Fra våren kan du ta båten fra Groningen til Norge

Den første seilingen av det nye fergetilbudet er planlagt til 7. april 2022, og meningen er at båten skal seile frem og tilbake mellom Eemshaven og Kristiansand i Sør-Norge tre ganger i uken.

En returbillett i lavsesong koster 225 euro per person hvis du deler hytte med to personer, og 250 euro hvis du tar med deg bilen. Prisene stiger i høysesongen, og en familie med to barn vil koste rundt 1000 euro.

Lastebiler, bobiler og campingvogner kan også tas om bord på skipet, som i dag ligger fortøyd som hotellskip i Glasgow til FNs store klimatoppmøte.

Overnatting om bord

En tur varer fra 15.00 til 09.00 neste morgen; så du sover på båten. I løpet av den tiden kan du besøke flere restauranter og kafeer, badstue, teater og avgiftsfrie butikker.

Det er kapasitet til 2.700 passasjerer om bord, men eierne har besluttet å tillate maksimalt 1.500 inntil videre. «Hvis det fortsatt er noe med korona å gjøre, kan vi gi folk plass», forklarer administrerende direktør Bart Cunnen.

Det nye fergesambandet forventes å skape 50 nye arbeidsplasser, både på skipet og i den nye fergeterminalen som skal bygges i Eemshaven.

Kort pause Groningen

Hovedmålgruppen for fergesambandet er norske reisende. – Mange kommer denne veien fra norsk side: vi ser rundt 900 000 bilbevegelser i året. Vi tilbyr denne fergetjenesten som en kort pause til Groningen, eller for å reise videre til Amsterdam, forklarer Cunnen.

Cunnen brukte 2,5 år på å undersøke sammenhengen, og er overbevist om at han også kan gjøre nederlendere begeistret for forbindelsen. «Hvis du ser på kartet, er dette den mest direkte forbindelsen mellom Sør-Norge og Nederland, Belgia, Frankrike og Tyskland. Du er direkte i fjordene med bil.»

Det er «en betydelig investering», sier Cunnen, som ikke ønsker å avsløre ytterligere detaljer. Investorer fra logistikk, shipping og havneeiendom står bak planen.

louis

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *