Levert av Volvo CE Grand Paris-representanten med base i Trappes og Gravemaskinen EC230 ble satt i drift på byggeplassen Bouygues Travaux Publics i Poissy i november i fjor og representerer et stort fremskritt i elektrifiseringen av anleggsmaskiner..
Med en driftsvekt på 23 t, Det er faktisk den første gravemaskinen av denne tonnasjendvs. respons på applikasjoner med middels belastning, flytte takket være batterier med en total kapasitet på 264 kWh.
» For å elektrifisere denne gravemaskinen måtte vi videreutvikle maskinvarearkitekturen ved å utvikle en helt ny modell, sier Rémi Teysseire, europeisk produktsjef i Volvo CE. » For å integrere batteriene måtte vi for eksempel plassere pumpene i en annen retning for å få plass til de fire pakkene på 66 kWh hver.. De tre radiatorene, vanligvis plassert bak på maskinen, er fordelt bak førerhuset, i motorrommet og foran på gravemaskinen.
Forpliktet til å dekarbonisere driften og utstyrsflåten, Bouygues Travaux Publics har forberedt seg på å teste en av de to EC230-ene på fransk territorium i ett år via en leieavtale inngått med forhandler. Den andre vil bli tilbudt for demonstrasjon til foretrukne Volvo CE-kunder. Andre gravemaskiner er imidlertid allerede i bruk i andre europeiske land som Norge (rundt tjue) og Nederland. Det er også rundt ti EC230-er i bruk i USA.
Forhold som bidrar til elektrisitet
» Vi bestemte oss for å teste denne gravemaskinen på denne private jordarbeidsplassen pga Oppdragene som utføres av maskinene våre utføres 500 m rundt basen vårDerfor er det mulig for oss å lade den uten problemer fra en terminal som vi har installert og koblet til det offentlige nettverket », forklarer Bertrand Capelle, materialdirektør i Bouygues Travaux Publics. Hver lunsjpause kobles maskinen til CCS2-kombinasjonskontakten (europeisk standard) i ca. 1h30 for å lade opp batteriene og sikre mest mulig skift. I dette tilfellet er det sakte AC-lading fordi strømnettet har begrenset strøm. » EDF-transformatoren er plassert ca. 4 km fra stedet. Dette betyr at vi drar nytte av en maksimal strøm på 64 ampere på stedet, tatt i betraktning avstanden. For å gi deg en idé, med hurtiglading, leverer en terminal vanligvis 255A strøm,» legger han til.
Entreprenøren som er ansvarlig for å utføre jordarbeidene for et fremtidig hotellkompleksprosjekt på 7 hektar har allerede avsluttet arbeidet med de to polofeltene og den store parkeringsplassen. De 15 ansatte på stedet er nå i full gang med å utføre jordarbeidene for innfartsveiene. EC230s nåværende oppdrag er derfor å bruke sin 1100 liters bøtte til å forsyne Volvo A30 leddete dumpere som transporterer steinsprutene fra byggeplassen. På slutten av vinteren er det inndratt for fylling og også for å utføre veiarbeid.. «Det vil være interessant å sammenligne ytelsesdataene til gravemaskinen avhengig av bruksområdet. Når det gjelder autonomien, antar vi at den vil vare lenger på for eksempel vollen. », forklarer Nicolas Pusset, leder for jordflyttingsutstyr Frankrike hos Bouygues Travaux Publics.
I løpet av et år med testing vil Bouygues Travaux Publics samle inn alle EC230-ytelsesdata for hver applikasjon : dens oppførsel, dens forbruk, dens autonomi, dens driftstid, støtten og vedlikeholdet som kreves, etc. Gravemaskinen styres av en enkelt operatør, slik at resultatene ikke forvrenges av forskjellige kjørestiler.
En avkarboniseringsløsning blant annet
Som en del av sin omfattende dekarboniseringsstrategi har gruppen Bouygues Construction gjennomfører også andre interne prosjekter rundt bruk av HVO biodrivstoff, bruk av grønn kjøring på sine anlegg og elektrisk ettermontering av maskineri. Thermal Tier III er allerede amortisert. I første kvartal skal gruppen også teste en 23-tonns Cat 323 gravemaskin som er konvertert til elektrisk. Hvis resultatet er klart, planlegger han å konvertere ytterligere tre identiske enheter.