Profesjonell fotball er ikke «bare et spill», det spiller en viktig rolle i livene til millioner av mennesker i Nederland. Påvirkningen det har på samfunnet er kartlagt av PwC.
Hovedkonklusjonene i denne studien med tittelen The social impact of professional football er:
- Profesjonell fotball tiltrekker seg 8,2 millioner fans fra alle samfunnslag.
- Profesjonell fotball genererer 2,03 milliarder euro til den nederlandske økonomien.
- Interessen for profesjonell fotball er enorm. I gjennomsnitt bruker fotballfans 11 timer i uken på det. Det er 26 % av fritiden deres.
- Profesjonelle fotballklubber hjelper 283 299 personer hvert år innen helse, arbeid eller utdanning gjennom CSR-prosjekter.
- Profesjonelle fotballorganisasjoner (BVOs) har en forretningsmessig og sosial funksjon i å koble seg sammen i sin region. Totalt er det 12 557 forretnings- og sosiale selskaper og organisasjoner som er aktive innen profesjonell fotball.
Impact profesjonell fotball
Besøk infografikken for å se hvilken innvirkning profesjonell fotball har på samfunnet.
8,2 millioner fotballfans
I et samfunn der folk er ute etter solidaritet, gir profesjonell fotball tilknytning. Mellom supportere på tribunen, mellom frivillige i klubben. Og det knytter fotballfans sammen på jobben, på puben, på sosiale medier eller i nabolaget.
Nederland har 8,2 millioner fans av profesjonell fotball. Fra folk som av og til ser kamp på TV til sesongkortholdere som er på stadion hver uke. Millioner av mennesker følger kampene på TV per runde og det er i gjennomsnitt 205 574 mennesker på stadion.
Gjennomsnittlig 11 timer per uke
Ser på TV, går på stadion, snakker om fotball. De mer enn 8 millioner fotballfans bruker i gjennomsnitt 11 timer i uken på profesjonell fotball, som er 26 % av fritiden deres. Spesielt å se på TV (gjennomsnittlig 3,4 timer), besøke stadion (1,7 timer), snakke om det (1,5 timer), sosiale medier (1,3 timer) og lese (1,1 time). Den mest fanatiske gruppen når til og med 20 timer i uken. Mer enn 65 % av dem angir at dette bidrar positivt til å ha et sosialt nettverk. For mange er det en viktig del av deres sosiale liv, å «høre til et sted».
Plattform for sosiale temaer
I en tid hvor inkludering og mangfold er viktige temaer, er profesjonell fotball en plattform for sosiale diskusjoner. Når det gjelder mangfold scorer profesjonell fotball godt på banen. Av de profesjonelle fotballspillerne har 31 % ikke-nederlandsk statsborgerskap eller dobbelt nasjonalitet. Totalt har de 65 ulike nasjonaliteter. Mange av disse aktørene er rollemodeller som sørger for at små barn fra alle kanter av samfunnet tør å forfølge drømmene sine, prøve å leve sunnere og gjøre sitt beste på skolen.
Profesjonelle fotballklubber hjelper proaktivt folk å komme videre i livet. Dette gjøres gjennom ulike sosiale prosjekter innen områdene deltakelse, utdanning, helse og reintegrering i arbeidsmarkedet. For eksempel hjelper profesjonelle fotballklubber barn som har vanskeligheter med å lære, personer som er distansert til arbeidsmarkedet kan reintegreres gjennom klubbens nettverk og det er ettermiddager der eldre med demens bruker bilder for å mimre tilbake tider. Hvert år er det totalt 283 299 deltakere på dette, det dobbelte av antallet i 2015. Det betyr at profesjonell fotball utgjør en direkte forskjell for mange.
Høyere bidrag til BNP
De nevnte tallene underbygger at profesjonell fotball har en positiv innflytelse på sosialt og samfunnsmessig nivå og på folks velvære, men hva med den økonomiske verdien? Forskerne regnet ut at det direkte bidraget til bruttonasjonalproduktet (BNP) i Nederland utgjør 2,03 milliarder euro. Til sammenligning: i 2015 var dette beløpet 60 % lavere enn det er nå. Nederlenderne bruker derfor mye mer penger på profesjonell fotball enn tidligere. Varierer fra å velge abonnement på ESPN for live-kamper til å bestille matbit og drikke på en kafé når man ser fotball der. Profesjonell fotball gir også stadig mer sysselsetting. BVO-ene og paraplyorganisasjonene står for 3 254 årsverk. Indirekte er dette tallet mange ganger høyere, når man ser på alle kameramenn, trafikkledere, cateringpersonale etc. involvert i fotball.
Verdi for regionen
I tillegg til den direkte effekten, tydeliggjør rapporten også den indirekte verdien. Dette er minst like viktig. Profesjonelle klubber danner en plattform for lokale og regionale parter for å koble seg sammen og være av betydning. Totalt er det 12 557 forretnings- og sosiale selskaper og organisasjoner som er aktive innen profesjonell fotball. Gjennom dette nettverket blir folk kjent med hverandre, gjør forretninger med hverandre, men hjelper også hverandre videre.
Det kan bli enda bedre
De siste årene er det tatt gode grep som har sørget for at den sosiale påvirkningen av profesjonell fotball har økt ytterligere. Det gir energi til å fortsette, for det er også ting som fortsatt kan forbedres. Som for eksempel mangfold utenfor linjene. For eksempel er bare 5 % av styret i BVO-ene kvinner. Og på bærekraftsområdet er vi også langt fra ferdige fordi bare 36 % av BVO-ene har en konkret bærekraftspolitikk.
Forskningen
PwC-forskningen ble bestilt av KNVB, Eredivisie CV (ECV) og Coöperatie Eerste Divisie (CED). For fem år siden skrev PwC rapporten The Power of Football. Metodikken som ble utviklet på den tiden ble også i stor grad brukt til denne forskningen, supplert med ny innsikt.
Forskning på virkningen av profesjonell fotball
Les PwCs forskning om hvilken innvirkning profesjonell fotball har på samfunnet.
Den sosiale effekten ble målt ved hjelp av fem temaer, som ble valgt fordi de er gjenkjennelige for BVO-ene og er i tråd med en rekke bærekraftige utviklingsmål fra FN. Temaene er: tilknytning, trivsel, utdanning, økonomi og bærekraft.
Dataene for forskningen kommer fra tre kilder, nemlig: skrivebordsforskning (data fra ECV, KNVB, CED og offentlige kilder), et spørreskjema til profesjonelle fotballklubber og en representativ undersøkelse blant den nederlandske befolkningen.