Det er mangel på sjåfører i Norge – Delfi business

Sjåfører må være kjent med ulike konvensjoner og forstå informasjonen i dokumentene, kunne klare seg raskt i vanskelige trafikkforhold og generelt ha gode kjøreferdigheter.

Det er en oppfattet mangel på sjåfører

Det merkes at det er mangel på sjåfører i Norge til både produkt- og persontransport. Arbeidsgivere foretrekker minst ett skandinavisk språk, enten de søker på en produkt- eller persontransportstilling.

Når alt kommer til alt, når du kjører store traktorer, har sjåførene et stort ansvar for å ivareta sikkerheten til seg selv og lasten sin. Det er viktig at sjåførene er kjent med lovverket som gjelder for sin bransje, kjenner reglene for kjøre- og hviletidskrav, vet hvordan de skal sikre farlig gods sikkert og kjenner kravene til bruk av kjetting.

Potensielle laste- eller passasjersjåfører trenger en arbeidstillatelse som sikrer at sjåførens helse oppfyller kravene. Kandidater til stillingen som sjåfør må levere legeerklæring utstedt av lege, som kan utstedes senest for seks måneder siden.

Potensielle drosjesjåfører blir noen ganger bedt om å huske en testrute. De som ønsker å kjøre buss må være minst 21 år, men godstransportører kan være 18 år. Maksimal aldersgrense for gods- og passasjersjåfører i Norge er 70 år. I tillegg kommer de som ønsker å kjøre lastetraktor over 3500 kg. vekt, må få særskilt tillatelse.

Førerkort og aldersgrense

Det er viktig å vite at de som ønsker å bli sjåfører som transporterer passasjerer eller gods må gjennomgå 240 timers tilleggsopplæring.

I tillegg må sjåførene delta på 35 timers oppfriskningsopplæring hvert femte år. Førerkort klasse C og CE kreves for transport av næringsgods, mens førerkort klasse D og DE kreves for transport av passasjerer.

Spesiell opplæring kan organiseres for sjåfører som transporterer farlig gods. Det er også viktig for kandidater til sjåførstillingen å angi nivået på datakompetanse, fordi ulike elektroniske midler brukes ved transport av last, administrering av dokumentasjon og opprettholdelse av kontakt med partnere.

Lønn for sjåfører varierer, ettersom inntjeningen avhenger av timepris, jobbstørrelse eller daglig inntjening.

Lastebilsjåfører tjener i dag mellom 165 og 200 kroner i timen. (17-20 euro). Bussjåfører får mindre betalt, rundt 168 kroner i timen (rundt 17 euro).

john

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *