Bli kjent med helseinnovasjon i Norge – St. Olaf College

The Norway Innovation Scholars 2024 ved Norsk Folkemuseum. Årets stipendmottakere inkluderte (bakerste rad, fra venstre) Miriam Clapp ’24, Lily Bensen ’24, Sarah Fleming ’24, Eva Benson ’25, Savina Dock ’24, (forreste rad, fra venstre) Casey McCloskey ’24, Maheen Asim ’25, Rara Istifadah ’24 og Josh Sutherland ’24.

Tidligere i år reiste ni St. Olaf College-studenter til Norge for å jobbe i to medisinske oppstartsbedrifter. Etter å ha blitt orientert om pliktene sine – som fokuserte på å undersøke muligheten for å introdusere nye helseprodukter på amerikanske markeder – kastet de seg over arbeidet sitt. Fire uker senere presenterte de rapportene sine for selskapet.

«Jeg har aldri hatt så mye autonomi i noen annen praksis,» sier Miriam Clapp (sisteåret 2024). «Jeg likte virkelig muligheten til å utvide mine eksisterende konsulentferdigheter i et internasjonalt miljø.»

Norway Innovation Scholars og forretningspartnere (fra venstre) Sarah Fleming '24, Emilie Strol, Rara Istifadah '24, Maheen Asim '25, Josh Sutherland '24, Gaute Næspe og Tim Næspe.
Norway Innovation Scholars og forretningspartnere (fra venstre) Sarah Fleming ’24, Emilie Strol, Rara Istifadah ’24, Maheen Asim ’25, Josh Sutherland ’24, Gaute Næspe og Tim Næspe på deres presentasjon.

Opplevelsen var en del av Norway Innovation Scholars Program (NISP), som gir studenter fra et bredt spekter av disipliner muligheten til å samarbeide og løse problemer i et interkulturelt miljø. «Innovasjon oppstår når en mangfoldig gruppe studenter kommer sammen for å fullføre et utfordrende og mangefasettert prosjekt,» sier Kirsten Cahoon ’98, direktør for Piper Center for Vocation and Career.

Årets NISP-program inkluderte to team med St. Olaf-studenter, som hver jobbet med en annen bedrift. Det første teamet – Sarah Fleming (graduate Year 24), Rara Istifadah (Graduate Year 24), Maheen Asim (Graduate Year 25) og Josh Sutherland (Graduate Year 24) – jobbet med Norway Health Tech. Det andre teamet – Savina Dock (Graduate ’24), Casey McCloskey (Graduate ’24), Eva Benson (Graduate ’25) og Clapp – jobbet med Viking Arm Medical.

«I ingen annen praksis har jeg hatt så mye autonomi. Jeg nøt virkelig muligheten til å utvide mine eksisterende konsulentferdigheter i et internasjonalt miljø.»

Miriam Clapp ’24

Daglige oppgaver inkluderte markedsundersøkelser, rådgivning, analyse av salgsplaner og utvikling av salgsstrategier. Programmet er intensivt og inkluderer totalt 200 til 300 timer i løpet av fire uker. Likevel gir det studentene praktisk erfaring og nye perspektiver på feltet helseteknologi – og deres fremtid i det.

«Det jeg likte mest var å vite at arbeidet mitt vil ha en positiv innvirkning og potensielt forbedre helsevesenet og resultatene gjennom innovative tekniske løsninger for samfunnet,» sier Asim.

Istifadah sier at hun også satte pris på muligheten til å oppleve hvordan det var å jobbe i en annen kultur. «Det var verdifullt å lære om ulike lederstiler og kulturen/normene på arbeidsplassen. Det hjelper meg å forstå det norske samfunnet og dets verdier, sier hun.

NISP støttes på campus av Paul Edwards, assisterende direktør for Piper Center for Vocation and Career, og biologiavdelingen, med biologiprofessor Kevin Crisp som mangeårig fakultetsrådgiver. Programmet ble lansert i 2014 som et speilbilde av Mayo Innovation Scholars Program, som avdøde John Meslow (Class of 1960) utviklet i 2006.

Norway Innovation Scholars og ansatte (fra venstre) Savina Dock '24, Eva Benson '25, Hans Martin Aguilera, Miriam Clapp '24 og Casey McCloskey '24.
Norway Innovation Scholars og ansatte (fra venstre) Savina Dock ’24, Eva Benson ’25, Hans Martin Aguilera, Miriam Clapp ’24 og Casey McCloskey ’24.

Gjennom hele måneden jobbet teamene på fire med å produsere en detaljert rapport som oppsummerte målmarkedsundersøkelsene deres og deres foreslåtte løsninger på problemene selskapene de jobbet med. Crisp ledet arbeidet deres, hvor de jobbet tett med selskapets administrerende direktør.

«Denne opplevelsen ga meg et bredt innblikk i bransjen og alle dens forskjellige aspekter og hvordan alle i gruppen min virkelig gjorde dette mulig ved å spille etter deres individuelle styrker,» sier Benson.

McCloskey sa at han likte å jobbe i et lite team og fant ut at teamet var veldig effektivt når de jobbet godt sammen. «På denne turen opplevde jeg hvordan det var å jobbe fulltid som konsulent, og selv om det var kjedelig, likte jeg det veldig godt,» sier han.

På fritiden fikk elevene utforske byen, delta på konserter og besøke kunstmuseer.

– Vi besøkte mange kultursteder i Norge som gruppe, inkludert Akershus slott, MUNCH-museet og Stav Vikingkirke. Det var en fantastisk opplevelse med ledelse og kultur, sier lærerassistent Lily Bensen (24. år).

I tillegg til å være fordypet i norsk kultur, ga programmet også mulighet til å møte tidligere Ole-elever.

– Jeg fikk muligheten til å spille på en orkesterprøve med en tidligere Ole som bor i Oslo på Fulbright-stipend, sier Clapp, som selv mottok Fulbright-stipend i vår.

Kombinasjonen av alle disse elementene skaper en uvurderlig opplevelse.

«Jeg ville gjort det igjen,» sier Istifadah.

tim

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *