BYD, Xpeng, Nio, Maxxus, Voyah og Hongqi. Dette var helt nye navn som norske bilkjøpere måtte stri med da de dukket opp på det norske markedet etter 2021. Alle ønsket å ta en solid andel av det norske elbilmarkedet, som har blitt et av de største i verden over natten.
Tidligere hadde MG og Polestar (produsert i Kina men med full Volvo-teknologi) allerede hatt flere år med godt salg i Norge.
Umiddelbar suksess
Og norske bilkjøpere kjøpte kinesiske biler i store mengder. I 2022 kjøpte nesten 17.000 nordmenn en av disse kinesiske bilene. Polestar solgte flest biler med 4.697, fulgt av MG med 4.241, BYD med 2.655, Hongqi med 2.086 og Nio med 1.135. Vi håpet mest sannsynlig på enda bedre salg i 2023.
Elbiler er den avgjørende faktoren
Men slik ble det ikke. Fjoråret var imidlertid vanskelig for de aller fleste merker, med 27 prosent nedgang i nybilsalg og 47 000 færre salg enn i 2022. Tesla og Toyota, som tok de to øverste plassene i salgsstatistikken i 2023, var en av de få som har en betydelig registrert økning i salget.
Svart år
Det har vært et helt mørkt år for kinesiske merker. De fleste så salget falle med halvparten eller mer. Den verste situasjonen skjedde for Hongqi, som bare solgte 11 biler i fjor, ned fra mer enn 2000 året før. Polestar-salget falt med 4.697 til 1.832. BYD, som solgte flere elbiler på verdensbasis enn Tesla i tredje kvartal 2023, halverte salget i Norge. Bare Xpeng var i stand til å få noen flere kunder enn året før takket være den nye store SUV-en G9. Du kan se den dramatiske nedgangen i merkevaresalget i tabellen nedenfor.
De 10 kuleste elbilene i 2024
Øyvind Solberg Thorsen er direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), som lager registreringsstatistikk. Han forklarer den kraftige nedgangen i nye merker og modeller:
Kjøp kjente merker
– Vi opplever at når økonomiske forhold blir vanskeligere, velger de fleste bilmerker de allerede har hatt et forhold til. Mange nykommere har derfor problemer med å finne kunder, forklarer Thorsen.
– Men det kan bli store endringer her, fordi det kommer en del mindre elbilmodeller i fremtiden. Mange av disse kommer fra nye bilprodusenter. Nye små elbiler vil sannsynligvis også ha en rimelig pris, noe som kan gjøre dem populære blant mange. Det blir spennende å se hvordan dette vil slå ut i 2024, sier OFV-direktøren.
Veldig optimistisk
BYDs kommersielle direktør Simen Wøien Christensen innrømmer at 2023 var et vanskelig år:
Ikke gå i kilometerfellen
– Første halvdel av 2023 var vanskelig. Med den nye vektavgiften er store elektriske SUV-er ikke lenger så enkle å selge. I andre halvår tok vi grep og introduserte spesielt et nytt leasingkonsept der kundene ikke måtte betale forskudd, men kun betalte et fast beløp per måned. Dette har hatt en veldig positiv effekt på salget, forklarer Wøien Christensen til Dinside.
Han er veldig optimistisk med tanke på salget i 2024.
– Vi har flere nye modeller i år som vi tror norske kjøpere vil like prisene på. Den første er BYD Dolpin, som vil være en konkurrent til VW ID.3. Litt senere kommer Seal, som blir en konkurrent til Tesla Model 3, forklarer Wøien Christensen.
Slik gikk salget i 2023
plassering | merke | 2023 | 2022 | Endring % |
1. | Du er her | 25.408 | 21.300 | +19,3 |
2. | Toyota | 15.754 | 13.873 | +13,6 |
3. | VW | 13.704 | 20.183 | – 32.1 |
12. | MG | 3.317 | 4.241 | – 21.8 |
16. | Nordstjernen | 1.832 | 4.697 | – 61,0 |
18. | BYD | 1.383 | 2.655 | – 47,9 |
22. | Xpeng | 777 | 703 | +10,5 |
23. | Nio | 621 | 1.135 | – 45,3 |
30. | Maxxus | 326 | 976 | – 66,6 |
40. | Voyah | 58 | 396 | – 85,4 |
49. | Hongqi | 11 | 2.086 | – 99,5 |
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken. De tre bestselgende bilene, samt kinesiske biler som hadde fulle salgsår i 2022 og 2023. Rangering etter salg i 2023.