic. Dette gjør at vi kan akselerere i denne nisjen.
Er det sannsynlig å akselerere utviklingen din innen solenergi?
FD: Solar er for tiden ganske beskjeden i Wienerbergers salg. Vi har allerede utviklet et fokus på den estetiske delen: et panel for taktekkere som installerer tegl og solcelleanlegg samtidig. Dette tilsvarer en omsetning på bare én million euro i Frankrike. Med sammenslåingen av Terreal tar vi sikte på å skaffe flere hundre millioner euro på kort sikt, spesielt med Terreals «All Solar Tomorrow» solcelletakprogram.
LESE OGSÅ
«Oppkjøpet av Terreal vil representere et betydelig bidrag til takutstyr og intelligens,» Frédéric Didier (Wienerberger Frankrike)
«Energistrategien vil gi det franske industristoffet tilgang til billig elektrisitet – for å forbli konkurransedyktig og bærekraftig.»
Den franske energi- og klimastrategien kan også bidra til denne dynamikken.
HS: Det enkelte huset gir mange fordeler for å bygge ut solceller. Taket kan monteres med panel for produksjon. Bygger du da et hus av terrakotta er det ideelt for eget forbruk da veggene har de nødvendige isolerende egenskapene.
FD: Selvfølgelig finnes det skyggehus og solcellefelt, men dette er ikke uforenlig med utviklingen av individuell solenergi. De to markedene sameksisterer veldig godt. Uten å glemme at vi har et ønske om å utvikle felt innenfor vår bransje til eget bruk. Flere prosjekter undersøkes nå.
HS: Jeg kjenner Frankrike godt og kjenner dets enorme energipotensial, som ikke bare er begrenset til solcelleanlegg. Det er geotermisk energi, havet, kjernekraft… og energiomstillingsstrategien vil gi industrien tilgang til billig elektrisitet for å forbli konkurransedyktig – og bærekraftig. I tillegg reiser utviklingen av solenergi spørsmålet om hvordan man skal håndtere svingninger og fremfor alt hva man skal gjøre med overproduksjon. Individuell lagring spiller en stor rolle for å løse dette problemet.
FD: Tanken vår er klar: å tilby systemer og produktserier til eget forbruk. Hvis vi kan produsere, lagre og bruke energi på dagtid når vi trenger det, er det veldig interessant. Spesielt hvis vi tar sikte på bruk av elektriske kjøretøy, slik tilfellet er i Frankrike og Europa.
Betyr en slik ambisjon nødvendigvis nye kjøp?
HS: I dag må vi fokusere mer på samarbeid enn på oppkjøp. Vi skal forske i dybden på dette temaet i Europa, ved hjelp av oppstartsbedrifter som spesialiserer seg spesielt på energiledelse av boliger. Vi vil da også levere «programvaren».
Hvilke miljøprestasjonsstandarder baserer du strategien din på?
HS: Vi er inspirert av de mest progressive miljøstandardene. Men utover det er vi opptatt av å forbedre våre teknologier og våre produksjonsmidler. Vi investerer hundrevis av millioner euro i å redusere energiforbruket vårt og i teknologisk fremgang. Vi har mye forskning og utvikling i Frankrike. I tillegg tilbyr Terreal oss enda bedre tilgang til forskning med sitt forsknings- og utviklingssenter i Castelnaudary.
FD: Vi investerer i den industrielle prosessen: finne de beste leirene, med lavest karboninnhold, med best tørking, hvordan gjenvinne maksimal energi ved matlaging med varmevekslere for å kunne drive tørketrommelen og/eller selve ovnen, høyt trykk varmepumpe til for å redusere energiforbruket under tørking… Alt dette undersøkes og implementeres for tiden, og vi kan trekke på omfattende tilbakemeldinger takket være størrelsen på gruppen vår: elektriske ovner i Belgia, snart i Østerrike, for å bygge murstein, fliser i Storbritannia.
Det andre aspektet er å tilby de beste materialene til bygningskonvolutten slik at sluttbrukeren har lavest energiforbruk takket være mursteinens termiske ytelse (vinter- og sommerkomfort).
«potensialet som ligger foran oss er enormt»
Tilbyr et tradisjonelt materiale som terrakotta reelle muligheter for innovasjon?
HS: Det ligger mye teknologi bak mursteinene våre for strukturen, for fasaden; og flisene våre. Vi har mye å utvikle.
FD: For eksempel lanserte vi vår IsoBric i juni. En 20 murstein, utbedret og raskt lagt (6,6 murstein per m2) med en R på 2, slik at du kan få boareal med samme ytelse. Når man kjenner til presset som ZAN legger på landsbygda i Europa, og spesielt i Frankrike, er det avgjørende å kunne bygge høyytelsesbygg med mindre fotavtrykk. Vi jobber også med øko-murstein til fasaden – 30 % mindre materiale, samme holdbarhet (tynn fuge, aktiv fuge eller moucharabieh); for utvikling av murstein på trerammefasader (Olympic Media Village). Vi jobber med produksjonsteknologien til våre murstein og wafere med elektriske prosesser (ny teknologi, nye strømmer, nye farger), med avkarbonisering og reduksjon av CO2 per m². I strukturen integrerer vi geobaserte og biobaserte isolasjonsløsninger for å møte RE2020-kravene.
HS: Til slutt, i Tyskland er vi aktive med prefabrikasjon av veggelementer på stedet og på stedet ved hjelp av roboter, f.eks. for eksempel denne australske roboten Hadrian X, som legger murverk.
Hvilke videre utviklingsutsikter er det for Wienerberger?
HS: Du vet det kanskje ikke, men vi er markedsleder på plastrør til vannindustrien i Nord- og Øst-Europa. For en omsetning på 1,5 milliarder euro. Og vi tar stadig større markedsandeler innen ledning av strøm, vann og varme inne i bygninger. Vi tar derfor ikke bare hånd om byggingen av bygget, men også driften av det. Så det er mange utviklingsmuligheter for oss. Til tross for nedgangen i markedene i Europa, oppnår vi en omsetning på i overkant av 4 milliarder euro. Men vår vekst i årene som kommer kan ikke nektes. For ti år siden tjente vi 1,5 milliarder euro. Potensialet som ligger foran oss er enormt. Se på Frankrike, som nå er et av Wienerbergers største markeder med oppkjøpet av Terreal. Jeg er grunnleggende optimistisk fordi vi til syvende og sist alle er like. Vi ønsker anerkjennelse, stimulering, aktivitet. Vi er ikke skapt for å gjøre ingenting.