Dette er Pierre-André Durand, prefekt i Occitanie-regionenEtterfølger til Etienne Guyot, som ble prefekt for New Aquitaine, Hvem vil være omdreiningspunktet for staten for den offisielle starten av arbeidet med LGV på den oksitanske siden?. L»Prefekturdekret som han publiserte på 9. februar starter første fase av dette enorme høyhastighetsforbindelsesprosjektet (GPSO) mellom de to regionale metropolene i sørvest i forbindelse med Spania. ovenfor Dax. På Toulouse-siden gjelder dekretet enhetlig miljøgodkjenning for jernbaneprosjekter nord for Toulouse (AFNT). Etterforskningen fant sted i november og desember i fjor 4. januar 2024 avga granskingskommisjonen en positiv uttalelse til AFNT. I likhet med sin motpart i Aquitaine, er jernbaneutbyggingene sør for Bordeaux (AFSB) i oppstartsfasen (forberedende arbeid startet i slutten av 2023, sporene og strukturene er planlagt til midten av 2024 og levering i 2032), landskapsbevaring , naturarv (spesielt vingårder) og biologisk mangfold ble spesielt vurdert av undersøkelsesutvalget. Hun anbefaler også Intensivering av konsultasjoner med berørte interessenter, spesielt SNCF Réseau, prosjekteier, Toulouse Métropole og tilhørende lokale og territorielle myndigheter. Spørsmålet om Bråk vil særlig være i fokus for generell oppmerksomhet.
GPSO og Serm: samme kamp
Hvis du ikke bruker LGV, må du klare deg uten urban RER
Alain Rousset, president i Nouvelle-Aquitaine-regionen
Bordeaux Métropole kobler disse jernbaneutbyggingene til den urbane RER-filen: «Å ikke bygge LGV betyr å forlate den urbane RER,» gjentar presidenten for Nouvelle-Aquitaine-regionen, Alain Rousset Hovedmotstanderen av prosjektet… Pierre Hurmic, den miljøbevisste borgermesteren i Bordeaux. Omvendt ligger de oksitanske samfunnene på samme linje, Pro-LGV og Pro-RER: Disse AFNT vil gjøre det mulig, spesielt, å forbedre frekvensen til Toulouse Regional Metropolitan Express Service (Serm), det vil si å bringe den til live på daglig basis. Flere togstasjoner er under oppussing. Til tross for store forskjeller er finansieringsplanen så godt som ferdig.
Regionale forskjeller
Mens de er i New Aquitaine, er Gironde og borgermesteren i Bordeaux mot prosjektetnoen av økonomiske årsaker, andre mer på grunn av miljøpåvirkningen og vanskeligheten med å finne økonomisk relevans for dette prosjektet på 14,3 milliarder euro, I Oksitania er konsensus historisk bredere : Til regionpresidenten Carole Delga, i tråd med sin forgjenger Martin Malvy og første bærer av den raske forbindelsen med Alain Rousset, kommer de positive stemmene, ledsaget av et finansieringsforpliktelse fra presidenten for Haute-Garonne-avdelingen Sébastien Vincini og ordføreren av Toulouse Jean-Luc Moudenc, president for Metropolis. Selv om republikkens president har kunngjort slutten på store infrastrukturer av denne typen, GPSO ser ut til å ha sluppet gjennom sprekkene til finansdisiplin. Utvilsomt fordi kostnadene til staten vil være i mindretall i finansieringsrunden av prosjektet skissert for over 15 år siden.
Arbeidet kan starte i mars 2024I følge den koordinerende prefekten forventes AFNT å bli satt i drift i 2031.
LESE OGSÅ
GPSO: to finansieringsavtaler