Ved dekret av 26. juni 2024 Regjeringen har oppdatert listen over tillatte drivstoff og derfor introdusert ikke-vei diesel XTL og B30, spesielt for anleggsmaskiner. En forpliktelse han gjorde i oktober i fjor.
Samtidig har den også gått tilbake til tiltenkt bruk, for eksempel ved å ikke lenger forbeholde bruken av syntetisk parafindiesel eller vannbehandlet diesel for selveide flåter (XTL). Betong, Dette drivstoffet er nå tilgjengelig på bensinstasjoner og er ikke lenger underlagt noen spesiell distribusjonslogistikk.
I tillegg nevner et dekret spesifikt at bruken av superetanol utelukkende er forbeholdt «modulært drivstoff» bensin-tenningskjøretøyer, «flex fuel»-kjøretøyer og de som er utstyrt med en godkjent konverteringsanordning.
B100: Tankdeling mulig
For hans del, B100 er fortsatt reservert for selskapets egne flåter av profesjonelle kjøretøy men disse ser definisjonen deres utvikle seg. Fra nå av, En selskapseid flåte kan deles av et konsortium av eiere av profesjonelle kjøretøyer eller kommersielle ikke-veigående mobile maskiner. Følgelig påpeker representantene for Saipol (leverandør av Oleo100), Deling av tanker mellom ulike eiere er muliggjort.
«Vi er overbevist om at denne fremgangen i betydelig grad vil bidra til å redusere utslipp av klimagasser og samtidig støtte utviklingen av en sirkulær og lokal økonomi. Takket være disse nye tiltakene kan vi intensivere vårt bidrag til energiomstillingen og tilby transportfagfolk konkrete og umiddelbare alternativer, sier Claire Duhamel, direktør for Oleo 100.
En avklaring av vilkårene for bruk av alternativt drivstoff som er spent på av fagfolk i industrien.