Produksjonen i det automatiserte Tyskland er billigere enn i Litauen
Selv om hovedaktiviteten til Elinta er automatisering av produksjonsbedrifter, har den nylig blitt stadig mer aktiv innen robotisering og elbilproduksjon.
Elintas representanter er overbevist: Verden opplever for tiden den fjerde industrielle revolusjonen, og den eneste måten å forbli konkurransedyktig er å investere i automatisering som senker produksjonskostnadene og øker produktiviteten.
«Elinta»-sjef Vytautas Jokužis er enig i påstanden om at automatisering tar bort jobber, men understreker samtidig at dette ikke er nytt.
Forstår umiddelbart
- På grunn av større automatisering er det allerede billigere å produsere i Tyskland enn i Litauen
- Ettersom emigrasjonen fortsetter, ser litauiske selskaper mer positivt på automatisering og modernisering av produksjonen
- Om noen tiår kan lastebilsjåfører og lastere være borte
- Elintas oppfinnelser imponerte den norske ministeren, og nå er også en milliard-dollar amerikansk konsern interessert i dem
«Slik har det vært hele tiden, siden 1700-tallet. på slutten av århundret, da dampmaskiner dukket opp, som begynte å erstatte det fysiske arbeidet til menn og hester. Så kom ludditbevegelsen, der folk slo maskiner for å ta bortejobber. Men når maskiner tok bort folks jobber, begynte folk å leve bedre på grunn av det,» forklarer V. Jokužis.
– Maskiner forandrer mennesker, men indirekte endrer de ikke personen selv, de gjør arbeidet lettere for personen, sier Aurelijus Beleckis, teknisk direktør i Elinta, som påpeker at for å forbli konkurransedyktig er det nødvendig å opprettholde en viss kostnad for produktet.
«Det er mulig å lykkes med å flytte fabrikken til et annet land der arbeidskraft er billigere eller ikke nødvendigvis. Litauen er for eksempel kjent for mange møbelfabrikker som produserer Ikea-produkter. De er opprørt nå, fordi det sies at tyskerne allerede produserer billigere enn litauerne. Årsaken til dette er det høyere automatiseringsnivået i Tyskland,» sa A. Beleckis.
Dessuten avliver Elintas tekniske direktør myten om at fabrikkautomatisering betyr færre arbeidere.
«Hvis hundre personer jobber på en fabrikk, betyr det ikke at ti av dem blir igjen etter at produksjonen er kraftig automatisert. Det betyr at med de samme hundre menneskene vil de produsere fem ganger mer. Folk trengs overalt, bare i stedet av lasting for hånd, blir den personen en operatør og sitter på stedet for den automatiserte prosessen, overvåker, veileder parametrene – han trenger ikke lenger å bryte ryggen», nevnte A. Beleckis endringene etter automatisering av fabrikker.
«Roboter vil tillate folk å gjøre enklere, kanskje smartere arbeid og lage mer produksjon og tjene mer penger,» sier han.
Trenger du ikke lastebilsjåfører?
Når vi snakker om selskapets aktiviteter, presiserer V. Jokužis at selve enhetene ikke er produsert i utkanten av Kaunas, men deres elektroniske deler.
«Hvis vi forestiller oss en maskin som en person, så produserer vi dens sensorer og hjerne», forklarer V. Jokužis, som har en doktorgrad i teknologi, levende.
Litauerne som utvikler LEZ-teknologier, som ligger i nærheten av den midlertidige hovedstaden, minner oss om at det i dag nesten ikke finnes hestehovslagere, låsesmeder eller grøftegravere for hånd, og om to eller tre tiår vil også lastere og lastebilsjåfører være borte.
Elinta, som har vært i drift i 25 år, kan skryte av å jobbe med mer enn fire hundre selskaper i Litauen i dag. Selv om hovedaktiviteten fortsatt er automatisering av industribedrifter, er aktivitetsfeltene til Elintas datterselskaper mye bredere – fra elsykkeldrift til utvikling av målesystemer. Totalt sysselsetter konsernet 80 personer.
Massemigrasjon endrer holdningen
Ifølge V. Jokužis blir holdningen til litauiske selskaper til produksjonsautomatisering og modernisering mer og mer gunstig ettersom utvandringen av lavt kvalifiserte arbeidere fra landet øker.
Elinta selv skryter av at det tiltrekker seg de mest talentfulle studentene ved Kaunas University of Technology og Kaunas Technical College, men dets representanter innrømmer at kundene føler mangel på både faglært og ufaglært arbeidskraft.
På spørsmål om hvem selskapets hovedkunder er, er både V. Jokužis og A. Beleckis lakoniske – næringsmiddel- og treindustribedrifter.
«For halvannet år siden begynte vi å gå inn på robotfeltet. Vi begynte å implementere roboter som erstatter mennesker på de vanskeligste stedene. For eksempel hvis temperaturen i en iskremfabrikk skal være null eller minus, så er virkelig ikke hyggelig og ikke bra for en person å jobbe der, men for en robot er temperaturen den samme. Han jobber likt alle skift uten kaffepauser og blir aldri sliten. Når fabrikken ikke fungerer, gjør han det også ikke be om lønn, ferier og andre ting», nevner V. Jokužis vanligvis fordelene med en robot fremfor et menneske.
Riktignok minner intervjueren om at robotprogrammering er en jobb som krever mange spesialister, så i fremtiden vil det bli behov for flere og flere kvalifiserte arbeidere.
Tiltrukket oppmerksomheten til den amerikanske giganten
Noen av teknologiene utviklet av innbyggerne i Kaunas har allerede imponert store vestlige selskaper og til og med utenlandske politikere.
«En av enhetene vi har utviklet som med suksess hjelper oss å komme inn på utenlandske markeder er tredimensjonale bildeskannere. De er beregnet for ortopedi, sport, eller, i fremtiden, til og med muligens for skoproduksjon,» sa V. Jokužis. Hvordan virker det? Når du setter foten på skanneren får du et tredimensjonalt bilde av den.
I følge lederen av «Elinta» brukes denne oppfinnelsen for tiden av forskjellige ortopediske selskaper, og omtrent 50% av slike enheter selges i USA. Det er sant at tredimensjonale bildeskannere utviklet i Litauen selges med kundenes varemerker.
«For tiden øker produksjonen deres. Hvis vi pleide å produsere opptil tusen skannere per år, men for øyeblikket har enkeltkundeplanen vår opptil tusen skannere per måned. Dette er en stor utfordring. Klienten er et amerikansk selskap, jeg Jeg vil ikke si hvilken. Jeg kan bare si at omsetningen er 110 milliarder dollar, så det er veldig lett å gjette,» lo V. Jokužis.
«De bygde en skanner, de mislyktes og bestemte seg for å kjøpe fra oss. Hvis vi er veldig heldige, vil vi om et år produsere skannere bare med navnet til det ene selskapet, og vi vil produsere ti ganger mer», sa V. Jokužis hans fremtidsplaner.
Nordmenn ombestemte seg på grunn av litauisk teknologi
Den siste tiden har Elinta styrket sin posisjon også i elbilmarkedet. Selskapet prøver å organisere produksjonen av elbilstasjoner og har også allerede laget en hybrid lastebil.
«Alle hybride plug-in-biler er i utgangspunktet elektriske. Når strømmen tar slutt, går de over til diesel. Bilen vår er annerledes – på motorveien er den en hybrid og går ikke over til elektrisk modus, og når den krysser byområdet blir bare elektrisk i henhold til GPS-signalet. Så, i byene er de elektriske, på landsbygda – hybrid», sa sjefen for Elinta, som nylig mottok den glade nyheten om de endrede lovene i Norge på grunn av teknologien oppfunnet av litauere .
«Denne lastebilen ble introdusert i Norge og landets samferdselsminister, som testet den for noen år siden, likte den veldig godt. I Norge er lovene endret og nå er vår type lastebiler anerkjent som elektriske, og innkjøring til Oslo og flere andre norske byer er blitt gratis for dem Loven trer i kraft 2017. 1. januar», var V. Jokužis glad.
«Rubbee» elektrisk sykkeldrev utviklet av folket i Kaunas, som gjør enhver vanlig sykkel til en elektrisk en, vakte også oppmerksomheten til forskjellige vestlige magasiner og TV-serier.
«Du kan ta den på deg selv på tretti sekunder og forvandle sykkelen til en elektrisk,» var daglig leder i Elinta fornøyd med oppfinnelsen, og spøkte med at det er veldig gøy å bestige Kaunas utstillingsbakke uten å svette.