Nyheten kommer bare måneder etter at oppstarten FREYR kunngjorde at de hadde sikret seg rundt 14 millioner dollar i forhåndsfinansiering for landets første produksjonsanlegg for litiumbatteri i gigawatt-skala.
Panasonic, som lager litium-ion-batterier både ved sine egne anlegg og i samarbeid med Tesla, sa at de vil samarbeide med Equinor og Hydro sommeren neste år for å vurdere det europeiske markedet for litium-ion elektriske kjøretøy og andre applikasjoner. som business case for etablering i Norge.
Trioen vil ikke forplikte seg til noen beslutninger før vurderingen er fullført, mens de strategiske partnerne også utforsker potensialet for å bygge en integrert batteriverdikjede og samlokalisere leverandørkjedepartnere.
«Vi er glade for å delta i dette initiativet for å utforske implementeringen av bærekraftige, banebrytende teknologier og forsyningskjeder for å møte de høye kravene til litiumionbatterikunder og støtte sektoren for fornybar energi i den europeiske regionen,» sa Mototsugu Sato, Executive. visepresident i Panasonic.
Al Cook, global visepresident for strategi og forretningsutvikling ved Equinox, sa: «Opprettelsen av dette batteripartnerskapet i verdensklasse demonstrerer Equinors ambisjon om å bli et diversifisert energiselskap.»
«Vi tror batterilagring vil spille en stadig viktigere rolle i å flytte energisystemer til nullutslipp. Ved å kombinere våre ulike energikompetanseområder, vil selskapene våre søke å skape en batterivirksomhet som er lønnsom, skalerbar og bærekraftig, sa Cook.
24Ms semi-solid elektrode Li-ion-teknologi ble valgt av norske Gigafactory-oppstarten FREYR
I mellomtiden har den nevnte norske oppstarten for produksjon av litiumionbatterier FREYR valgt sin første battericelleteknologipartner, ved å velge 24M, som har utviklet nye halvsolide elektroder.
FREYR sikter mot en «rask utvikling» av en innledende 2GWh-fabrikk, med bygging som skal starte neste år, med en eventuell to-fase plan for å bygge ytterligere 34GWh produksjon. Selskapet har allerede signert kontrakter for lokal levering av fornybar energi, råvarer, utstyr, teknologi og rammeverk for å støtte prosjektledelse under bygging, samt automasjonsprosesser.
FREYR kunngjorde denne uken at de har signert en rammeavtale med 24M som sier at selskapets celledesign og produksjonsprosesser muliggjør lave kostnader og modulære produksjonsprosesser. 24Ms proprietære prosess bruker elektroder som er tre til fem ganger tykkere enn andre litium-ion-batterier, og selskapet mener det kan redusere produksjonskostnadene med opptil 50 % sammenlignet med konkurrentene.
24M ble skilt ut fra A123 Systems i 2010 og jobber med utvikling og kommersialisering av halvsolid elektrodeteknologi. Tidligere i år signerte det en avtale på 24 millioner dollar med den japanske produsenten av keramikk, elektronikk og solenergi, Kyocera, for å levere batterier og relaterte teknologier til en rekke energilagringssystemer i boliger.
Avtalen med FREYR vil føre til at det norske selskapet betaler royalties på forhånd for battericelleproduksjon og celleproduksjon, med lisens- og serviceavtaler som for tiden sluttføres av de to. I slutten av oktober signerte FREYR også et avtaleavtale med Elkem, et silisiumbasert avansert materialeselskap, for kommersiell levering av anodeaktive materialer (AAM) til den første fabrikken under utvikling.
«24Ms teknologi støtter utviklingen av kostnadsoptimaliserte, applikasjonsspesifikke battericelledesign for alle FREYRs målmarkeder,» sa Naoki Ota, administrerende direktør og president i 24M Technologies.
«Vår bruk av tykkere halvsolide elektroder reduserer materialbruk og kapitalinvesteringer betydelig sammenlignet med tradisjonell battericelledesign, samtidig som den gir robust misbrukstoleranse, lang levetid, 100 % kvalitetssporbarhet og unike resirkuleringsegenskaper.»
Tom Jensen, administrerende direktør i FREYR, sa at selskapet hans «opplever sterk interesse fra forskjellige kunder for lavkostbattericeller med høy energitetthet.» De positive egenskapene til 24M-battericellen vil være medvirkende til å tilby markedsledende løsninger for verdens raskest voksende batterietterspørselssegmenter. «