Innvielsen av det nye bygget Den døpte «Ala Álvaro Siza» («Álvaro Siza-fløyen») til Serralves-museet i Porto understreker det historiske forholdet mellom stiftelsen og den portugisiske mesteren.
Samarbeidet på mer enn tretti år mellom den portugisiske arkitekten og stiftelsen har faktisk gitt opphav til en veritabel campus av bygninger på Serralves eiendom, med den første utformingen av Museum of Contemporary Art i 1999, det viktigste museet i Portugal kl. tiden, The Manoel de Oliveira Cinema House i 2019, byggingen av gartnerens hus i 2021 og til slutt restaureringen av Art Deco-villaen i 2021. Fløyen, nylig designet av Alvaro Siza, tilbyr nå et ekstra areal på 4200 m2 i det opprinnelige museet.
Et utvidet utstillingsområde
Diskret løsrevet fra det originale museet som en gren som dukker opp fra stammen som mater det, huser den nye fløyen nesten 5000 kunstverk fordelt på Serralves-samlingen, den portugisiske samtidskunstsamlingen og Banco Privado Português-samlingen og depotet. samlinger, som omfatter en stor samling kunstnerbøker og utgaver, det vil si rundt 5000 bøker. Bygningen rommer også en stor del av de viktige Siza-arkivene. Bygget består av tre etasjer og tilfører nesten 50 % utstillingsplass og 75 % reserveplass til det allerede omfattende, kvart århundre gamle museet. Første etasje er dedikert til arkitektoniske presentasjoner, den andre til kunst. I kjelleren er reservene til Serralves-samlingen samt andre midler holdt som innskudd.
Organisk lenke
«Álvaro Siza-fløyen» ligger i parken designet i 1932 av den franske landskapsarkitekten Jacques Gréber på stedet for en landbruksgård vest for den eksisterende bygningen og er designet i perfekt harmoni med landskapet. For ikke å skade den eksisterende arten, ser bygningen ut til å gå i sikksakk mellom stammene, noe som skaper en sterk tilknytning til den eksisterende strukturen. Det nye bygget er knyttet til museet gjennom et smalt høyt galleri og er også tilgjengelig fra første etasje. Den armerte betongkonstruksjonen er kledd utvendig med gips og granitt. Innvendig er galleriene dekorert i hvitt og fremhevet av marmorsokler og tregulv. Lyset som kommer fra rommet mellom tak og vegger forsterker mykheten til stedet. Et uvanlig spill i Sizas vokabular: For å komme til den nye fløyen forlater besøkende den gamle delen via en vegg gjennomboret av en trekantet form, som et like trekantet, men omvendt vindu fører til.
Ubestemt rute
Logikken med utvidelsen er å frigjøre besøkende fra en forhåndsbestemt reiserute og å fremme dialog mellom verkene til kunstnere fra forskjellige generasjoner og forskjellige opprinnelsesland. Den første utstillingen, med tittelen «Improbable Anagrams», gjenspeiler denne bevegelsesfriheten og opplevelsen i sin konseptuelle programmering, ettersom interiøret utfolder seg i en rekke rom med forskjellige konfigurasjoner og høyder. Nøye plasserte karnapper rammer inn utsikt over landskapet og bader rommene i behagelig naturlig lys, mens subtilt arbeid med kunstig lys er muliggjort av tykke, tilnærmet svevende undertak som skjuler lysutstyret.
__
Stiftelsen ble grunnlagt i 1989 som en privat institusjon med offentlig nytte og er basert på en eksepsjonell arv bestående av Museum of Contemporary Art, Art Deco Villa, Casa do Cinema Manoel de Oliveira (House of Cinema) og Serralves Park Jointly klassifisert som et nasjonalt monument i 2012.