Listone Giordano presenterer Graphite, et treoverflateprosjekt som kombinerer forskning og utvikling i rytmen av den sirkulære økonomien
8. og 9. november på ARCHITECT & WORK PARIS 2023-showet
Ved å kombinere teknologi, bærekraft og design i et enkelt revolusjonerende produkt, er Graphite et moderne treoverflateprosjekt fra Listone Giordano, et benchmark-merke innen høykvalitets tregulv, født fra en innovativ produksjonsprosess som kombinerer estetikk og eksperimentering.
Forskning og utvikling har alltid vært en integrert del av Listone Giordanos DNA, og dette er bare ett aspekt av betydningen han legger til ordet «innovasjon»: grafitt er nært knyttet til merkevarens identitet, og fungerer som et sant vitne til dets essensielle verdier. av selskapet, med sin omfattende kunnskap om tre og en autentisk tolkning av verdiene til kultur, kunstnerisk følsomhet og den italienske levekunsten. Listone Giordano søker stadig etter syntesen mellom estetikk og etikk, en harmonisering mellom teknologi og natur, mellom industri og miljø, mellom ytelse og helse.
Basert på disse felles verdiene ble det kommersielle partnerskapet med Alisea født, drevet av refleksjon over planetens fremtid og innbyggernes velvære.
Alisea – designer av resirkulerte og gjenbrukte gjenstander – har etablert seg siden 1994 som den eneste operatøren som gjør gjenbruk og resirkulering til identiteten til selskapet sitt. Alle materialene som brukes til å lage produktene er behandlet med innovative prosesser, som garanterer kvalitetsstandarder som er nesten identiske med de for nye materialer.
Hva er grafitt?
«Graphite» er et parkettgulv som er et resultat av en innovativ produksjonsprosess som er et resultat av ønsket om å blåse nytt liv i flere tonn grafitt produsert under prosessering i industrianlegg. Listone Giordano «Graphite»-parkett gir trestrukturen et nytt utseende takket være en spesiell industriell prosess som involverer påføring av en pigmentert base som en pasta av grafittpulver påføres, supplert med et beskyttende ugjennomsiktig oljelag, resultatet av en spesialdesignet for denne blandingen utviklet for dette formålet.
Denne generelle behandlingen, som krever flere manuelle trinn, påvirker den kromatiske effekten av overflaten betydelig. Det forsterkes av en større dybde av pigment og samtidig av naturligheten og gjennomsiktigheten til kornet. Fargepaletten spenner fra grå til mer intense sorte toner og har samtidig optimal motstand mot fysiologiske prosesser med fargeoksidasjon når den utsettes for UV-lys. Tester utført så langt har vist utmerket ytelse i tung trafikk og utmerket stabilitet mot fargesvingninger.
Alisea fant i Listone Giordano drivkraften bak en forsyningskrets som forbinder materialeiere med innovasjonssøkere som ønsker å bidra til utviklingen av en verden der ingenting går tapt. Ved å gi det umbriske selskapet materialene og de riktige impulsene til å søke etter et innovativt produkt og kombinere dem med edelen av sertifisert asketre, skapes en ny historie i hjertet av denne gode syklusen. I motsetning til andre resirkuleringsfilosofier, opprettholder Alisea identiteten til materialet: designobjektet beholder sporet og minnet om hva det var. For Alosia er gjenbruk ikke bare et mer effektivt og bærekraftig produksjonsmiddel, men representerer også en kreativ stimulans som gir ny verdi til prosjektet.
Margaritelli-gruppen
Gnisten som kom fra møtet med Listone Giordano ble også tent av kontakten med Margaritelli-selskapet, som var ivrige etter å eksperimentere med transformasjon av verdiløse materialer, avfall eller produksjonsavfall, til råvarer.
Listone Giordano tilhører Margaritelli Group, hvis grunnlag i mer enn hundre år har vært respekt for etiske og profesjonelle verdier, samt lidenskap for tre og teknologisk innovasjon, og som har gjort det mulig for selskapet å etablere seg på markedet takket være en utvalg av uforlignelige produkter dedikert til alle som leter etter livskvalitet på et unikt sted som sitt eget hjem. Takket være et stort distribusjonsnettverk har selskapet rundt 650 salgssteder i rundt tretti land over hele verden. Selskapet har en årlig produksjon på over 2 millioner kvadratmeter parkett i ulike varianter. På forsknings- og utviklingssiden garanterer den patenterte Crystal Care-teknologien hygiene og helse ved å hemme spredning av bakterier på overflaten av parkettgulvet.
ARKITEKT & ARBEID PARIS
Grande Halle de La Villette – Paris
8. og 9. november 2023