Cruisemarkedet vokser raskt, men Holland Norway Lines kunne ikke dra nytte av dette. Ikke fordi det ikke var interesse for denne overfarten til Kristiansand, som ble annonsert som et minicruise, snarere tvert imot. Rederiet går til hundene på grunn av klumling om en fortøyning.
Holland Norway Lines opprettholdt fergeforbindelsen Eemshaven-Kristiansand
Det nederlandske rederiet Holland Norway Lines startet en fergeforbindelse mellom Eemshaven og Kristiansand i Sør-Norge i begynnelsen av april i fjor. Den atten timer lange overfarten ble betjent av MS Romantika, en moderne ferge med et teater, et kasino, et diskotek, restauranter og plass til femten hundre passasjerer og hundrevis av biler og lastebiler. Holland Norway Lines hadde chartret skipet i tre år med opsjon på ytterligere to år.
Holland Norway Lines fergeforbindelse var faktisk mer populær enn forventet
Bemerkelsesverdig nok er ikke årsaken til konkursen manglende interesse. Overfarten, som ble gjort tre ganger i uken, var spesielt populær. I januar i år meldte rederiet at forventningene var blitt kraftig overgått. Det var forventet å ta imot 150 000 passasjerer det første året; det ble 186.000. Passasjerer så ut til å foretrekke båten fremfor en lang kjøretur gjennom Tyskland og Danmark. Blant dem var mange vintersportentusiaster som byttet ut Alpene med de snøsikre norske bakkene.
Holland Norway Lines konkurs på grunn av tvist om fortøyningsplassering
Utsiktene for i år så også rosenrøde ut. – Rundt 60.000 passasjerer har allerede bestilt billett for 2023, sier rederiet, som vurderte å utvide tjenesten på grunn av suksessen. At ting ble veldig annerledes, skyldes strid om fortøyningsplassen som Romantikaen brukte i Eemshaven. Til irritasjon for Holland Norway Lines ble deres 194 meter lange og 29 meter brede båt behandlet i Eemshaven som en lystyacht som kom inn tilfeldig. Båten ble ikke tildelt fast fortøyning. Var det ikke plass på kaia, måtte turen rett og slett avlyses, noen ganger i siste liten.
Fomling rundt kaia førte til ekstra kostnader for Holland Norway Lines
Rederiet ble i vår tvunget til å flytte til Cuxhaven i Tyskland og senere til Emden. Den konstante forsinkelsen og den tilhørende usikkerheten førte imidlertid til en nedgang i antall bestillinger. Samtidig måtte det påløpe mange ekstrakostnader. Onsdag 30. august ble det begjært betalingsutsettelse fra retten. Rederiet ble slått konkurs 4. september. Til sammen jobbet fire hundre personer ved Holland Norway Lines, både på land og på skipet.