Det ungarske lavprisflyselskapet vil ikke lenger tilby innenlandsflyvninger i Norge. Noen internasjonale ruter gjenstår imidlertid.
I fjor kom Wizz Air med en overraskende kunngjøring om at de ville begynne å operere innenlandsruter i Norge. Nesten ett år senere trekker selskapet seg nå ut.
Fra 14. juni blir alle Wizz Airs innenlandsflyvninger i Norge innstilt. Flyselskapet bekreftet avgjørelsen overfor det norske næringslivsnettstedet e24 etter spekulasjoner i media.
«Beslutningen er basert på økonomiske og kommersielle vurderinger. Selskapet flytter kapasitet til andre markeder, sier kommunikasjonsdirektør Andras Rado til e24.
Internasjonale flyvninger gjenstår
Til tross for beslutningen om å innstille innenlandsflyvninger, vil Wizz Air fortsette å frakte passasjerer til og fra Norge. Det er foreløpig ikke klart om alle internasjonale flyvninger vil bli opprettholdt eller om det blir noen endringer.
Flyselskapet har tilbudt flyreiser til og fra europeiske destinasjoner som Gdansk, Tallinn og Riga i mange år. Mange utenlandske arbeidere bruker flyselskapet regelmessig.
Wizz Air legger skylden på urettferdig statsstøtte
Rado sa videre at flyselskapets erfaring siden starten av innenlandsflyvningene hadde vist at et kommersiell kapasitetsskifte til Norge «ikke var økonomisk levedyktig».
Han sa at «alle andre flyselskaper» hadde mottatt økonomisk støtte under pandemien.
«Derfor har Wizz Air besluttet å flytte kapasiteten til markeder der forholdene ikke er forvrengt av proteksjonistiske interessegrupper og hvor reisende kan oppleve reell konkurranse og lave billettpriser,» la han til.
Ny konkurranse kan være den virkelige årsaken
Det er imidlertid ikke alle som er enige i Wizz Airs vurdering. Formann i Norges Flygerforbund, Yngve Carlsen, sa Åpent hus Etter hans mening var Wizz Airs forretningsmodell i Norge basert på antakelsen om at Norwegian ikke ville lykkes.
Norwegian Airs kontroversielle restrukturering ble fullført forrige uke etter at flyselskapet gikk ut av konkursbeskyttelsen i både Irland og Norge. Det nyfokuserte Norwegian vil satse på innenlandsflyvninger, det samme vil det nyopprettede flyselskapet Flyr.
– Med en ombygd og refinansiert Norwegian samt Flyr, SAS og Widerøe, er det lite sannsynlig at antallet øker, sa Carlsen.
Uansett årsak, avslutter dette en veldig kort, men begivenhetsrik tid for Wizz Air i Norge. Flyselskapet møtte motstand fra seniorpolitikere over sin holdning til fagforeninger. Den stengte også basen i Trondheim etter bare tre måneders drift.