Er vi på vei til en Tesla-skatt i Frankrike?

introduksjon

Teslas Model Y ble den mest solgte bilen i Frankrike i de tre første månedene av 2023, foran Dacia Spring og Peugeot e208. Takket være sin prisreduksjonsstrategi og den franske øko-bonusen har Tesla en fremtredende posisjon i det franske elbilmarkedet.

Gitt denne situasjonen lurer noen på om det kan innføres en «Tesla-skatt» i Frankrike, tilsvarende den som ble innført i Norge.

Emmanuel Macron spesifiserer offisielt de kommende nye tiltakene

Skjermbilde av talesendingen. Kilde: Elysee

Disse tiltakene ble presentert av president Emmanuel Macron under arrangementet «Accelerating our reindustrialization», som ble holdt torsdag 11. mai i Élysée-palasset. Denne begivenheten samlet aktører fra fransk industri, inkludert næringslivsledere, folkevalgte, samfunnsrepresentanter og foreninger.

Han foreslo «å endre kriteriene for å gi bilbonusen for å ta hensyn til karbonavtrykket til kjøretøyproduksjonen» og «støtte batterier produsert i Europa for å unngå avhengighet av ikke-europeiske land.» Han foreslo også å favorisere «ansvarlige offentlige anskaffelser, spesielt for viktige avkarboniseringsprodukter» og å etablere en «gjensidighetsagenda» som inkluderer å forsvare en karbonskatt ved grensene og bruke en «speilklausul». Han insisterte på at handelsavtaler bare skulle inngås med land som har lignende standarder for klima, biologisk mangfold og helserestriksjoner.

Til slutt understreket han at «lovforslaget han kunngjør representerer en akselerasjon av denne reindustrialiseringen, som er avgjørende for arbeidskraft, kapital, teknisk fremgang, klimaet, biologisk mangfold, sysselsetting og nasjonens uavhengighet.» Disse forslagene tar sikte på å skape en grønnere og mer uavhengig økonomi i Europa, samtidig som den beskytter europeisk industri og fremmer lokal produksjon.

Suksessen til Tesla i Frankrike

I løpet av fire måneder reduserte Tesla prisene på flaggskipet Model 3 og Model Y, og utnyttet den franske øko-bonusen.

Dette systemet gir et tilskudd på 5.000 euro for rene elektriske kjøretøy som koster under 47.000 euro og veier mindre enn 2,4 tonn. Franske forbrukere er ikke pålagt å kjøpe et innenlandskjøretøy, noe som er til stor fordel for Tesla.

I følge AAA Data-data sitert av Automotive Platform, registrerte Tesla mer enn 12 800 biler i Frankrike i første kvartal 2023, en økning på 51,24 % sammenlignet med samme periode i 2022.

Stillingen til de franske produsentene

Til tross for økende konkurranse fra Tesla, virker ikke Carlos Tavares, daglig leder i Stellantis (Peugeot), bekymret. På BFM Business forklarer han at prisen på Stellantis-biler er mye lavere enn på Tesla, og at prisspørsmålet angår den amerikanske produsenten mer.

Luca de Meo, administrerende direktør i Renault, kommenterte på sin side Teslas massive priskutt i USA, Kina og Europa i et intervju med Financial Times. Ifølge ham kan denne strategien ødelegge kundenes tillit til verdien av deres elektriske kjøretøy. Han håper Tesla vil senke prisene ytterligere, men sier Renault vil beskytte verdien av sine egne elbiler.

En undersøkelse kjører for tiden på LinkedIn

Jeg er i opprinnelsen til en Avstemning på LinkedIn Dette gjør at vi bedre kan forstå offentlighetens oppfatning av implementering. Fordi nettverket mitt er mangfoldig, er resultatene enda mer interessante.

For å vitenskapelig analysere resultatene av denne undersøkelsen, må vi vurdere de to hovedtypene data vi har tilgjengelig: kvantitative data (stemmer) og kvalitative data (kommentarer).

La oss starte med de kvantitative dataene: av de 97 stemmene er 51 % for å innføre «Tesla-skatten», 48 % er imot og 1 % mener at det ikke finnes andre løsninger.

Deretter analyserer vi de kvalitative dataene: kommentarene. Den kvalitative analysen er litt mer kompleks da den krever tolkningen av meningene som kommer til uttrykk i kommentarene. Generelt ser det ut til å være en del usikkerhet og debatt med ulike meninger om dette temaet.

Marc Levasseur foreslår at problemet bør tas opp på EU-nivå for å unngå politisk demagogi. Fabrice Trinité nevner at åpningen av Giga Berlin kan være banebrytende, og antyder at han ser fordeler med lokal produksjon.

Når vi tar disse to typer data i betraktning, kan vi si at temaet «Tesla-skatt» er et diskusjonstema i samfunnet. Undersøkelsesresultatene viser en tilnærmet jevn fordeling mellom tilhengere og motstandere. Kommentarer gjenspeiler denne inndelingen, med varierende og noen ganger motstridende meninger.

Det er viktig å merke seg at selv om denne metoden gir en mer detaljert oversikt over meningene om Tesla-avgiften, har den sine begrensninger. Antallet avgitte stemmer (97) er relativt lite, så disse resultatene er kanskje ikke representative for hele befolkningen. I tillegg ble ikke alle kommentarer vurdert, og noen kommentarer kan ha større vekt enn andre avhengig av hvem som skrev dem.

Oppsummert, mens undersøkelsesresultatene og kommentarene antyder en meningsforskjell om «Tesla-skatt»-spørsmålet, ville det være nødvendig å gjennomføre en større undersøkelse og gjennomføre en dypere analyse for å trekke definitive konklusjoner.

«Tesla-skatten» i Norge og dens potensiale i Frankrike

For å beskytte nasjonale produsenter og forhindre at den økologiske bonusen bare kommer utenlandske merker til gode, kunne Frankrike modellere seg etter «Tesla-skatten» som ble innført i Norge. Siden 1. januar 2023 har Norge igjen økt merverdiavgiften til 25 % for biler verdt over 43 000 euro og pålagt ekstra vektavgifter for kjøretøy over 500 kg. Dette tiltaket oppfordrer kjøpere til å bytte til lettere og/eller billigere kjøretøy.

Diplom

Suksessen til Tesla i Frankrike reiser spørsmålet om å innføre en «Tesla-skatt» tilsvarende den i Norge. Hvis den franske regjeringen bestemmer seg for å beskytte sine nasjonale produsenter, kan den endre vilkårene for å gi miljøbonusen eller innføre en spesifikk avgift.

Noen løsninger fra Linkedin-fellesskapet vårt

I følge vår Linkedin diskusjonFlere temaer og meninger dukker opp angående elbilindustrien, spesielt rundt Tesla og den franske bilindustrien:

  1. Teslas rolle i elbilindustrien:
    • Michael Pinto, administrerende direktør, berømmer Tesla for sin innovasjon og suksess til tross for innledende vanskeligheter. Han oppfordrer fransk industri til å hente inspirasjon fra Tesla i stedet for å prøve å skattlegge Tesla.
  2. Forslag for å fremme avkarbonisering:
    • Marc Levasseur fra Groupe ADP foreslår en trepunktsstrategi: innføre en karbonavgift på import, redusere momsen for å opprettholde lokal konkurranseevne og innføre et mer rettferdig bonusomfordelingssystem.
  3. Utfordring fra kinesiske bilprodusenter:
    • Eric Leger fremhever den forestående ankomsten av konkurransedyktige kinesiske aktører på elbilmarkedet som kan ryste den europeiske industrien.
  4. Ytelse til franske elbiler:
    • Specq Benjamin, byrådirektør, uttrykker sin skuffelse over ytelsen til franske elbiler fra Renault Group og PSA Group og deres ugunstige sammenligning med Tesla.
  5. Forslag for å fremme den franske bilindustrien:
    • Armand Taieb tilbyr et insentiv for å oppmuntre til kjøp av franske elbiler: 2000 km gratis lading ved kjøp.

Oppsummert fremhever denne diskusjonen viktigheten av innovasjon og konkurranseevne i elbilindustrien. Mens Tesla regnes som en suksessmodell, blir franske bilprodusenter bedt om å forbedre ytelsen for å forbli konkurransedyktig i møte med fremveksten av internasjonale konkurrenter. Til slutt fremmes ulike forslag for å fremme avkarbonisering og øke den lokale bilindustrien.

Uttalelse fra Tesla Mag

Dersom den norske modellen kan vurderes for replikering i andre europeiske land, reiser dette utvilsomt spørsmål om fri konkurranse. Mekanismen kan virke uheldig da den innebærer å identifisere merkespesifikke faktorer for å unngå diskriminering. Men er det virkelig den rette løsningen?

I stedet for å pålegge spesifikke avgifter, kan det være mer interessant å utforske andre måter å stimulere etterspørselen etter elektriske kjøretøy på utenfor tradisjonelle annonseringsmetoder. Myndigheter kan oppmuntre bilprodusenter til å innovere og utvikle mer effektive og rimelige teknologier ved å tilby dem skatteinsentiver eller subsidier for forskning og utvikling.

I tillegg kan fremme av ladeinfrastruktur og investering i elektriske transportnettverk bidra til å skape et mer gunstig miljø for bruk av elektriske kjøretøy. Til syvende og sist handler det om å finne en balanse mellom å beskytte innenlandske produsenter og fremme sunn konkurranse, samtidig som man fremmer overgangen til bærekraftig og miljøvennlig mobilitet.

Bli med i Tesla Mag Club nå og ta en aktiv del i den elektriske revolusjonen. Ser du etter en terminal- eller solcellemontør? List opp virksomheten din og svar på lesernes henvendelser. Trenger du en kommunikasjonsstrategi? Velg Tesla Mag-nettverket.

Et spørsmål ? Kontakt oss

lyon

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *