Tesla har tatt en tydelig lederrolle i å bygge ladenettverket sitt. Bilprodusenter som går over til elektriske kjøretøy kan bare se hvilken styrke Supercharger-nettverket representerer for Tesla-kunder. Noen har til og med gått sammen for å danne et konsortium kalt Ionity, som ønsker å bygge hurtigladestasjoner på opptil 350 kW.
Tesla har imidlertid ikke sagt sitt siste ord. Det kaliforniske merket har nettopp åpnet sin første 250 kW ladestasjon. Denne Supercharger V3-stasjonen ligger på Fremont-fabrikken og var allerede tilgjengelig for noen brukere gjennom et tidlig tilgangsprogram. Den er nå åpen for alle Tesla-eiere. Model 3s kan lade opptil 250 kW, sammenlignet med 200 kW for den nyeste Model S og Model
V3-superladerne lages i en stasjon med en effekt på 1 MW, delt inn i fire uavhengige terminaler. Stasjonene kan derfor levere samme ytelse uavhengig av om de er opptatt av en eller fire biler. Ladekablene dine har et væskekjølesystem.
Ytterligere forbedringer
Tesla har også utviklet kjøretøyene sine slik at de kan forvarme batteriet når en Supercharger angis som destinasjon. Denne optimaliseringen vil redusere den gjennomsnittlige lastetiden med rundt 25 %.
Ifølge Tesla kan V3 Superchargers redusere ladetiden med 50 %. En Model 3 Long Autonomy ville da bare trenge 5 minutter for å gjenopprette 120 km autonomi.
Supercharger-nettverket består av mer enn 1500 stasjoner for 13 000 ladeterminaler. V3 Superchargers produseres for tiden i Gigafactory 2 og vil gradvis bli installert i Nord-Amerika. Vi må vente til fjerde kvartal 2019 før de kommer til Europa.