Skip bygget for mer enn hundre år siden seiler fortsatt i Sør-Norge. En tur på disse historiske skipene vil ta passasjerene deres med på en kulturell reise mange år tilbake i tid.
Det var en gang, da bilene ennå ikke var så utbredt i Norge og jernbanenettet ennå ikke var fullt utbygget, Sjøruter var en viktig måte å frakte mennesker og varer på indre territorium.
I sommermånedene ble tømmer fraktet med sjøveier fra landsbyer i skogene til kysten, og både menn og hester foretrakk å reise over frosne innsjøer om vinteren til sommerens katastrofale svingete veier. Men det skjedde noe revolusjonerende på den tiden. Det som fundamentalt endret logistikken til norske innenlandsreiser og transport av mennesker og varer.
– De første skipene som seiler i indre farvann dukket opp tidlig i andre halvdel av 1800-tallet. Siden den gang har det blitt mulig for folk å ferdes også om sommeren, sier Alexander Ytteborg.
Ytteborg er koordinator for verdensarvene på Rjukan og Notodden og tidligere leder for avdelingen med ansvar for vern av kyst- og kulturminner.
Få i landet er like kjent med disse praktfartøyene som dukket opp i innlandsfarvann på en tid da industrialiseringen feide over Norge for rundt 170 år siden.
På Norges største innsjøer begynte skip som fraktet titalls eller til og med hundrevis av passasjerer å seile i ruteruter, og det ble installert sluser på Haldenvassdraget og Skiensvassdraget for å la større skip seile dypere inn i indre farvann.
Flytende kulturarv
Etter å ha besøkt Haldenvassdraget kan du fortsatt ta en tur med dampbåten DS Turisten, som har vært på kanalen siden 1887, og det vakre skipet MS Victoria har vært på Telemarkskanalen siden 1882.
Den kanskje mest kjente av alle skip som seiler norske innlandsfarvann er DS Skibladner, har kjørt ruten mellom Eidsvoll og Lillehammer siden 1856.
— Det eneste man kan si om norske innlandsskip er at de har mye kulturhistorie og at det er utrolig, sier Ytteborg.
Noen av passasjerskipene på ruterutene er ombygde arbeidsskip. For eksempel ble Norges eldste dampskip DS Engebret Soot opprinnelig brukt som slepebåt for trelasthandelen.
«Hovedformålet med Skibladner-, Victoria- og Turisten-skipene var å frakte passasjerer, men de fraktet også gods og last. På den tiden var båter en integrert del av livet langs vassdragene – alt fra post og varer til storfe og melkebokser. ble fraktet med disse gamle, ærverdige båtene, sier han.
En eksotisk måte å reise på
For Ytteborg forteller disse skipene en viktig historie om en reisemåte som nå virker eksotisk og uendelig treg. Ikke mindre beviser de hvor viktig vannveier var for mennesker.
«Disse skipene reflekterer den fjerne fortiden og når en historisk dimensjon, som gir deg en følelse av hvordan det var å reise i tidligere tider«, han sier.
Komfortfaktoren bør imidlertid ikke glemmes:
– Jeg må innrømme at jeg er partisk her, men disse båtene er koseligere enn moderne båter og reflekterer en komfortfaktor der skjønnhet var viktigere enn funksjonalitet, oppsummerer Ytteborg.
Vil du også oppleve denne hyggelige historiske reisen? Alexander Ytteborg hjalp til med å sette sammen en liste over historiske skip som fortsatt trafikkerer de etablerte rutene den dag i dag.
Flytende historiske skip
DS Skibladner
Hvor: Mjøsa
Årstid: fra 26. juni til 19. august
Ifølge Norges Skipsvernforbund har Skibladner seilt på ruten Eidsvoll – Lillehammer siden 2. august 1856. og ble i tillegg benyttet nær postbanen mellom Christiania (nå Oslo) og Eidsvold. Skibladner ble bygget av Motala verft i Sverige og er verdens eldste operative hjuldamper med fast rute. Mjøsas «hvite svane» har plass til 230 passasjerer og 20 besetningsmedlemmer.
Mer informasjon her.
MS Fæmund II
Hvor: Femundsjøen
Årstid: fra 9. juni til 2. september
MS Fæmund II startet sitt liv i Trondheim i 1905 og har seilt på Norges tredje største innsjø hver sommer siden den gang. Tidligere har det også blitt brukt til transport av tømmer og varer, men 100-passasjerskipets viktigste inntektskilde er nå persontransport.
Mer informasjon her.
MB Bitihorn
Hvor: Bygdinsjøen
Årstid: fra 29. juni til 2. september 2018 i helgene 7.-9. og 14.-16. september
I Jotunheim har MB Bitihorn svømmet i Bygdinsjøen hver sommer siden 1912. Fartøyet ble bygget ved Glomen verft i Fredrikstad og satt sammen i Bygdin. På ruten mellom Bygdin og Eidsbugarden går skipet to ganger daglig og har en kapasitet på 98 personer. Skipet seiler mellom fjell med fortryllende skjønnhet 1060 meter over havet.
Mer informasjon her.
MS Victoria
Hvor: Telemark kanal
Årstid: fra 19. mai til 1. september
Skipet MS Victoria ble bygget ved Akers verft i Christiania (Osle) og har seilt Telemarkskanalen siden det ble sjøsatt i 1882. Med en kapasitet på 180 passasjerer er «Kanalens dronning» – det er navnet på dette skipet. – seiler på ruten mellom Skien og Dalen.
Mer informasjon her.
MS Henrik Ibsen
Hvor: Telemark kanal
Årstid: fra 18. mai til 31. august og fra 5. september til 14. september
MS Henrik Ibsen ble bygget i 1907 ved Eriksberg verft i Sverige. Opprinnelig seilte skipet i skjærgården utenfor Gøteborg og fikk navnet Styrsö, men ble i 1993 overført til Telemarkskanalen. Skipet, også kjent som «Kongen av Telemarkskanalen», har nå en kapasitet på 100 personer og seiler på strekningen Skien – Dalen. Denne turen tar 9,5 timer.
Mer informasjon her.
MS Telemarken
Hvor: Telemark kanal
Årstid: fra 16. juni til 12. august
MS Telemarken ble bygget i 1951 av det nye verftet i Västervik, Sverige. og seilte i Stockholms skjærgård til det ble overført til Telemarkskanalen i 1988. Da fikk skipet sitt nåværende navn. Den har nå en kapasitet på 140 passasjerer og seiler på ruten Akkerhaugen – Lund.
Mer informasjon her.
DS Bjørn
Hvor: Bygland Fjord
Årstid: fra 27. mai til 26. august (søndager og enkelte onsdager og lørdager)
DS Bjoren ble bygget ved Akers verft i Christiania (Osle) i 1866. og svømte først fra 1867 i Kile Fjord. Da Setesdalsbanen ble forlenget, ble skipet flyttet til Bygland Fjord, hvor det seilte mellom 1897 og 1957. Skipet ble deretter latt råtne i 30 år til det ble restaurert i 1994. Det seiler nå igjen i Bygland Fjord og er en av få dampbåter i verden som brenner ved som brensel.
Mer informasjon her.
MS Fram
Hvor: Nisser og Vråvatn
Årstid: fra 30. mai til 12. august
MS Fram ble bygget som slepebåt i Fredrikstad-verftet og fraktet tømmer på innsjøene Nisser og Vråvatn fra 1909 til 1971. Etter å ha ligget stille i 15 år, ble Fram kjøpt opp av nye eiere som ønsket å bygge om fartøyet til slepebåt og turistfartøy. Etter restaurering har Fram 90 passasjerer og seiler fortsatt i sommermånedene nesten 30 år senere.
Mer informasjon her.
DS Turisten
Hvor: Haldane kanal
Årstid: fra 22. juni til 1. juli, 13. juli, 17. august og 7. september
DS Turisten ble bygget av Nyland verft i Kristiania (Osle). Skipet fraktet passasjerer og gods gjennom Haldanekanalen mellom 1887 og 1963. Det sank i Femsjøen i 1967, men ble hevet på slutten av 1990-tallet. Etter en restaurering på 45 millioner kroner kom Turisten tilbake til kanalen i 2009. Den har avgang fra BåtCafé-brygga i Ørje.
Mer informasjon her.
MF Storegut
Hvor: Tinnsjøen
Årstid: fra 25. juni til 10. august
MF Storegut er en operativ togferge og en del av jernbanelinjen Rjukan-Tinnos. Storegut ble bygget ved Glomen verft i Fredrikstad og er den største innsjøfergen i Nord-Europa. Ferja startet sitt arbeid i 1956, og hovedformålet var å frakte vogner fulle av gjødsel fra Rjukan til Tinnos for at varene skulle komme ut på det internasjonale markedet. Storegut er en del av UNESCOs industrielle verdensarv.
Mer informasjon her.
MS Randsfjordferga II
Hvor: Randsfjordsjøen
Årstid: Året rundt
Fergen MS Randsfjordferga II ble bygget ved Sarpsborg-verftet i 1950. og har gått Randsfjorden mellom Tangen og Horn siden 1972. Fergen het opprinnelig Mjøsfergen II og trafikkerte Mjøsa fra 1950-tallet til 1963. Skipet er i dag Norges eneste helårs innlandsferge. Randsfjordferga II transporterer både mennesker og biler og er en viktig del av veinettet, vesentlig for lokalsamfunn på både øst- og vestsiden av Randsfjord.
Utarbeidet av visitnorway.com
sfgdfg