Med båt til den (tunge pakken med) norsk snø: «Ferien starter på sjøen»

Reisende drar koffertene gjennom grusen over en regnfull parkeringsplass mot MS Romantika, skipet til Holland Norway Lines. Romantikk er fortsatt vanskelig å finne i det øyeblikket, for den grå, industrielle Eemshaven er absolutt ikke det vakreste stedet å starte en ferie.

Gammeldags interiør

Men om bord kan eventyret begynne. Det første du legger merke til er den fantastisk gammeldagse innredningen. Den 193 meter lange cruisefergen, som har plass til 1500 passasjerer og 300 personbiler, ble bygget i Finland på begynnelsen av dette århundret og seilte over Østersjøen en stund fra 2002.

Den som var ansvarlig for utformingen av MS Romantika, holdt seg fortsatt fast til interiørtrendene på nittitallet, noe som gjør at en første omvisning på skipet føles som en reise tilbake i tid. Spesielt de forskjellige typene gulvbelegg er en godbit for fans av retrotrykk.

Etter hvert som skipet forlater Eemshaven lenger og lenger bak, slår reisende seg ned i Sea Pub. Heldigvis er alkoholprisene om bord basert på Nederland og ikke på Norge. For eksempel koster en halvliter Heineken 5,50 euro og det er cocktailer fra 7,50 euro.

Ung og gammel om bord

Våre medpassasjerer er i alle aldre. Det stereotype bildet om at det kun er eldre mennesker som går rundt på et cruise, er absolutt ikke riktig her. Selvfølgelig er de der, men vi ser også mange vennegjenger, mødre med døtre og par om bord.

Om vinteren tar de fleste et minicruise: de seiler til Kristiansand, tilbringer dagen der og kommer tilbake på slutten av ettermiddagen. — Da kan vi si at vi har vært i Norge en gang, sier en mann som er på reise med sin tenåringsdatter.

Vi spiser middag den kvelden på Grande Buffet restaurant. For 35 euro kan du sette deg ned her og fylle din egen tallerken på den omfattende buffeen. Drikke er inkludert i prisen og høydepunktet på denne restauranten er at du – i tillegg til vann og brus – kan tappe din egen øl og vin.

Sjøben

Skipet har nå landet på en grov havstrekning, for når vi går på teater etter middag, virker det som om alle vandrer fulle gjennom gangen. Fordi båten vugger frem og tilbake, blir det en utfordring å gå rett. Bortsett fra de ansatte, som er vant til dette og nå ser ut til å ha sjøbein.

Starlight Palace, det to-etasjers teateret, arrangerer et liveband hver kveld. Mens vi prøver å gå fra baren til bordet uten for mye vingling, begynner dansegulvet sakte å fylles. Litt lenger borte tar folk en sjanse i kasinoet.

Det er det fine med cruisefergen: Ferien starter på sjøen, noe som gjør reisen til en del av moroa. Det er ganske annerledes enn å stå i en grinete kø på en flyplass eller havne i en trafikkork på en utenlandsk motorvei.

Bærekraftig eller ikke?

Det koster cirka 25.000 liter drivstoff å seile fra Nederland til Norge med MS Romantika. Ved gjennomsnittlig belegg utgjør dette ca 20 liter per person.

Det er mindre enn ett fly trenger per person for samme avstand. Hvordan det er sammenlignet med en bil avhenger i stor grad av type bil og hvor mange personer som er i bilen. Tre personer i en gjennomsnittsbil med forbrenningsmotor produserer sammenlignbare CO2-utslipp som kryssing med båt.

Toget er uten tvil det minst forurensende transportmiddelet, men det er (ennå) ikke rask forbindelse til Norge.

Etter en time er sjøen rolig igjen og den milde vuggingen av skipet gjør deg litt søvnig. Som om du blir rystet som en baby. Å sovne er ikke noe problem i det hele tatt, men vi har ingen god natt.

Ta med ørepropper

Hyttene er ikke godt isolert og folk som går gjennom gangen sent på kvelden og snakker høres ut som om de skravler rett ved øret ditt. Lette sovende anbefales derfor å ta med ørepropper om bord.

Vi er ikke de eneste med søvnige øyne på frokostbuffeen, men så snart land kommer til syne, hopper folk entusiastisk opp for å gå til dekk. Skipet seiler forbi små øyer til det når havnen i Kristiansand, som ser mye bedre ut enn Eemshaven.

Likevel er det synd å være alene i Kristiansand. Det er en by med sikkert noen fine steder, men den er egentlig ikke spesiell. Heldigvis kan du gå i alle retninger herfra. Togene går direkte til Stavanger og Oslo. Det finnes også ekspressbusser som tar deg til den norske hovedstaden på fire timer.

Et eventyrlig vinterlandskap

Både tog- og busstasjonene ligger innen gangavstand fra havnen. Akkurat som bilutleiefirmaene. Vi fortsetter ferden med bil nordover. Jo lenger vi kommer, jo mer snø ser vi, til det er helt hvitt overalt.

Mens bakkene forble grønne i Sentral-Europa, var det allerede et tykt lag med snø her, og det har bare økt. Omtrent tre timers kjøretur fra Kristiansand ankom vi byen Hovden i et eventyrlig vinterlandskap.

Vi starter snømoroa med en tur i hundesleden. Svein Magna, eieren av Haukeli Husky, er fornøyd med båtforbindelsen mellom Nederland og Norge. «Vi har aldri hatt så mange nederlendere som denne sesongen,» sier han.

Betydelig økning i nederlandske turister

Og de hadde alle reist til Norge på MS Romantika. «Vi fortsatte å spørre det, og de sa alle ja.» Hovden kunne også dra betydelig nytte av båtreisende i fjor sommer. Antall campingovernattinger økte med 74 prosent sammenlignet med 2019-tall.

Det ville ikke vært en dårlig idé å tilbringe en ferie i denne regionen, tenker vi mens vi går gjennom snøen på en slede, trukket av en gruppe entusiastiske huskyer.

De påfølgende dagene viser Hovden også at vintersport i Norge slett ikke er en så dum idé. For skiløpere er det 42 kilometer med bakker, for langrennsløpere ikke mindre enn 170 kilometer med preparerte løyper. Men ikke-skiløpere vil også ha det flott her.

Ned bakkene på en slede

Dette gjør det mulig å gå ned bakken med pulk på slutten av dagen, rett før bakkene stenger. Styringen tar litt tilvenning i starten, så vi flyr ut av første sving, men lander i et tykt snølag.

Jo mer du bremser med føttene, desto mer snø havner det i ansiktet, så vernebriller og ansiktsbelegg er ikke en unødvendig luksus. Føtter opp betyr at du kan gå ned bakken like lykkelig som et barn. Ingen anelse nøyaktig i hvilken hastighet det skjer, men det kan være bedre å bare ikke vite.

Vi prøver selvfølgelig også langrenn, og det er en fin måte å gli gjennom det vakre landskapet. Ganske slitsomt også for nybegynneren nederlenderen som er vant til lite snø. Spesielt når man ser hvor jevnt nordmenn beveger seg på de tynne listene.

Prisene for et skipass er rimelige sammenlignet med prisene i resten av Europa. Her betaler du 150 euro for fire dager.

Det som er sjokkerende dyrt er afterskien. Et stort glass fatøl koster elleve euro. Så hvis du vil bli her til de små timer, må du tømme sparegrisen.

Planen er å ta en øl på båten tilbake til Nederland. Men i det øyeblikket vi forlater Kristiansand igjen, melder kapteinen at det blir en stormfull overfart.

Ikke mye senere går halvparten av passasjerene bleke mot kabinen, og holder godt fast i alt som gir støtte. De med sterk mage som fortsatt tåler det ølet må følge godt med på drikken sin i restauranten og på puben, for den glir rett av bordet.

Vi har motvind og med vindstyrke ni til ti kjenner man det. På ruten mellom Norge og Danmark slår meterhøye bølger inn mot skipet, som beveger seg betydelig frem og tilbake. Som å være på en attraksjon i fornøyelsesparken, men i timevis.

Personalet fortsetter å jobbe uforstyrret. «Jeg liker det faktisk», sier resepsjonisten der vi får en pille mot sjøsyke. Men nede i gangen hører vi en reisende rope: «Jeg skal aldri mer seile!»

Når er vannet rolig?

Er vi uheldige på denne hjemreisen eller er dette normalt? Vi spør kapteinen, som forklarer at dette var en over gjennomsnittet seig sjø, men at dette kan skje oftere i vinterhalvåret. — Havet er mye røffere da enn om våren og sommeren.

Dette bekreftes også av folk som har krysset tidligere med båt. «Sist gang var sjøen veldig stille», får vi høre fra en som tok turen i august.

Halvveis utover natten havner vi i rolige farvann igjen og når det blir morgen har vi nesten glemt kvalmen. Når solen står opp, ser vi Eemshaven truende igjen og eventyret tar slutt. For å reise med skip er absolutt et eventyr.

Hvor mye koster båtturen?

Holland Norway Lines har fleksible priser.

I vintermånedene kan du ta en enveisreise til Norge uten bil fra 128 euro per person. Dette er beregnet på grunnlag av en tur med 2 personer, i en innvendig hytte (hytte på korridorsiden, uten vindu).

Reiser du med bil kan en enkelttur vinterstid bestilles fra 175 euro per person, igjen regnet ut fra to personer i en innvendig lugar.

Prisene stiger om sommeren, rett og slett fordi det er større etterspørsel. Jo før du bestiller, jo billigere blir reisen.

louis

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *