Matvarer i Norge er blant de dyreste i Europa. Men hvorfor er dette?
Et av førsteinntrykket om Norge er at det er veldig dyrt. Dette inntrykket er ikke uten grunn: Ifølge data fra EUs statistikktjeneste Eurostat er prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer i Norge de nest høyeste i Europa.
I 2018 økte prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer i Norge med 63 prosent. overskredet EU-gjennomsnittet, ifølge en rapport fra Statistisk sentralbyrå. Tjenesten bemerket at matvareprisene var 40 prosent høyere. høyere enn i Sverige og 25 prosent. høyere enn i Danmark.
Det er ingen spesifikk grunn til at mat er så dyrt i Norge. Det er imidlertid flere faktorer som bidrar til de svimlende prisene.
Konkurranselover og subsidierte gårder
Meieri- og kjøttprodukter fra utlandet er pålagt høye importavgifter. På denne måten er målet å beskytte norsk produksjon og sikre at norske produkter forblir konkurransedyktige innenlands og at landets gårder opprettholder overskudd.
Imidlertid produseres bare rundt 50 prosent innenlands. nødvendig mat annet enn fisk. Det betyr at en stor del av maten som selges i butikken blir avgiftsbelagt. Disse avgiftene når kjøpere i form av høyere priser.
I tillegg er norske gårder relativt små sammenlignet med andre deler av verden og har strenge dyrevelferdsbestemmelser. Dette gjør oppdrett mindre lønnsomt og bøndene selger produktene sine til høyere priser enn i andre land.
Hvert år bevilger regjeringen flere millioner kroner i oppdrettssubsidier, og sikrer dermed at sektoren forblir levedyktig. Norske kjøtt- og meieriprodukter virker absolutt ikke billige, men det er nettopp disse subsidiene som bidrar til å stoppe ytterligere prisøkninger.
Prisene på meieriprodukter i Norge er allerede de høyeste blant de 37 europeiske landene hvis data analyseres av Eurostat. Det er vanskelig å forestille seg hvor mye de ville stige hvis regjeringen ikke støttet gårder.
Noen få merker dominerer markedet
En annen faktor som bestemmer høye priser i skandinaviske land er mangelen på konkurranse i markedet.
Mange som bor i Norge merker og beklager til og med at utvalget av merker og produkter her er mindre enn i andre land.
For eksempel dominerer Tine meierimarkedet, Notura og Gilde er blant hovedaktørene i kjøttsektoren, og Orkla har en stor andel av prosessmatmarkedet. Mangelen på konkurranse gjør at de få dominerende merkene ikke har noe reelt insentiv til å konkurrere på pris.
Dessuten, når det kommer til supermarkedskjeder, er det heller ikke mye valg. Hovedaktørene er Norgesgruppen, Rema og Coop. Med så liten konkurranse deltar ikke supermarkeder i priskuttkriger for å tiltrekke seg kunder.
Høye kostnader for produsenter og supermarkeder
Norge er et dyrt land for alle – ikke bare for forbrukere, men også for supermarkeder og leverandører. Norge er kjent for både høye lønninger og dyrt levebrød. Dette betyr at supermarkeder, matprodusenter og gårder må betale arbeidere høyere lønn enn i andre land.
Dette forklarer også delvis hvorfor det er dyrt å spise ute i Norge.
Skatter
Hele matvareprisene i Norge kan ikke tilskrives leverandører og supermarkeder alene. En del av prisene i Norge overføres direkte eller indirekte til kjøpere i form av ulike avgifter.
Regjeringen legger tunge skatter på mange ting, for eksempel sukker, alkohol og tobakk, og disse avgiftene øker prisene på hverdagsprodukter. Indirekte kostnader er også forbundet med bompenger og høye drivstoffpriser, som representerer høye distribusjonskostnader for produsenter og supermarkeder.
Hvor dyr er mat i Norge?
Ifølge Statistisk sentralbyrå bruker personer som bor i Norge om lag 51 prosent av pengene sine på levekostnader. av all din inntekt.
Men bare 11 prosent av all personlig årsinntekt brukes på mat og alkoholfrie drikkevarer. Sammenlignet med det meste av resten av Europa er dette mindre. Gjennomsnittlig andel av lønn brukt på mat i 37 europeiske land var 18 prosent.
Kun seks land hadde en lavere andel av inntekten brukt på mat og alkoholfrie drikkevarer enn i Norge.
I følge SSB er årsaken til at andelen av inntekten som brukes på mat er så lav, på grunn av høye lønninger og mye disponibel inntekt.
– Etter hvert som et lands befolkning blir rikere, har andelen av husholdningsbudsjettet som går til mat og andre vesentlige utgifter en tendens til å synke etter hvert som forbruket av andre varer og tjenester øker, forklarer SSBs rapport om matvarepriser.
Drevet av thelocal.no.
sfgdfg