«I dag er vi i ferd med å bygge en styring og en organisasjon som tar hensyn til utviklingen av kunstig intelligens i gruppen,» forklarer Fabien Darchis, leder for operasjonelle tjenester i Eiffage Construction. Men gitt potensialet til denne teknologien, ventet ikke gruppen med å begynne å utvikle sine første brukssaker.
Ulykkeskunnskap og karbonberegning
Majoren rettet først blikket mot å analysere ulykkesrisikoen. «Vi fant sammenhenger mellom ulike faktorer som været, karakterer, typologien til et prosjekt, fremdriften på byggeplassen og ulykkesraten,» fortsetter Fabien Darchis.
Ingenting revolusjonerende så langt, men med AI kan vi «holde et øye med alle disse dataene samtidig og identifisere situasjoner på en potensielt ulykkesutsatt byggeplass,» forklarer sjefen for driftstjenester. Til dette formålet vil programvare som for tiden er i testfasen bli tatt i bruk i første kvartal 2024 og vil særlig gjøre det mulig å styrke sikkerhetskontrollen på enkelte byggeplasser.
«Den andre brukssaken gjelder analysen av CO2-utslippene våre i Scope 1 og 2, takket være en AI koblet til vår økonomiske ERP som analyserer gass- og strømregningene våre sted for sted.», legger Fabien Darchis til. Denne programvaren, som vil være klar til bruk i mai 2024, vil tillate Eiffage å utføre en detaljert analyse av energiforbruket sitt. «Eiffage Route, for eksempel, installerte sensorer i asfaltanleggene sine, noe som tillot bedre kontroll over anleggene og en besparelse på 7 % i strøm og gass på et år,» understreker direktøren.
LESE OGSÅ
KI: Bouygues Constructions forskningsfokus
Definerte utviklingsområder
Slike konkrete resultater får Eiffage til å vurdere nye utviklinger på kort sikt. Starter med regulatorisk tilsyn: Vi kunne integrere AI i databasene for å holde oss oppdatert med de siste enhetlige tekniske dokumentene osv. », sier Fabien Darchis.
Men det er i et annet segment at utviklingen av AI hos Eiffage ser ut til å være mest lovende: kapitalisering av kunnskap. «Våre team løser problemer på byggeplasser hver dag, registrert i Rex (tilbakemelding). Vi har imidlertid problemer med å bruke disse dataene. Det er her AI kommer inn i bildet. Når en stedsleder gjenkjenner et problem, kan han eller hun spørre en AI om andre ansatte i gruppen har støtt på det samme problemet., forklarer Fabien Darchis. Programvaren er da i stand til å analysere alle Rex og sette dem i kontakt med menneskene som allerede har løst slike problemer på en byggeplass. »
Ytterligere muligheter for å utvikle kunstig intelligens dukker opp, spesielt for beregning av gruppe Scope 3 eller for å analysere sikkerhetsdata på byggeplasser. «Men AI er fremfor alt et menneskelig anliggende: vi må popularisere denne teknologien, for eksempel ved å sette opp opplæring og rapportere om internt utviklede brukssaker,» avslutter Fabien Darchis.
LESE OGSÅ
Offentlige anskaffelser: Kunstig intelligens, en kommende revolusjon innen innkjøp?