Den politiske organisasjonen Svinesundskommittien koordinerer flere interessenter for å finne løsninger på de økende køproblemene. Administrerende direktør Cecilia Nilsson er skuffet over at det svenske tollvesenet kun deltok digitalt.
– Vi trenger ledelsen her og at de prioriterer den viktige handelen mellom Sverige og Norge. Det er 300 milliarder hvert år landene handler med hverandre og hindringene her koster penger, sier hun.
Ifølge Henrik Sjökvist, tidligere nestleder i det svenske tollverkets kontrollavdeling, er de kjent med problemet. Et grunnleggende problem er at deres kapasitet på stedet ikke har utviklet seg i samme takt som den økende trafikken.
– Vi har en begrensning i hvordan tollstasjonen ligger, så vi har et kapasitetsproblem på svensk side som ikke finnes på norsk side, sier han.
Tar lange omveier
Rytterne som SVT Nyheter Väst møter utenfor Tolletatens lokaler er kjent med køene.
– Jeg har ventet 45 minutter på broen, og så en time her i tollen. Det vil ta en stor del av arbeidsdagen min, sier en dansk lastebilsjåfør.
En svensk skiløper som har kjørt over brua siden den åpnet forteller at problemene har blitt verre etter hvert og at flere kolleger heller vil velge grenseovergangen i Örje – selv om det er en omvei.
Gjenoppbygging utredes
I 2023 skal Tolletaten bygge om for å kunne betjene flere samtidig. På lengre sikt ønsker de å skape en mer automatisert prosess gjennom digitalisering, og en større utvidelse skal utredes.
– Vi gjør det vi kan for å lette grensepasseringen. Samtidig er vi en kontrollerende myndighet, så det å krysse en grense mellom EU og ikke-EU vil aldri være helt friksjonsfritt, sier Henrik Sjökvist.