Den globale byggekrisen forverrer Legrands kvartalsresultater

Det meldte produsenten av elektriske apparater Legrand fredag ​​3. mai Resultatene er nede i første kvartal, med et nettoresultat på 276 millioner euro, en nedgang på 16,5 % sammenlignet med første kvartal 2023på bakgrunn av et svakt globalt byggemarked.

Salget, 80 % knyttet til byggesektoren, utgjorde 2,03 milliarder euro i denne perioden, en nedgang på 5,6 %.konsernet kunngjorde, men bekreftet sine årlige mål.

«Markedet lider» fra Skandinavia til Kina

«Våre resultater for første kvartal 2024 er i tråd med våre forventninger », kommenterte daglig leder Benoît Coquart. «I et byggemarked som er i betydelig tilbakegang i de fleste regioner, Den begrensede nedgangen i salg og robustheten til marginene våre (…) viser robustheten til vår forretningsmodell og styrken til våre markedsposisjoner,» la han til.

Når det gjelder boliger (40 % av aktiviteten), «lider markedet, selv når det kommer seg, i Skandinavia, Tyskland, Frankrike og USA.» Det skjer ikke i Kina i det hele tatt «, beskrev lederen til pressen.

For servicebygg (40 % av salget) er markedet «ned i Europa, for kontorer i USA», la han til, men sa at han var «veldig trygg» på en forbedring i selskapets balanse.

Forbedring er nært forestående

«I de kommende månedene forventer vi sekvensielle salgsforbedringer: et andre trimester bedre enn det første, et tredje trimester bedre enn det andre, osv.anslår Benoît Coquart, som forventer et større antall arbeidsdager, men også en høy etterspørsel etter datasentre (15 % av aktiviteten).

«I byggemarkedet tror vi det kan være en gradvis forbedring innen slutten av året, i USA i boligsektoren, og det er svært sannsynlig at noen markeder vil gjøre det bedre, for eksempel i Afrika eller til og med Europa, hvis rentene begynner å falle, legger han til.

LESE OGSÅ


Elektrisk utstyr: Schneider og Legrand har det bra

Organisk vekst og gjennom oppkjøp

Legrand satser på salg for 2024 » lett voksende » organisk og gjennom oppkjøp og en justert driftsmargin før oppkjøp mellom 20 % og 20,8 %.

Ledelsen hevder «positivt momentum i markedsandelsøkninger», fortsetter å lansere nye produkter og har økt kommunikasjonskostnadene.

Alene i dette nabolagetGruppen annonserte tre oppkjøp (et nederlandsk selskap som spesialiserer seg på tilkoblet helse, et indisk selskap som spesialiserer seg på datasenterutstyr, etc.), og planlegger å fortsette på denne veien for å styrke seg i «sektorer med høy vekst.»

Valgt til deg

lyon

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *